رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با اشاره به ناایمن بودن بازارهای سنتی اهواز، گفت: با توجه به گرمای هوا احتمال آتش‌سوزی بازارهای سنتی اهواز بسیار زیاد است.
کد خبر: ۷۵۶۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶ 24 June 2019
علی تراب‌پور با اشاره به خطراتی که بازارهای سنتی اهواز را تهدید می‌کند، اظهار کرد: طبق مصوبه هیات وزیران در سال ۹۳، تمامی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به رعایت اصول و ضوابط ایمنی آتش‌نشانی مکلف شده‌اند بنابراین به فراخور وظایفی که داریم، کارشناسان این سازمان از بازارهای سنتی مخصوصا در هسته مرکزی شهر بازدید و وضعیت ایمنی این بازارها را بررسی کرده‌اند. 
 
خطراتی که بازارهای سنتی اهواز را تهدید می‌کنند
 
وی افزود: انشعابات غیرمجاز یعنی استفاده مستقیم از سیم برق و سیم‌کشی نامناسب و وضعیت راه‌های ورود و خروج بازارها برخی از مشکلات و خطراتی است که این بازارها را تهدید می‌کند.
 
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز ادامه داد: همچنین چیدمان کالاها یا انبار کردن مواد جامد در بخش‌های مختلف برخی از مشکلات در واحدهای صنفی بازارها هستند.
 
تراب.پور بیان کرد: برخی از مغازه‌داران کالاهای خود را به گونه‌ای می‌چینند که دسترسی به سیم‌های برق امکان ندارد و تنها با یک حادثه سریعا آتش می‌گیرد و به جاهای دیگر سرایت می‌کند.
 
وی تصریح کرد: عدم رعایت اصول انبارداری نیز از دیگر مشکلات است مثلاً اجناس باید قفسه‌بندی شده و با فاصله از یکدیگر قرار بگیرند تا اگر جایی از انبار دچار آتش‌سوزی شد، دسترسی به بخش‌های دیگر آسان باشد.
 
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز افزود: همچنین به این نکته توجه شود که برخی اجناس مانند مایعات قابل اشتعال مثل بنزین نباید در انبار نگهداری شوند.
 
وی بیان کرد: عدم رعایت برخی اصول ایمنی مانند نداشتن یک کپسول اطفای حریق ساده در پاساژ یا سیستم اعلام حریق یکی دیگر از مشکلات در این بازارها است.
 
تراب‌پور تصریح کرد: فرسودگی بافت و سیم‌کشی بازارچه‌ها هم یکی دیگر از معضلات است.
 
سیم برق دور لوله گاز
 
وی با بیان اینکه بازارهای سنتی اهواز ناایمن هستند، گفت: سیستم.های برق برخی مغازه‌ها به گونه‌ای هستند که سیم برق را دور لوله‌های گاز پیچیده‌اند در صورتی که سیم برق نباید با جسم فلزی اتصال داشته باشد. رعایت نکردن این موارد موجب ایجاد حادثه می‌شود در حالی که رعایت اصول ایمنی، آموزش و پیشگیری می‌تواند این خطرات را کاهش دهد.
 
تراب‌پور با بیان اینکه ایمنی بازارهای سنتی اهواز کم است، عنوان کرد: هنگام بازدید از اکثر بازارهای سنتی، موارد ایمنی مورد نیاز را به مغازه‌داران آموزش می‌دهیم اما تعداد کمی این اصول را رعایت می‌کنند. 
 
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با اشاره به خطر ریزش سقف مغازه‌ها در بازارهای سنتی، گفت: برخی مغازه‌ها قدیمی هستند و مغازه‌داران زمان بهسازی مغازه نمای دیوار و حتی جعبه برق را با ام‌دی‌اف یا لایه‌های چوبی می‌پوشانند که در این مغازه‌ها یک اتصالی کوچک، موجب سرایت و گسترش آتش در کوتاه‌ترین زمان می‌شود.
 
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: با توجه به گرمای هوا احتمال آتش‌سوزی بازارهای سنتی اهواز بسیار زیاد است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: آتش سوزی ، آتش نشانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار