شهردار اصفهان مطرح کرد:
شهردار اصفهان گفت: شهر اصفهان آمادگی همکاری با تمام شهرهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در زمینه های مختلف اقتصادی و مدیریت شهری را دارد.
کد خبر: ۷۴۵۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷ 16 May 2019
به گزارش تابناک به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی در اجلاس شهرداران کشورهای عضو همکاری‌های شانگهای در شهر چونگ چینگ كشور چين، اظهار کرد: پیشینه همکاری ایران و چین به هزاره اول قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد، جاده ابریشم به عنوان نشانه‌ای از روابط تاریخی بین دو ملت بوده است. روابط دو جانبه همواره چشم انداز روشنی داشته و در زمینه‌های متفاوت توسعه‌ را برای کشورها به ارمغان آورده است.   
 
وی ادامه داد: به ويژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، روابط دوستانه به مرحله تازه‌ای وارد شده است. علاوه بر تقویت روابط فرهنگی و سیاسی و همکاری‌های بین المللی، در این دوره روابط تجاری رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.  
 
شهردار اصفهان با بیان اینکه ایران از نظر اقتصادی در چهارراه آسیا واقع شده و از این جهت دارای دو مزیت مهم است، تصریح کرد: ایران دارای موقعیت استراتژیک و جغرافیایی در میان کشورهای منطقه است؛ یعنی به عنوان پل کشورهای آفریقایی و اروپایی را به آسیا و کشورهای مستقل مشترک المنافع را به خاورمیانه و ناحیه خلیج فارس ارتباط می‌دهد. چنین موقعیتی پتانسیل مهمی برای اقتصاد ایران به شمار می‌رود. 
 
نوروزی در مورد گردشگری ایران اظهار کرد: ایران از تمدن جهانی هفت هزار ساله برخوردار است و دارای مكان‌هاي متعدد ثبت شده در میراث جهانی است. به ندرت می‌توان موزه ای در جهان دید که صنایع دستی یا هنرهاي تجسمي از ایران در آن یافت نشود.  گردشگران می‌توانند در چهار فصل سال در بخش‌های مختلف گردشگري از جمله تاریخی، فرهنگی، طبیعت و زیارتی به ایران سفر کنند.  
 
شهردار اصفهان در مورد شهر اصفهان نیز گفت: اصفهان به عنوان يكي از کلانشهرهاي مهم ایران با دارا بودن بناهاي تاريخي ثبت شده جهاني و پيشينه درخشان ميراث فرهنگي، دایره المعارفی از هنر و معماری ایران است. اکثر ادیان از جمله مسلمانان، زرتشتیان، یهودیان، مسیحیان در یک محیط آرام در این شهر زندگی می کنند و این صلح طلبی مردم اصفهان را نشان مي دهد.   
 
نوروزی تصریح کرد: صنایع سنگین و نیمه سنگین و صنايع سبک، همچنین بخش‌های صنعتی مانند فولاد، پتروشیمی، نساجی، پالایشگاه نفت و نیروگاه برق در شهر اصفهان وجود دارد. این شهر با جمعیت بیش از دو میلیون نفر یکی از مراکز مهم اقتصادی است و متخصصان و كارشناسان این شهر را به عنوان مرکز کسب و کار می‌شناسند.  
 
وی افزود: جاده ابریشم یکی از شبکه های ارتباطی و نقل و انتقالی مهم غرب و شرق بوده و دارای قدمتی سه هزار ساله است؛ این جاده یک مسیر تجاری فرهنگی جهت تجارت بوده است که این اجناس توسط کاروان ها حمل و از سوی بازرگانان به فروش می رسیده است.    
 
آمادگی اصفهان برای همکاری با شهرهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای
 
شهردار اصفهان با بیان اینکه کشورها و شهرهایی که در امتداد این جاده قرار داشتند از نظر مذهبی، زبانی و فرهنگی مورد توجه بودند و نقاط مشترک زیادی داشتند، خاطرنشان کرد: سابقه درخشان این شهرها از طریق بازرگانان، مسافران، دانشمندان و زائران به دنیا منتقل شده است. همین سابقه، جاده ابریشم را به جاده افسانه‌ای تبدیل کرده است. البته این جاده قدیمی تا حدودي اهمیت خود را از دست داده بود که خوشبختانه پیشنهاد رئیس جمهور چین در مورد جاده ابریشم تحت عنوان ايجاد یک کمربند مطرح شد تا کشورهای پیرامون جاده ابریشم بتوانند برای توسعه همکاری های همه جانبه تلاش کنند.  
 
وی ادامه داد: هدف این طرح، احیای مأموریت های تاریخی کشورها و شهرهای در امتداد جاده ابریشم توسط توریست‌ها است. ایران و چین در امتداد این جاده قرار داشته اند و برخی شهرهای چین و برخی شهرهای ایران از جمله اصفهان از نظر میراث فرهنگی و طبیعی در یونسکو شناخته شده هستند.  
 
نوروزی با بیان اینکه یکی از اهداف تشکیل سازمان همکاری های شانگهای نیز توسعه روابط اقتصادی بین کشورهای عضو است، خطاب به حاضران در این اجلاس، گفت: امیدوارم با سفر به اصفهان به عنوان عضوی از شهرهای خلاق یونسکو، بتوانید از آن لذت ببرید. از تمام میهمانان و همکاران به عنوان میهمان ویژه شهرداری اصفهان دعوت می‌کنم در نمایشگاه صنایع دستی که از 18 تا 21 ‍ژوئن( 28 تا 31 خرداد) برگزار می شود، شرکت کنید.   
 
وی با اشاره به اینکه شهر اصفهان آمادگی دارد با همه شهرهای عضو سازمان همکاری های شانگهای و کشورهای آنها در زمینه های مختلف اقتصادی و مدیریت شهری همکاری داشته باشد، اضافه کرد: امیدوارم این اجلاس در رسیدن به اهداف خود موفق باشد و همه ما بتوانیم از فرصت ایجاد شده تجربه خوبی کسب کنیم. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار