دامپزشکی فارس درباره شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو همزمان با آغاز فصل گرما هشدار داد.
کد خبر: ۷۵۲۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۷ 10 June 2019

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان فارس با بیان اینکه تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌هایی استکه همزمان با آغاز فصل گرما نمود پیدا می‌کند، تاکید کرد: شهروندان به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری خطرناک تب کریمه کنگو حتما گوشت قرمز مورد نیاز را از مراکز تحت نظارت و مورد تایید دامپزشکی خریداری و به مهر دامپزشکی بر روی لاشه‌ها دقت کنند.
بستانیان ادامه داد: این بیماری خطرناک هیچ گونه علائمی در دام زنده نداشته و در صورت آلوده بودن دام فقط زمانی می‌توان از گوشت آن استفاده کرد که شرایط پس از کشتار و از جمله نگهداری لاشه در سالن پیش سرد به مدت ۲۴ ساعت رعایت شده باشد.
وی با اشاره به اینکه احتمال بروز این بیماری در دامداران و اشخاصی که با دام در کشتارگاه در ارتباط هستند، بیشتر است، افزود: سمپاشی و پاک کردن گله از هر نوع کنه در جلوگیری از این بیماری بسیار اهمیت دارد ضمن اینکه دامداران در صورت مشاهده کنه روی پوست حیوانات از له کردن آن با دست خودداری کنند چرا که این اقدام می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان فارس گفت: نگهداری گوشت استحصالی در اتاق پیش سرد کشتارگاه‌ها و آموزش دامداران و کارکنان کشتارگاه‌ها و متصدیان قصابی‌ها از مهمترین برنامه‌های اداره کل دامپزشکی استان برای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه است.
بستانیان، از شهروندان خواست به هیچ عنوان از قصابی‌های غیرمجاز اطراف شهر‌ها که بدون نظارت بهداشتی اقدام به ذبح و فروش دام کرده اند، خرید نکنند و و از مصرف گوشت، جگر و دل و قلوه خام خودداری کنند.
وی تصریح کرد: از موارد بهداشتی که باید رعایت شود استفاده از دستکش هنگام خرد کردن گوشت در مراکز عرضه و منازل، اجتناب کودکان، روستائیان و دامداران از بازی و یا لمس کنه‌ها، خودداری از جدا و له‌کردن کنه‌ها توسط شیردوشان و دامداران، خودداری از پشم‌چینی دام‌ها بدون استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی و حفاظت کننده است.
CCHF یا همان تب کریمه کنگو، بیماری خطرناک و قابل انتقال به انسان است که در صورت ابتلای فرد به این بیماری، اگر اقدامات تشخیصی و درمانی به موقع انجام نشود، موجب مرگ فرد مبتلا می‌شود.
ویروس CCHF به وسیله کنه هیالوما منتقل می‌شود. مخزن ویروس در طبیعت اصولا کنه‌ها است و گاو، گوسفند، بز وخرگوش به عنوان مخزن مطرح است.
این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار، لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصاب‌ها و سلاخ ها) سبب ایجاد همه‌گیری‌های ناگهانی می‌شود.
بیماری CCHF در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع پیدا می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار