رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:هشدار مقام ارشد سپاه به انگلیس/عارف: هزینه زیادی بخاطر لیست ائتلافی پرداختیم/سوال محمود صادقی درباره انصراف حقوقدان پیشنهادی شورای نگهبان و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۶۳۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۲ 17 July 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
طعنه محمدجواد ظریف به دونالد ترامپ

محمدجواد ظریف، وزیرخارجه در بخش‌هایی از مصاحبه با "ان بی سی" در پاسخ به تکرار سوال چرا پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط دونالد ترامپ را نمی‌پذیرید؟ طعنه‌ای به کینه رئیس‌جمهور فعلی به رئیس‌جمهور پیشین آمریکا زد و گفت: در آمریکا انتخابات شد، انقلاب که نشد. ما با آمریکا یک‌بار مذاکره کرده‌ایم. برای کسانی که بیرون از آمریکا هستند برای دولت‌های مقابل کاخ سفید مهم نیست چه کسی در کاخ سفید است و این مساله داخلی امریکایی‌ها است. ما با دولت ایالات متحده آمریکا توافق کردیم. ما با دولتی توافق کردیم که در آن زمان قانونا انتخاب شده بود و دولت رسمی ایالات متحده آمریکا بود. پس از آن ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. انقلاب که در آمریکا رخ نداد بلکه فقط انتقال قدرت دموکراتیک رخ داد. این بدان معنا نیست که ما باید همه چیز را دوباره از اول انجام بدهیم. اگر قرار باشد هر چهارسال یا ۸ سال دوباره همه توافق‌ها با دولت‌های آمریکا تکرار شود که نمی‌شود و در اینصورت رابطه عادی و پیوسته کشور‌ها با هم پیش نمی‌رود/اعتماد

هزینه ساخت هر متر مربع مسکن چه قدر است؟

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به گرانی‌های یکسال اخیر قیمت مسکن، گفت: هزینه ساخت یک مترمربع واحد مسکونی به حدود ۳.۵ میلیون تومان افزایش یافته است. /تسنیم

وقتی کیهان، مدافع فراکسیون امید شد

کیهان نوشت: در حالی که سردبیر سایت خبر آنلاین سعی داشت برچسب جناحی به حقوقدان‌های شورای نگهبان بزند این سایت تصریح کرد فراکسیون اصلاح‌طلب امید هم به این حقوقدانان رأی داده‌اند. محمد مهاجری سردبیر خبرآنلاین در توئیتر مدعی شد؛ «با انتخاب محمد دهقان (چهره سیاسی همراه با جبهه پایداری) به عضویت شورای نگهبان، دلم برای آقای کدخدایی می‌سوزد که دائماً باید قسم بخورد و تأکید کند که ترکیب شورای نگهبان جناحی نیست و افکار عمومی باور کنند». دفاع همزمان کیهان از تصمیم فراکسیون امید (که همیشه به آن با الفاظ ناسزاگونه حمله می‌کند) و نیز محمد دهقان جالب توجه است. معمولا هرگونه حمایت فراکسیون امید از هر فردی از نگاه کیهان قبیح است، اما حمایت از محمد دهقان به عنوان چهره جناحی شناخته شده یک جریان خاص، ممدوح شمرده شده است.

از اظهارات ضدو نقیض امیدی‌ها تا رأی آن‌ها به دهقان

دیروز، محمد دهقان، خبرسازترین گزینه پیشنهادی قوه قضاییه برای تکیه بر کرسی حقوقدانان شورای نگهبان از مجلس رأی گرفت. او امروز توانست از ۲۵۴ نماینده حاضر در صحن مجلس، نظر ۲۳۰ تن را جلب و آن‌ها را با خود همراه کند. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت: نه تنها ولایی‌ها که هم‌قطاران او محسوب می‌شوند به او رأی دادند، بلکه جمع کثیری از مستقلین و امیدی‌ها نیز نام دهقان را ثبت کردند. محمود صادقی و علیرضا رحیمی، نمایندگان تهران تلویحاً از معرفی او انتقاد کرده بودند. یوسف نژاد، عضو فراکسیون امید: به نظر من، با توجه به سابقه کارشان در مجلس، تحصیلات قضایی و حضورشان در گروه حقوقی و قضایی، در کل ایشان اظهارنظر‌های کارشناسی شده و منطقی‌ای در امور مختلف دارند. اینکه با برخی موضوعات موافق و مخالف بودند، بحث دیگری است، اما از هویت نمایندگی خود به‌عنوان نقطه قوت استفاده می‌کردند و این خوب است. / ایرناپلاس

ریخت و پاش و فساد ۴۶ هزار میلیارد تومانی آموزش‌وپرورش در واگذاری یک اردوگاه!

ابطحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: یک ملک مرغوب که متعلق به وزارت آموزش و پرورش بوده را فقط با قیمت چهار هزار میلیارد تومان واگذار کردند که حداقل ارزش آن ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است. این ملک با ارزش پس از فروش دوباره به وزارت آموزش و پرورش اجاره داده شده و بابت آن هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اقساط پرداخت کرده‌اند. همچنین ابهامات زیادی از قبیل: اینکه این شرکت چگونه انتخاب شده است و آیا سوری است یا واقعی وجود دارد که باید بررسی شود.
 
چرا نجفی بعد از حضور در اداره آگاهی با صدا و سیما مصاحبه کرد؟

دومین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد همسر دوم شهردار پیشین تهران صبح امروز چهارشنبه ۲۶ تیرماه به صورت علنی و به ریاست قاضی محمدی کشکولی رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری یک تهران برگزار شد. نجفی در پاسخ به سوال قاضی که آیا اظهارات خود را در مرحله تحقیقات مقدماتی قبول دارید؟ گفت: سوالات از من خیلی زیاد بود. من روز اول و دوم زیاد به خودم تسلط نداشتم تا آنچه برای خودم افتاده را تجزیه و تحلیل کنم. نجفی گفت: همان شب که خودم را معرفی کردم از من خواستند با صدا و سیما مصاحبه کنم، چون گفتند شایعه شده شما از کشور خارج شدید و رفتید و، چون آن عکس هم در آگاهی منتشر شده بهتر است مصاحبه کنید که من هم به این دلیل مصاحبه کردم. متهم این پرونده با اشاره به اظهارات وکلای اولیای دم، گفت: وکیل گفت که من عنوان مهدورالدم را در دفاعیاتم به کار بردم، اما من بکار نبردم و حتی اگر به آن معتقد هم باشم بنا نیست خودم او را به قتل برسانم.

یک کاندیدای ریاست فدراسیون کشتی: انتخابات مهندسی شده بود!

نصیرزاده در پایان مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی در جمع خبرنگاران بیان کرد: مجمع خوب بود. امیدوارم هر چیزی که خیر و مصلحت کشتی است اتفاق بیفتد. من افتخارمی کنم که مردانه رقابت کردم. هدفم خدمت به کشتی بود. الان هم این آمادگی را دارم هر کاری از دستم بر بیاید انجام دهم. نصیرزاده در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود وزارت ورزش در مقطعی حامی او بوده است و برای همین به وزارت ورزش رفت و آمد داشته است، ادعا کرد: من مدیر کل هستم و ضرورت دارد این رفت و آمد‌ها باشد و اگر قرار بود حمایتی شود فکر می‌کنم برای رقیبم بود، چون قشنگ مشخص بود چیدمان مجمع مهندسی شده بود و حتی نعمتی تماس می‌گرفت و تبلیغ کاندیدای خاصی را می‌کرد. نصیرزاده در پاسخ به این پرسش که اعتراضی نسبت به این مجمع داشته، تصریح کرد: نه. می‌گویند هر چه بگندد نمک می‌زنند وای به روزی که خود نمک بگندد. من فقط احساس می‌کنم وزارت ورزش باید رویه سالم تری پیش بگیرد.

نجفی، طباطبایی را عزل کرد

داماد محمدعلی نجفی پیش از آغاز دومین جلسه رسیدگی به اتهامات محمدعلی نجفی از عزل سیدمحمود علیزاده طباطبایی یکی از سه وکیل نجفی خبر داد. علیرضا ببری داماد محمدعلی نجفی پیش از آغاز دومین جلسه رسیدگی به اتهامات محمدعلی نجفی از عزل سیدمحمود علیزاده طباطبایی یکی از سه وکیل نجفی خبر داد. وی افزود: به دلیل رابطه دوستانه‌ای که میان اقای نجفی و طباطبایی وجود داشت از وی درخواست کردیم استعفا دهد، ولی ایشان استعفا نداد بنابراین تصمیم گرفتیم وی را عزل کنیم.

