آری این روزها در رسانه ها و شبکه های اجتماعی به کرات خبر آتش سوزی جنگل ها ومراتع زیبای استان ،خصوصا در یک منطقه خاص والبته بکر استان را خوانده و یا شنیده ایم ،هر بار هم با کمک مردم ،بسیج عمومی و استفاده از امکانات وتجهیزات فوق العاده دم دستی منابع طبیعی ودیگر دستگاههای اجرایی و نظامی پس از ساعتها ،شعله ها خاموش شده ،پهنه سیاهی بر دامن زاگرس برجای مانده و هنوز دود کنده های سوخته بلوط فروکش نکرده که از جایی و نقطه ای دیگر شاهد دیواره ای بلند از دود و سوحتن بخش دیگری از حنگل های استان هستیم.
کد خبر: ۷۶۴۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸ 19 July 2019

تابناک ایلام::امروزه در جوامع پیشرفته که توانسته اند با استفاده از متدهای علمی ونوین از تمامی داشته های خود به بهترین وجه در راستای توسعه بهره گیری نمایند ،منابع طبیعی و محیط زیست از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.

چرا که پایه و اساس اقتصاد جوامع بشری به استمرار حیات وسرزندگی عرصه های منابع طبیعی وابسته است واین منابع بزرگ جزء جدایی ناپذیر زندگی در این جوامع به حساب می آیند. وجود ارزش های اقتصادی و زیست محیطی در منابع طبیعی، تکیه گاه مطمئنی برای تداوم بقای انسان و سایر موجودات زنده و تضمین کننده شکوفایی حیات و توسعه پایدار است.

جنگلهای استان ایلام بعنوان یکی از غنی ترین ذخیره گاههای گیاهی ودرختی و همچنین زیستگاه جانوری در منطقه زاگرس ،بر اساس نقشه های موجود ، حدود 642هزار از کل مساحت استان را در بر می گیرد ،جنگلهایی که همچون زیوری ارزشمند جای جای استان را  احاطه کرده و صحنه زیبا،بکر و بی نظیری را به این خطه ارزانی داشته است.

متاسفانه در طول سالهای اخیر این ذخیره گاه ارزشمند طبیعی در معرض خطرات و آفاتی قرار گرفته ورفته رفته حیات آن را در معرض خطر قرار داده است .درکنار تغییرات اقلیمی ،خشکسالی ها و بلایای طبیعی که تنه تنومند درختان بلوط را از درون تهی نموده است ،بی مبالاتی ،سهل انگاری ها و گاها اقدامات تعمدی عده ای قلیل که به شکل آتش افروزی در این رستنگاههای بی نظیر زاگرس تجلی یافته ،به غایت حیات این داشته ارزشمند مردم استان را نشان گرفته وهر روز که می گذرد،آتش بی بند وباری ها و سهل انگاری ها قطعه ای از پاره تن مردم استان را در کام خود فرو می برد ،هرروز  بایستی نفس های به شماره افتاده  قدیمی ترین همنشینان زاگرس زیبا را به نظاره بنشینیم.

آری این روزها در رسانه ها و شبکه های اجتماعی به کرات خبر آتش سوزی جنگل ها ومراتع زیبای استان ،خصوصا در یک منطقه خاص والبته بکر استان را خوانده و یا شنیده ایم ،هر بار هم با کمک مردم ،بسیج عمومی و استفاده از امکانات وتجهیزات فوق العاده دم دستی منابع طبیعی ودیگر دستگاههای اجرایی و نظامی پس از ساعتها ،شعله ها خاموش شده ،پهنه سیاهی بر دامن زاگرس برجای مانده ، هنوز دود کنده های سوخته بلوط فروکش نمی کند، از جایی و نقطه ای دیگر شاهد برخاستن دیواره ای بلند از دود ناشی از سوحتن بخش دیگری از جنگل های استان هستیم.

صرفنظر از آتش سوزی های عمدی وغیر عمدی مناطقی از سیروان ،چرداول و ...اما وقوع چند آتش سوزی پی در پی والبته گسترده در طبیعت بکر وزیبای بخش چوار که به آماده باش ستاد بحران استان منجر شد ،حاوی نکاتی است که نبایستی به راحتی از کنار آن عبور کرد:

1-وقوع چندباره آتش سوزی گسترده  در نقاط متعدد بخش چوار درشهرستان ایلام ،خصوصا در مناطق صعب العبور این منطقه کاملا غیر طبیعی جلوه کرده و راه رابر هرگونه ابراز نظر در خصوص غیر عمدی بودن ویا تاثیرات ناشی از گرمای هوا می بندد . چرا که سند مدعای ما اظهار نظر فرمانده سپاه استان دائر بر تعمدی بودن این آتش سوزی ها و شناسایی سرنخ هایی دراین حوزه است .

2-هرچند نبایستی تلاش های کارکنان منابع طبیعی استان در مهار آتش سوزی ها را فراموش کرد ،اما این تلاش ها هرگز نمی تواند این سازمان را از  برخی کوتاهی ها وسهل انگاری ها تبرئه نماید . چرا که ایجاد پست های دیدبانی ،هزینه ها صورت گرفته در راستای بکارگیری دو فروند هواپیمای شناسایی و دیگر ابزار بکارگرفته برای زیر سوال بردن آنان در خصوص چرایی عدم بی نتیجه بودن استفاده از این ابزار کافیست.

3-در طول ماهها وسالهای اخیر همواره وقوع آتش سوزی هایی از این دست در جنگل های استان واظهار نظر مسئولین در خصوص نقش عامل انسانی دربروز آن را شاهد بوده ایم ،اما این سوال کماکان  در بین افکار عمومی مطرح است که چرا باوجود ظرفیتهای اطلاعاتی ودستگاههای بیشمار موجود دراین حوزه ،چرا تاکنون خبری از  شناسایی ،دستگیری و یا برخورد قانونی با این عوامل به بیرون درز نکرده است؟آیا تسامح وتساهلی در این زمینه وجود دارد یا اینکه واقعا دستگاههای موجود از برش لازم در این حوزه برخوردار نیستند؟!

4-همانگونه که در سطور بالا بدان اشاره شد ،بروز چند آتش سوزی بزرگ در یک نقطه خاص در استان طبیعی نیست ،لازم است دستگاههای امنیتی با ظرافت ودقت هر چه تمامتر رابطه این آتش سوزی ها ،نوع منطقه ،هیاهوی رسانه ای ،مویه سرایی های مجازی وتلاش برای ضعیف جلوه دادن مدیریت فعلی سیاسی اجرایی شهرستان و همچنین مدیران منابع طبیعی استان را بیابند ،چرا که تجربه نشان داده است که از دید طالبان قدرت گاه جان آدم های بیگناه هم پشیزی ارزش ندارد ! شاید اینبار  در این کارزار مشکوک، طبیعت زیبای استان به گروگان گرفته شده باشد!

5-امروز پس از مهار آتش سوزی جنگل های بولی ،خبری از حضور پررنگ بسیجیان و همچنین رصد هوایی منطقه توسط کوادکوپترهای سپاه مخابره شد ،اول  بایستی به همه آنان خدا قوت گفت ،اما این سوال مطرح است ؛چرا نبایستی این هماهنگی بیش از پیش تقویت و این ابزار موجود در سپاه در خدمت رصد وپایش مناطق جنگلی استان قرار گیرد؟!چرا مسئولین استان وخاصه منابع طبیعی به جای پرداخت هزینه بالا برای کرایه هواپیمای شخصی، از این ابزار ارزان تر بهره نبرده ویا اینکه در قالب یک تفاهم نامه با سپاه از این ظرفیت مهم استفاده نکرده اند ؟!

مخلص کلام اینکه حکایت امروز آتش سوزی جنگلهای استان ،عکس یادگاری مسئولین در مهار و اعلام خبر افتخار آمیز مهار آن همان حکایت نوش داروی بعد از مرگ سهراب است ،چرا که مسئول اگر به معنای واقعی مسئول است، بایستی عکس افتخار خود را با حنگلهای شاداب وسرسبز استان بگیرد نه با بلوطهای خاکستر شده و جامه سیاهی که طبیعت بکر منطقه در عزای بلوطستانهای زیبا و سمورهای سوخته  بر تن کرده است ! مسئول اگر مسئول باشد متعهدانه و جسورانه جفت پایش را در یک کفش کرده تا امکانات پیشرفته اطفاء حریق را به استان گسیل نداده است ،پایش رابه اتاق مدیریتش نمی گذارد! اگر مسئول واقعا مسئول باشد که اصلا نبایستی آتشی جان جنگل های زیبای ایلام را تهدید کند!

اما افسوس که مدیران ما با چند کانال عاریتی و انتشار چند عکس از اقدامات در فضای مجازی ودرب نوشابه بازکردن برای همدیگر !شعور مردم را به سخره گرفته اند ودیگر هیچ !

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Luxembourg
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
خود شما برای آقای احمدی منابع طبیعی بارها تبلیغ و بزرگنمایی کرده اید وبه قول خودتان درب نوشابه باز کرده اید
این بابا هم خوب یاد گرفته با قربان صدقه رفتن برای دشتکی و شو آف مقابل رسانه های مجازی کارهای معمول و وظایف اداری خود را به عنوان کارهای خارق العاده و شق القمر جلوه دهد .
عملکرد تاسف بار منابع طبیعی را از اعضای سمن های زیست محیطی بپرسید و در فاجعه جاده ارغوان به عینه ببینید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار