به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، این گروه مقاومت اعلام کرد: آنچه ما از جاسوسی فرمانده عملیات استان الانبار (شمال عراق) با نیروهای آمریکایی شنیدیم، کمترین خیانت واشنگتن در حق نیروهای عراقی دارد.

"فرید یاسین" سفیر عراق در واشنگتن روز جمعه در یک مصاحبه تلویزیونی در پاسخ به سؤالی درخصوص کنفرانس اقتصادی اوایل تیرماه منامه و عادی سازی روابط بغداد و تل آویو گفته بود: علل و دلایل واقعی وجود دارد که ممکن است خواهان برقراری روابط عراق و اسرائیل شود.

وی مدعی شد: از جمله این دلایل می توان به یک اقلیت عراقی در اسرائیل اشاره کرد که همچنان به آداب و رسوم عراقی خود افتخار می کنند.

وی ادعا کرده بود: از دیگر دلایلی که شاید باعث شود که بغداد را به سوی عادی سازی روابط با تل آویو سوق دهد، موضوع فناوری و کشاورزی است که اسرائیل از آن برخوردار است و می توان برای اصلاح اراضی عراقی که با کمبود آب روبرو است، مورد استفاده قرار داد.

پیش از بیانیه جنبش نجبای عراق، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان عراق نیز در واکنش به سخنان یاسین اعلام کرد: ما نسبت به اظهارات بی مسئولانه سفیر عراق در واشنگتن بسیار متاسفیم.

این کمیته اعلام کرد: کمیته روابط خارجی پارلمان عراق بار دیگر بر موضع ملت عراق مبنی بر تحریم عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و سیاست های نژاد پرستانه این رژیم در اشغال سرزمین های فلسطینی تاکید دارد.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان عراق از وزارت امورخارجه این کشور خواست که اظهارات کارمندان و نمایندگان هیات های دیپلماتیک خود را کنترل کند بطوری که با سیاست های خارجی دولت هماهنگ باشد.

در همین راستا، "حسن کریم الکعبی" نایب رئیس اول مجلس عراق در بیانیه ای اعلام کرد که اظهارات سفیر این کشور در واشنگتن بیانگر موضع رسمی و مردم عراق نیست، موضعی که مخالف هرگونه عادی سازی رابطه با رژیم غاصب صهیونیستی است که سرزمین های فلسطینی را اشغال کرده است.

وی از کمیسیون روابط خارجی پارلمان خواست اقدامات اجرایی را با وزارت امور خارجه عراق برای بازخواست یاسین را پیگیری کند.

نایب رئیس اول مجلس عراق از وزارت امورخارجه این کشور خواست که نقش خود را در بازخواست، فراخوانی سفیر و اتخاذ تمامی اقداماتی انجام دهد تا چنین اظهاراتی که به مواضع ثابت کشور آسیب می زند، تکرار نشود.

الکعبی خواستار مجازات تمامی افرادی شد که به نام عراق سخن می گویند و اظهار نظر می کنند.

وی هرگونه فکر یا طرحی که مقدمه ساز عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر باشد را به شدت رد کرد.

واکنش مقام های عراق در مخالفت با اظهارات سفیر این کشور در واشنگتن درحالی صورت می گیرد که "احمد الصحاف" سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در بیانیه ای اعلام کرد، رسانه ها اظهارات نامناسبی را از زبان یاسین نقل کرده‌اند.

الصحاف اعلام کرد: بغداد رابطه‌ای با تل آویو برقرار نکرده و ما به اصل عدم عادی سازی پایبندیم.

وی افزود ما بار دیگر تاکید می کنیم که موضع عراق در قبال مسئله فلسطین، موضع اصولی و تاریخی مبنی بر مخالفت با اشغالگری اسرائیل و غصب سرزمین عربی از سوی آن است، ما هیچ روابطی را با دولت اشغالگر برقرار نمی‌کنیم و به اصل تحریم پایبندیم.