چرا سعید معروف به ایران نیامد؟

سرپرست تیم ملی والیبال ایران در مورد دلیل بازنگشتن سعید معروف و سعید رضایی با تیم ملی به ایران، صحبت کرد. تیم ملی والیبال ایران شب گذشته در سه گروه و با سه پرواز در حالی وارد تهران شد که نفراتی، چون سعید معروف (کاپیتان تیم ملی) و سعید رضایی (مربی تیم ملی) به همراه سایر نفرات از آمریکا به ایران نیامدند و قرار است چند روز بعد به ایران باز گردند. امیر خوش‌خبر، سرپرست تیم ملی والیبال ایران در مورد دلیل بازنگشتن معروف و رضایی به ایسنا گفت: موضوع خاصی وجود ندارد و تنها برای گذراندن تعطیلات خود چند روزی دیرتر به ایران باز می‌گردند. همه این بازیکنان ۷ - ۸ روز مرخصی دارند و می‌توانند در اختیاز خود باشند. او در پاسخ به این سوال که اردو‌های تیم ملی از چند روز دیگر آغاز می‌شود و آیا این نفرات از شروع اردو‌ها با تیم ملی هستند؟ توضیح داد: دقیقاً تمرینات ما از ۶ روز دیگر آغاز می‌شود و همه نفرات با آغاز اردو‌ها کنار تیم ملی خواهند بود.

میرزایی نیکو: دهقان از دیگر کاندیدا‌ها یک سر و گردن بالاتر بود

«آزادی» در گزارشی به بررسی چرایی دهقان به عنوان عضو حقوق‌دان شورای نگهبان پرداخته که در بخشی از ان می‌خوانیم: اعضای فراکسیون امید عموما ترجیح داده‌اند که عصر بعد از رای دادن به دهقان را به سکوت گذرانده و با جواب ندادن به تلفن‌ها از سوالات و کنکاش خبرنگاران در امان بمانند، اما میرزایی نیکو، عضو فراکسیون امید در گفتگو با «آزادی» درباره علت رای‌آوری دهقان گفت: «آقای دهقان با تک تک نمایندگان صحبت کرد. نکاتی را هم در هر سه فراکسیون طرح کرد. به هر چهار دوره نماینده مجلس بوده و اگر واقعی می‌خواستیم نگاه کنیم بین دیگر کاندیدا‌ها یک سر و گردن بالاتر بود.» وی در پاسخ به اینکه آیا فراکسیون امید مواضع سیاسی او را نادیده گرفته است؟ گفت: «من در جلسه فراکسیون حضور نداشتم، اما به هر حال جمع‌بندی نهایی فراکسیون و کمیته‌ای که تشکیل شده و بررسی کرده بود این بود که به دهقان را دهند». به این ترتیب محمد دهقان نماینده اصولگرای طرقبه از بهارستان خداحافظی و راهی شورای نگهبان شد و اصلاح طلبان چاره‌ای ندارند که غیر از اینکه منتظر نشسته و ببینند وی در انتخابات ۹۸ چه گلی به سرشان می‌رسد. غیرمنطقی است اگر گمان کنند که معاون زاکانی در سازمان بسیج دانشجویی (در تیرماه ۷۸) و موسس خبرگزاری دانشجو در روند تایید صلاحیت آن‌ها اثرگذار خواهد بود.
 
پیشنهاد انتخاباتی منتجب‌نیا به آرای خاکستری

یک فعال سیاسی با اشاره به اینکه دلخوری به حق آرای خاکستری از اصلاح‌طلبان نباید موجب دلسردی و کناره‌گیری آن‌ها از انتخابات شود، گفت: آرای خاکستری که ساختار مدیریتی اصلاح‌طلبان و شیوه تهیه لیست انتخاباتی آن‌ها را قبول ندارند، خودشان با طرحی جدید و به صورت مستقل وارد صحنه انتخابات شوند.
 
ابطحی: باید کلاس حرف زدن برای وزرا بگذارند

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به توئیت وزیر بهداشت نوشت: «وزیر بهداشت گفته برای هر توییت علیه نمکی ۲۰ میلیون می‌دهند. دروغ چرا؟ دنبال ادرس اونایی هستم که ۲۰ میلیون می‌دهند. می‌ارزد یک توییت علیه وزیری که نمیشناسمش. وزیر جان یا نمی‌دانند توییت چیست و یا ۲۰ میلیون خیلی پول خرده است. کلاس حرف زدن با مردم برای وزرا بگذارند. لازمه به مولا»
 
دولت بودجه صداوسیما را قطع کرد؟

عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما گفت: موضوع قطع بودجه صدا و سیما به خاطر پخش سریال گاندو از سوی دولت را در شورای صدا و سیما به جد پیگیری می‌کنم. سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، گفت: مطلع شدم دولت به دلیل پخش سریال گاندو کل بودجه سه ماهه دوم صدا و سیما را صفر کرده است. وی تاکید کرد: من این موضوع را به طور جد در شورای نظارت بر صدا و سیما تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنم و در این رابطه از حقوق رسانه ملی به طور جد دفاع خواهم کرد.عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما با انتقاد از رویکرد رئیس جمهور، اظهار داشت: بنده پیش‌تر هم گفته و هم نوشته‌ام که آیا رئیس جمهور هنوز هم می‌تواند بگوید «پناه می‌برم به خدا از بستن دهان منتقدین؟» قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: نباید رسانه ملی را به خاطر انتقادات و طرح مسائل تحت فشار قرار داد و با اقداماتی نظیر قطع بودجه و امثال این موارد جلوی انتقاد را گرفت. عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در پایان گفت: رسانه ملی هم نباید تحت تاثیر اینگونه فشار‌ها قرار گیرد و باید محکم‌تر از گذشته به مسیر خود ادامه دهد.
 
سوال محمود صادقی درباره انصراف حقوقدان پیشنهادی شورای نگهبان

صادقی که از مدافعان دهقان در فراکسیون امید برای انتخاب او به عنوان حقوق دان شورای نگهبان بود؛ از زحمات وی تشکر کرد. محمد دهقان نماینده پیشین مجلس، توانست به عنوان حقوقدان وارد شورای نگهبان شود. در این میان چیزی که جای تعجب داشت این بود که گفته شد یکی از مدافعان تمام قد او در فراکسیون امید، محمود صادقی، نماینده مردم تهران بوده است. صادقی امروز با فرستادن پیام هم انتصاب دهقان را تبریک گفت: هم از تلاش‌های او در تدوین و تصویب طرح‌ها و لوایح مرتبط با فساد تشکر کرد. او، اما بلافاصله توئیتی را منتشر کرد و انصراف یکی از حقوقدان‌های پیشنهادی در لحظات آخر را شبهه دار دانست. علی غلامی از کاندیدا‌های معرفی شده قوه قضائیه برای حقوقدانی شورای نگهبان بود که در لحظه آخر و زمانی که بررسی صلاحیت‌ها آغاز شده بود انصراف داد. محمود صادقی با اشاره به انصراف غلامی در توئیتر نوشت: «در لابلای شلوغی اتفاقات مربوط به رأی‌گیری برای حقوقدانان شورای نگهبان انصراف دکتر غلامی چندان مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفت؛ خوب است سخنگوی محترم درباره چرایی این اتفاق که مسبوق به سابقه هم هست، شفاف‌سازی کنند. بویژه اینکه اخبار موثق حکایت از غیرارادی بودن آن دارد.»
 
عارف: هزینه زیادی بخاطر لیست ائتلافی پرداختیم

رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه در انتخابات مجلس دهم به دلیل بسته شدن لیست ائتلافی هزینه زیادی پرداختیم، گفت: اقلیت موثر بسیار ارزشمندتر از اکثریت غیر همراه است.
 
هشدار مقام ارشد سپاه به انگلیس

فرمانده سپاه محمد رسول الله با اشاره به اینکه اقدام انگلیس را درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران، بدون پاسخ نخواهیم گذاشت، گفت: اهرم‌های زیادی برای پاسخگویی وجود دارد.
 
خروج سه‌باره علی‌عسگری از جلسه دولت با چهره‌ای درهم

جلسه هیئت دولت مطابق روز‌های چهارشنبه، صبح امروز در ساختمان پاستور به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد. خبرنگاران نیز از ساعت ۱۱ صبح در حیاط محل ساختمان برگزاری جلسه دولت، حضور داشته و منتظر خروج اعضای دولت و مصاحبه با آنان بودند. یکی از نکات حاشیه‌ای جالب امروز، خروج ۳ باره عبدالعلی علی‌عسگری رئیس سازمان صداوسیما از جلسه دولت بود که هر سه بار نیز با تلفن همراه خود تماس گرفت. علی‌عسگری بعد از این تماس‌ها، چهره‌ای درهم کشیده داشت.
 
ترزا برای نفت کش توقیفی مذاکره می‌کند

سخنگوی ترزا می‌اعلام کرد که نخست‌وزیر انگلیس قرار است با رئیس دولت محلی جبل‌الطارق بر سر کشتی حامل نفت ایران گفت‌وگویی داشته باشد. به گزارش پایگاه خبری یو اس نیوز، سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که ترزا می‌قرار است گفت‌وگویی با فابیان پیکاردو، رئیس دولت محلی جبل‌الطارق درباره کشتی گریس ۱ داشته باشد. نیرو‌های انگلیسی به تازگی در جبل‌الطارق یک نفتکش حامل نفت ایران را که ادعا می‌شود به مقصد سوریه در حرکت بوده است، توقیف کردند. مقامات انگلیس گفته‌اند که اگر ایران تضمین کند مقصد نفتکش سوریه نیست، آن را آزاد می‌کنند. ایران توقیف این نفتکش را اقدامی غیر قانونی و مصداق دزدی دریایی دانسته است.
 
علت خنده نجفی در دادگاه
 
 
بسته
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار