کد خبر: ۷۴۵۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶ 15 May 2019

۵۸۰ هزار هکتار از زمین‌های بدون سند منابع طبیعی مازندران منطقه نوشهر سنددار شدند.

معاون حفاظت و امور زمین‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر با اشاره به وجود ۶۳۷ هزار هکتار زمین‌های بدون سند در این منطقه گفت: ۵۸۰ هزار هکتار از زمین‌های بدون سند منابع طبیعی مازندران منطقه نوشهر سنددار شدند.
بهروز بایی لاشک با بیان اینکه هم اکنون ۹۰ درصد زمین‌های بدون سند منابع طبیعی غرب مازندران برای اجرای طرح حدنگاری منابع طبیعی سند دار شده اند افزود: از سال ۹۴ و آغاز حد نگاری در غرب استان تا سال ۹۶، فقط ۱۷۷ هزار هکتار و در یک سال گذشته نیز ۴۰۳ هزار هکتار از زمین‌های ملی در قالب اجرای طرح کاداستر در منطقه اجرا شده است.
معاون حفاظت و امور زمین‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر گفت: ۵۷ هزار هکتار زمین‌های ملی باقیمانده بدون سند به همراه مستثنیات در روستا‌ها و داخل برخی از پلاک‌های ثبتی منطقه نیز امسال با دریافت اعتبارت لازم حدنگاری خواهد شد.
بهروز بایی لاشک به انجام حدنگاری کامل زمین‌های ملی در شهرستان‌های کلاردشت و عباس آباد اشاره کرد و افزود: ۱۱۰ کیلومتر از ۱۴۴ کیلومتر زمین‌های ساحلی غرب مازندران تاکنون سنددار شده و با اجرای کامل این طرح علاوه بر تثبیت مالکیت ملی بر این زمین ها، از زمین خواری توسط سود جویان نیز جلوگیری می‌شود.
معاون حفاظت و امور زمین‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر گفت: حدنگاری از حریم ۶۰ متری سواحل شهرستان‌های رامسر، عباس آباد و تنکابن تکمیل شده و ۳۴ کیلومتر باقیمانده در برخی از سواحل شهرستان‌های نوشهر، چالوس و نور نیز امسال به اتمام خواهد رسید.
بهروز بایی لاشک افزود: بر اساس اعلام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکنون بیش از ۳۲ میلیون هکتار از زمین‌های ملی کشور تحت پوشش طرح کاداستر (نقشه حدنگاری) قرار گرفته و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر با وسعتی بیش از ۶۶۲ هزار هکتار برابر با ۲۷.۹ درصد مساحت مازندران را در برمی گیرد. همچنین براساس آمار اعلام شده، از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مساحت مازندران حدود ۸۸ درصد را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.
طرح ملی کاداستر (نقشه حدنگاری) نقشه‌برداری که ارزش حقوقی داشته و بر اساس مرز‌های آن سند مالکیت صادر می‌شود، با همکاری ادارات ثبت اسناد در حال اجرا بوده و گامی مهم در تثبیت و حاکمیت دولت بر زمین‌های ملی و پیشگیری از زمین خواری بشمار می‌رود.
با اجرای این طرح مشخصات زمین‌ها مانند اندازه، کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی و یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه و در بانک کاداستر سازمان ثبت بارگذاری شده و به همین دلیل اشخاص حقوقی و حقیقی نمی‌توانند سند مالکیت معارضی را دریافت کنند، زیرا این اقدام دفاع از انفال و حقوق دولت را در پی خواهد داشتت.
با هدف اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، قانون جامع حدنگار بعنوان طرح جامع کاداستر پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و تائید شورای نگهبان در سال ۹۳ به وزارت دادگستری ابلاغ و بر اساس اسناد موجود از فروردین سال ۹۴ لازم الاجرا شد.
منبع: خبرگزاری صداوسیما

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار