معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران نوشهر اعلام کرد: 580 هزار هکتار از 637 هزار هکتار اراضی بدون سند منابع طبیعی غرب مازندران سند دار شد.
کد خبر: ۷۴۲۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹ 09 May 2019

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران نوشهر اعلام کرد: 580 هزار هکتار از 637 هزار هکتار اراضی بدون سند منابع طبیعی غرب مازندران سند دار شد.

طرح ملی کاداستر(نقشه حدنگاری) نقشه‌برداری‌ که ارزش حقوقی داشته و بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر می شود با همکاری ادارات ثبت اسناد در حال اجرا است گامی مهم در تثبیت و حاکمیت دولت بر اراضی ملی و پیشگیری از زمین خواری به شمار می رود.
با اجرای این طرح مشخصه های اراضی همچون اندازه، کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی و یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه می شود و در بانک کاداستر سازمان ثبت بارگذاری شده و از همین رو اشخاص حقوقی و حقیقی نمی توانند سند مالکیت معارضی را دریافت کنند که این اقدام دفاع از انفال و حقوق دولت را در پی دارد.
در اجرای اصل 123 قانون اساسی ، قانون جامع حدنگار (کاداستر) که به عنوان طرح جامع کاداستر پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و تائید شورای نگهبان در سال 93 به وزارت دادگستری ابلاغ و طبق اسناد موجود از فروردین ماه سال 1394 لازم الاجرا شد.
بهروز بایی لاشک روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون 90 درصد از اراضی بدون سند منابع طبیعی غرب مازندران در راستای اجرای طرح حدنگاری منابع طبیعی سند دار شدند.
وی تصریح کرد: از سال 94 که حد نگاری در غرب مازندران آغاز شد تا سال 96 تنها 177 هزار هکتار و در یکسال گذشته نیز 403 هزار هکتار از اراضی ملی در قالب اجرای طرح کاداستر در منطقه اجرا شده است.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران نوشهر افزود: 57 هزار هکتار از اراضی ملی باقیمانده فاقد سند به همراه مستثنیات در روستاها و داخل برخی از پلاک های ثبتی منطقه نیز امسال با دریافت اعتبارت لازم حدنگاری می شود.
وی خاطرنشان کرد: حدنگاری اراضی ملی در شهرستان های کلاردشت، عباس آباد به طور کامل انجام شده است.
بایی همچنین از سند دار شدن 110 کیلومتر از 144 کیلومتر اراضی ساحلی غرب مازندران تاکنون خبر داد و اظهار داشت: با اجرای کامل این طرح علاوه بر تثبیت مالکیت ملی بر این اراضی از زمین خواری از سوی سود جویان نیز جلوگیری می شود.
وی ادامه داد: حدنگاری از حریم 60 متری سواحل شهرستان های رامسر، عباس آباد و تنکابن تکمیل شده و 34 کیلومتر باقی مانده در برخی از سواحل شهرستان های نوشهر، چالوس و نور نیز امسال به اتمام خواهد رسید.
براساس اعلام سازمان جنگل ها؛ مراتع و آبخیزداری کشور تاکنون بیش از 32 میلیون هکتار از اراضی ملی کشور زیر پوشش طرح کاداستر (نقشه حدنگاری) رفته است.
مازندران دارای 2 حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یکی در ساری مرکز این استان و دیگری نیز در نوشهر غرب مازندران است.
حوزهٔ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با وسعتی بیش از 662 هزار هکتار ، معادل 27.9 درصد از مساحت مازندران را در بر دارد.
براساس آمار از 2 میلیون و 300 هزار هکتار مساحت مازندران حدود 88 درصد منابع طبیعی تشکیل می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار