استاندار خوزستان در خصوص مطالبه مردم برای محاکمه مقصران وقوع سیل در خوزستان، گفت: سیل در هیچ جای دنیا اینگونه مدیریت نشد؛ با این بحث‌ها خود را زیر سؤال می‌بریم و راه راضی کردن مردم و کشاورزان سیل‌زده با ایراد‌ گرفتن از همدیگر نیست.
کد خبر: ۷۴۳۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹ 10 May 2019

در پی وقوع سیل اخیر بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان خواستار محاکمه عوامل مقصر در سیل خوزستان با توجه به پیش‌بینی بارش‌ها از دی ماه سال قبل شدند تا جایی که رئیس کمیسیون انرژی مجلس از هشدار خود در بهمن ماه به وزارت نیرو و استانداری خوزستان خبر داد و وزیر سابق نیرو نیز مدیریت غلط سیل را عامل وقوع سیل دانست و گفت که می‌شد این حادثه در خوزستان رخ ندهد.

برای بررسی این موضوع و یافتن پاسخی برای افکار عمومی، به سراغ غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان رفتیم تا با او در این رابطه گفت‌وگو کنیم.

استاندار خوزستان در ابتدا پاسخگویی درباره این موضوع را جزو وظایف وزارت نیرو دانست و اظهار کرد: وزارت نیرو باید در این رابطه پاسخ دهد نه بنده؛ اما تا جایی که بنده مطلع هستم، اقدامات پیشگیرانه لازم انجام شده است.

وی در خصوص کوتاهی‌های انجام شده در مدیریت مخازن سدهای خوزستان، گفت: خروجی سد دز در بهمن و اسفند بین ۸۰۰ و ۹۰۰ مترمکعب در ثانیه بوده و خروجی کرخه نیز حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ بوده است؛ ما نمی‌توانستیم پیش از وقوع سیل به استقبال آن برویم زیرا خروجی بیش از این میزان به روستاها آسیب می‌زد.

شریعتی با بیان اینکه این بحث‌ها، مدیریت‌ها و تلاش‌های ما را زیر سؤال می‌برد، افزود: آسیب‌شناسی خوب است اما در هیچ جای دنیا سیل اینگونه مدیریت نشد؛ در آمریکا با وقوع ۲۴۰ تا ۳۰۰ میلیمتر بارندگی، ۱۰ نفر کشته شدند یا در ژاپن ۴۳۰۰ مترمکعب در ثانیه سیلاب وارد شد، ۵۰ نفر کشته و ده‌ها نفر ناپدید شدند.

وی گفت: در اینجا اما همه چیز کنترل شده و سدها پایدار ماند که باید ارج نهاده شود البته مدیریت مخازن سدها در سیل اخیر باید مورد بررسی دقیق و کامل قرار گیرد و گزارش ملی که به رئیس جمهور داده می‌شود، نیز به دقت آن را بررسی می‌کند.

شریعتی بیان کرد: در حوضه دز در سال ۹۴ پیش‌بینی وقوع بارش سنگین داده می‌شد و تخلیه کردند، اما بارشی انجام نشد؛ جوانب امر باید دیده شود و تصمیمی گرفته شود تا کمترین آسیب را برساند.

استاندار خوزستان کاهش مخازن سدها تا پیش از وقوع سیل را بی فایده دانست و بیان کرد: دقیق نمی‌دانم اما مثلا اگر ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب می‌شد از مخازن سدها تخلیه کرد، در سیل هیچ تاثیری نداشت اما اگر بارش‌ها نمی‌آمد، آن‌وقت در آبیاری زمین‌های زراعی بسیار مهم بود؛ البته برای ذوب شدن برف‌ها در فصل بهار، ۱/۵ میلیارد مترمکعب در سد کارون و ۷۰۰ میلیون مترمکعب در سد دز پیش‌بینی می‌شد.

شریعتی افزود: در حوضه کرخه بارشی با دوره بازگشت هزار ساله رخ داد و این یعنی اینکه باید سد کرخه تا پیش از بهار کاملا خالی می‌شد؛ در بارش‌های ۴ تا ۳۰ فروردین ماه بیش از ۳/۲ میلیارد مترمکعب آب پشت کرخه آمده و این یعنی باید کرخه خالی می‌شد؛ حجم آب مرده سد نیز  حدود ۲ میلیارد است و ۲ میلیارد دیگر باید خالی می‌شد تا این ۳/۲ میلیارد مترمکعب پر می‌شد؛ از آن طرف اگر می‌خواستیم ۳ یا ۴ میلیارد آب خالی کنیم، چه مسائلی پیش می‌آمد؟

استاندار خوزستان اظهار کرد: همه این‌ها را باید مدیریت و تنظیم کرد و به نحوی عمل کرد که بتوان از آن دفاع کرد؛ کرخه در طول یک سال آبی یعنی مهر تا مهر ، ۵ تا ۷ میلیارد مترمکعب آورد آب دارد اما تاکنون ۱۱ میلیارد آورد داشته است و این‌ها شرایط عادی نبوده است.

وی افزود: در دز نیز یک سد ۲/۷ میلیاردی داریم اما ۱۱ میلیارد مترمکعب آورد آب داشتیم و آورد آب کارون نیز ۱۶ تا ۱۷ میلیارد مترمکعب بوده است و این‌ها عادی نیست؛ دوره بازگشت بارش‌های دز و کارون ۲۰۰ ساله بوده و دوره بازگشت کرخه هزار ساله بود.

شریعتی با بیان اینکه با دامن زدن به این حرف‌ها اجر و زحمات خود را کم ‌می‌کنیم، گفت: این کارهایی که انجام شد را باید پاس داشته و حرمت بداریم؛ البته حتما باید خسارت کشاورزان عزیز را بدهیم؛ راه راضی کردن مردم و کشاورزان سیل‌زده با این ایراد‌ گرفتن از همدیگر نیست و کار ما فنی، کارشناسی و خوب بوده و راه‌حل آن این است که خسارت سیل‌زدگان پرداخت شود.

وی افزود: من در این خصوص ریز نشدم و باید گروه کارشناسی بررسی کند؛ اما در حد اطلاعات و اشراف من، کمتر اشتباهی شده است؛ البته حتما اشتباهاتی بوده و نمی‌توانیم بگوییم که همه کارها بدون اشکال است؛ ولی حتما باید بررسی شود.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار