سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی از برگزاری نخستین کارگاه تخصصی بانوان خبر داد.
کد خبر: ۷۵۸۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴ 30 June 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی یعقوب پوراسد  با اشاره به مهارت‌آموزی دانشجویان فارغ‌التحصیل اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین دغدغه دانشجویان و جوانان فارغ‌التحصیل، نداشتن مهارت کافی برای ورود به بازار کار است و این امر سبب  افزایش نرخ بیکاری در کشور می‌شود.

وی با اشاره به رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای، گفت: وظیفه این دانشگاه‌ها تربیت و پرورش  نیروی کار ماهر برای ورود به بازار کار بوده و هدف آن همواره مهارت آموزی است نه صرفاً ارائه یک مدرک تحصیلی.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشگاه آذربایجان غربی بابیان اینکه از اساتید مجرب برای تدریس استفاده می‌شود، افزود: اساتید این دانشگاه مسلط به سطوح بالایی از علم بوده و بیشتر دروس که در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود عملی و برای کسب تجربه است.

پور اسد با اشاره به ابزار مهارت آموزی در این دانشگاه، بیان کرد: دانشگاه فنی آذربایجان غربی دارای کارگاه ها و آزمایشگاه ها در سطح بالا، برای کسب دانش مهارتی و تجربه بوده و فضای این کارگاه ها به کارخانه ها وکارگاه های تولیدی شبیه سازی شده‌اند.

وی بابیان اینکه اولویت دانشگاه تجهیز این کارگاه‌ها است، گفت: تجهیزات موجود در دانشگاه‌ها همواره تجدید و به‌روزرسانی می شود تا دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی با تکنولوژی‌های جدید آشنایی داشته و دچار مشکل و ناآگاهی نباشند.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با  اشاره به تسلط بالای دانشجویان دانشگاه‌های فنی نسبت به دیگر دانشجوها بیان کرد: درصد بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های فنی کمتر از دیگر دانشگاه‌ها بوده و بیشتر این جوانان بعد از دانشگاه صاحب شغل می‌شوند.

پور اسد با اشاره به خودکفایی دانشجویان در تجهیز کردن بیشتر کارگاه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای، افزود: بیشتر ابزار موردنیاز و تجهیزات آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در خود دانشگاه و توسط دانشجویان ساخته می‌شوند که این امر سبب کاهش هزینه‌ها و یادگیری بیشتر دانشجویان در تولیدات می‌شود.

خودکفایی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در تولید تجهیزات آزمایشگاهی

وی بابیان اینکه تجهیزات تولیدشده توسط دانشجویان علاوه بر خود دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان  به دانشگاه‌های دیگر در آذربایجان غربی و دیگر استان‌ها عرضه می‌شود گفت: در رشته‌های مختلف مانند برق، صنایع فلزی و دیگر رشته‌های فنی تولیداتی مانند تخت خواب، ایستگاه اتوبوس و هر آنچه که موردنیاز دانشگاه باشد توسط دانشجویان این دانشگاه تولید می‌شود.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی افزود: دانشجویان این دانشگاه با هزینه‌ای بسیار کمتر از شرکت‌های فعال در عرصه‌های مختلف تولیدات داشته و با هزینه کمی نیز عرضه می‌کنیم و فقط دستمزدی برای دانشجویان در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز خلاقیت و نوآوری بیان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی  از حیث پژوهشی و آموزشی جزء  9 دانشگاه‌های برتر کشور بوده و مجوز فعالیت این مرکز در تعداد محدودی برای چند استان صادرشده است که آذربایجان غربی یکی از این استان است.

برگزاری دوره‌های تخصصی برای بانوان

پور اسد با اشاره به نحوه فعالیت این مرکز تصریح کرد: هدف از راه‌اندازی مرکز شکوفایی خلاقیت، توسعه کسب‌وکار و نوآوری ایجاد فرصت برای دانشجویان بوده تا این طرح‌ها توسط ناظرین و شرکت‌های شتابنده از حیث ارزش تجاری‌سازی و سرمایه‌گذاری بررسی و به مرحله اجرا برسد.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی مختلف برای بانوان در این دانشگاه افزود: برای اولین بار در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان آزمایشگاه تخصصی آموزشی تعمیرات موبایل برای بانوان و آقایان برگزار می‌شود که هدف این دانشگاه بیشتر تربیت نیروی کار خانم در این بخش است.

پور اسد با اشاره به نحوه برگزاری این کلاس‌های تخصصی، بیان کرد: تمامی بانوان اعم از دانشجویان این دانشگاه و افراد دیگر می‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کنند و بعد از پایان این دوره از طرف دانشگاه مدرک اتمام دوره صادر می‌شود همچنین این دانشگاه پس از تکمیل ظرفیت ثبت‌نام در این دوره‌ها کلاس‌های آموزشی را به‌صورت عملی شروع  می‌کند.

وی  برگزاری کارگاه‌های آموزشی دیگر مانند طراحی بازی‌های واقعیت مجازی را فرصتی برای ایجاد نوآوری و شکوفایی خلاقیت‌ها دانسته و گفت: در این دوره‌ها افراد طراحی چنین بازی‌ها را یاد گرفته و بعد از گذراندن این آموزش‌ها می‌توانند در بازار کار در این حوزه شروع به فعالیت کنند.

تغییر نگرش افراد در شغل یابی

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی افزود: استفاده از بکرترینایده‌ها و شکوفا شدن خلاقیت در افراد سبب توسعه اقتصادی استان شده و معیشت شهروندان بهبود پیدا می‌کند.

به گفته وی فراگیری چنین مهارت‌هایی در استان خصوصاً ارومیه بسیار مثمر ثمر بوده و علاوه بر اینکه در بهبود معیشت افراد زیادی نقش دارد می‌تواند نوعی ایجاد کسب‌وکار جدید بوده و در کاهش نرخ بیکاری نقش‌آفرینی کند.

وی بابیان اینکه باید فرهنگ اشتغال و شغل یابی در جامعه تغییر پیدا کند، گفت: برخی افراد کار کردن و کسب درآمد را نوعی کسرشان می‌دانند و به دنبال شغل کارمندی و دولتی  هستند ولی باید این نگرش تغییریافته و افراد از راه‌هایمنطقی و بدون در نظر گرفتن جنسیت (زن و مرد) برای کسب درآمد و اشتغال تلاش کرده و از مهارت کافی برخوردار باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار