شریعتی با اشاره با عوامل آلاینده در استان بیان کرد: علاوه بر پسماند شهری، آنچه خوزستان را تهدید می‌کند، مسائل نفت و فلرهای نفتی است که این موضوع در دستور کار است.
کد خبر: ۷۵۸۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۹ 30 June 2019

غلامرضا شریعتی در کارگروه پسماند استان در سالن جلسات استانداری با حضور هیأت اعزامی اتحادیه اروپا، اظهار داشت: کارخانه Bio CO2 نخستین واحد صنعتی در این زمینه در کشور است که یکی از صنایع جانبی کارخانه الکل سازی و خمیرمایه رازی به شمار می‌آید.به گفته وی ساخت این کارخانه در راستای تعهد به پیمان «کیوتو» و کاهش گازهای گلخانه‌ای صورت می‌گیرد.

به گزارش"تابناک" وی با بیان اینکه تصمیمات بخشی خوزستان را با تنش‌های زیست محیطی مواجه کرده، اظهار داشت: این استان به دلیل تمرکز صنعت به ویژه صنایع نفت، کشاورزی و سدسازی، بیشترین دخالت انسانی را برای بهره برداری از منابع داشته که منجر به تخریب محیط زیست شده و باید برای توازن بخشی به آن اقدام شود.

 شریعتی همچنین گفت: اجرای تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز، به دلیل تحریم‌های اقتصادی متوقف شده است.

وی افزود: فاینانسور چینی این تصفیه خانه تمام اقدامات را برای اجرای طرح انجام داده و محل اجرای آن نیز تعیین شده بود، اما با تحریم‌ها به مشکل برخورده و متوقف شده است.

شریعتی اضافه کرد: این تصفیه خانه به دلیل ظرفیت بالایی که داشت می‌توانست همه مشکل فاضلاب اهواز را حل کند.

استاندار خوزستان با اشاره به اجرای تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز با ظرفیت تصفیه ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز اظهار داشت: پنج تصفیه خانه فاضلاب در استان در شهرهای خرمشهر، شادگان، آبادان، بندرامام و ماهشهر در حال ساخت است و پیشرفت ۸۰ درصدی دارد.

وی افزود: تصفیه خانه فاضلاب پنج شهر دیگر نیز در حال اقدام برای فاینانس است اما به دلیل تحریم‌ها، روند کندی دارد.

شریعتی در ادامه با اشاره به مشکلات استان در زمینه مدیریت پسماند، اظهار امیدواری کرد که بتوان از تجارب موفق کشورهای اروپایی در مدیریت پسماند استفاده شود.

وی با بیان اینکه خوزستان قطب کشاورزی و بزرگترین تولیدکننده محصولات این بخش است، گفت: با توجه به اهمیت تولید و امنیت غذایی، باید در حفاظت از خاک کوشا باشیم.

شریعتی یکی دیگر از عوامل تهدیدکننده محیط زیست خوزستان را علاوه بر پسماند، فلرهای نفتی (مشعل) عنوان کرد و گفت: پارسال با حضور رئیس جمهوری قراردادی به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار برای جمع آوری گازهای همراه نفت و استفاده از ۹۰ درصد آنها در صنایع پتروشیمی امضا شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز همچنین گفت: پنج میلیون تن زباله در مدفن قدیمی زباله های اهواز در منطقه «برومی» دفن شده است.

محمدرضا قنواتی افزود: در حال حاضر روزانه ۷۰۰ تن زباله و ۵۰ تن شیرابه در شهر اهواز تولید می شود که با احتساب شهرهای اقماری در حدود ۹۵۰ تن زباله به محل دفن منتقل شده که یک درصد از آن بازیافت می شود.

وی سرانه تولید زباله در اهواز را ۷۰۰ گرم عنوان کرد که ۲.۵ برابر استاندارد جهانی است.

قنواتی مواد آلی و بازیافتی را ۲ چالش عمده مدفن زباله های اهواز دانست و گفت: ارتفاع محل دفن زباله ها (موسوم به سلول) در حال حاضر به ۱۴ متر رسیده و در صورت بازیافت، ۳۰ درصد حجم زباله های دفن شده و آتش سوزی ها کمتر می شود.

وی ادامه داد: بکارگیری پیمانکار جدید، بازسازی کارخانه بازیافت و بکارگیری پیمانکار برای جمع آوری تمام مکانیزه زباله های بیمارستانی از اقدامات سال ۹۷ بوده و احداث سلول جدید از برنامه های امسال است.

به گفته وی با توجه به حجم زباله های محل های دفن قدیم و جدید دراهواز، سرمایه گذاری در مدیریت پسماند در این کلانشهر توجیه اقتصادی دارد.

قنواتی دلیل ساخته نشدن سلول جدید دفن زباله را مشکلات مالی شهرداری عنوان کرد و افزود: ۷۰ میلیارد ریال بودجه برای ساخت سلول نیاز است.

فاضل عبیات معاون عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به بررسی‌های انجام شده در سفر این هیات به خوزستان اظهار کرد: در  بحث‌های انجام شده، کارها و چالش‌ها در زمینه مدیریت پسماند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این زمینه ارائه شد. همچنین پیشنهادهای این هیات اروپایی مطرح شد. 

  
وی افزود: این مباحث باید به سوی نقطه مشترک و شفاف‌سازی چارچوب‌های همکاری متقابل منتهی شود، یعنی بحث‌ها از جنبه ارائه گزارش یا پیشنهادهای کلی بگذرد و به سمت همگرایی در بحث‌ها پیش برویم. 
  
معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: پروژه‌ای که این هیات اروپایی برای خوزستان در نظر گرفته‌اند، مطالعات، انتقال دانش فنی و ارائه پیشنهادهای موفقیت‌آمیز نقاط دیگر جهان است که رعایت آنها می‌تواند به ما کمک کند. 
  
عبیات بیان کرد: ضمن استقبال از این مباحث، اما روش‌های همکاری باید بیشتر شفاف شود تا به نتایج عملی و یا قابل پیاده‌سازی برسیم.
 
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان نیز در ادامه گفت: ۶ منطقه در استان به دلیل بالا بودن آب های زیرزمینی و احتمال آلودگی، دفن پسماند را دشوار کرده است.

شهاب صدیقی با اشاره به اینکه مطالعات پسماند در کشور از ۱۵ سال پیش آغاز شده افزود: در خوزستان هفت منطقه برای مدیریت پسماند مطالعه شده و ۲ منطقه (بهبهان و شوشتر) نیز به عنوان مناطق جدید پیشنهاد شده است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با سرمایه گذاران در حوزه مدیریت پسماند، اضافه کرد: هیچکدام از این قراردادها تا کنون به مرحله اجرا نرسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار