برخی از سازه‌های احداث شده در بستر رودخانه قم عبور آب را با کندی روبه‌رو کرده که باید این سازه‌ها را با وجود برخی تبعات اجتماعی از شهر جمع‌آوری کرد. مدیریت بحران قم در ارائه گزارش کار و اقدامات انجام‌شده موفق عمل نکرده است.
کد خبر: ۷۴۹۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۱ 28 May 2019

به گزارش تابناک قم، احمد حاج حسینی مسکر در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران اظهار کرد: وضعیت مطالعات بستر و حریم رودخانه تا حدی انجام شده و در برخی موارد در حال انجام است.

وی افزود: از ۹۴۰ کیلومتر رودخانه ای که در استان قم داریم ۴۹۴ کیلومتر مطالعات حریم بستر انجام شده و ۴۴۶ کیلومتر در دست مطالعه است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قم عنوان کرد: سد ۱۵ خرداد تا پایان سال ۹۷حدود ۴۰ میلیون مترمکعب و هم اکنون ۱۱۷ میلیون مترمکعب آب را در خود جای داده است، سد کوچری در ۲۰ روز اخیر در حال سر ریز است که در حال حاضر ۲۱۰ میلیون متر مکعب آب را در خود جای داده است.

وی در ارتباط با تصرفات بستر و حریم رودخانه‌های استان گفت: تقریبا ۲ هزار و ۶۳۳ مورد تصرف در رودخانه‌های استان داشتیم که وسعت این اراضی تصرف شده ۲۶۰ هکتار است.

حاج حسینی مسکر ابراز کرد: در بحث آزاد سازی این اراضی دو روش سازه ای و غیر سازه ای وجود دارد؛ در بحث سازه ای رضایتمندی مردم شرط است که هزینه‌های قابل توجهی را می طلبد و در بحث غیرسازه ای تخریب انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۴ پل بر روی قمرود احداث شده است گفت: از این تعداد ۴ پل یا نقطه اش شامل پل معصومیه، صحن غربی حرم‌مطهر، پل حجتیه و پل شهید مصطفی خمینی دارای شرایط بحرانی هستند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قم تصریح کرد: در پنج محور که بر اساس زمان بندی طراحی شده اقدامات ضربتی و اضطراری، اقدامات و راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت و مستمر را در دستور کار داریم.

حاج حسینی مسکر تاکید کرد: بازگشایی دهانه بعضی از پل‌هایی که بسته شده، جمع آوری مصالح دپو شده در اطراف رودخانه، جمع آوری نخاله‌ها و احداث دو کانال در پردیسان از اقداماتی است که باید انجام شود.

بهرام سرمست استاندار قم نیز در این جلسه اظهار داشت: سیلاب با وحدت رویه مناسب مسئولان استان در بهترین وضعیت کنترل و مدیریت شد.

سرمست ادامه داد: برخی از سازه‌های احداث شده در بستر رودخانه قم، عبور آب را با کندی روبه‌رو کرده که باید این سازه‌ها را با وجود برخی تبعات اجتماعی از شهر جمع‌آوری کرد.

وی افزود: مدیریت بحران قم در ارائه گزارش کار و اقدامات انجام‌شده موفق عمل نکرده است، اقدامات قم در این زمینه باید به الگوی کشوری در مدیریت سیلاب تبدیل شود.

استاندار قم تأکید کرد: در مسئله مدیریت سیلاب در قم تا حدامکان از بخشی‌نگری و نگاه‌های دستگاهی جلوگیری به‌عمل آمده و سیلاب با نگاه‌های کلان در سطح استان مدیریت شد.

وی با تصریح به ضرورت تدبیر اصولی سیلاب در قم تأکید کرد: طرح‌های مشترکی که از قطعیت در اخلال عبور سیلاب در رودخانه قم دارد باید با مدیریت واحد استانی ساماندهی شده و در صورت نیاز جمع‌آوری شود.

استاندار قم یادآورشد: آب منطقه‌ای و شهرداری قم تمرکز مدیریت سیلاب در شهر قم را بر باز کردن دهانه پل‌های مسدودشده حریم شهری و همچنین برطرف کردن برخی معارضین از آن‌ها شکل داده و این مسائل را در اسرع وقت برطرف کنند.

سرمست با اشاره به اهمیت طرح‌های آبخیزداری گفت: طرح‌های آبخیزداری در مناطق بالادست قم برای کنترل و مدیریت بحران همچنان ادامه داشته باشد، منابع اعتباری لازم برای این امور تأمین می‌شود.

استاندار قم با یادآوری اقدامات شهرداری در مدیریت سیلاب نیز بیان کرد: حذف و کاهش آب‌نما‌های شهری و المان‌های دیگر از سطح رودخانه قم در مدیریت سیلاب نقش مؤثری داشته و باید ادامه روند آزادسازی حریم رودخانه ادامه پیدا کند.

وی عنوان کرد:دستگاه‌های جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان در رابطه با تکثیر ملخ در برخی مناطق قم، بیش از آنکه منفعت‌های دستگاهی را مدنظر داشته باشند به رسالت‌های اجتماعی خود عمل کرده و مصلحت عموم مردم را در نظر بگیرند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار