مد یرکل دفتر امور روستایی استانداری مازندران ؛
کد خبر: ۷۶۴۷۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹ 21 July 2019

مدیرکل دفتر روستایی مازندران بابیان اینکه مدیریت روستایی وتوسعه روستاها با اعدادورقم و پشت میزنشینی دستاورد چندانی ندارد گفت ؛ دست کمک بسوی حامعه روستایی دراز می کنم و جامعه هدف برای ارایه نظرات وپیشنهادات وانتقادات با شماره شخصی بنده تماس حاصل نمایند

خسرو‌ طالبی مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری مازندران شماره تلفن همراه خود را برای ارتباط مستقیم با روستاییان رسانه‌ای کرد.

 

مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری مازندران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما از ساری بر مشارکت حداکثری روستاییان در مدیریت روستایی تاکیدکرد و گفت:تجربه مادر علم است و روستاییان مازندران باهرسواد بومی مسائل و مشکلات نظرات کارشناسی خود را در تماس و یا پیامک با شماره تلفن بنده ۰۹۱۱۳۲۴۰۴۶۷ می‌توانند ارائه کنند.

طالبی بر لزوم ارتباط مستمر و بی واسطه روستاییان با مسئولان تصمیم گیرو تصمیم ساز تاکید کرد و افزود: به منظور مشارکت روستاییان در مدیریت و توسعه روستاها باید سامانه‌ای برای دسترسی آسان روستاییان به مسئولان برای بیان مشکلات خود نیز باید طراحی و راه اندازی شود.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری مازندران بااشاره به الزام ورود دنیای دیجیتالی و کارکرد ان تصریح کرد: سامانه پیامکی نیز از جمله راه‌های ارتباطی روستاییان با مسئولان برای بیان مشکلات خود است که باید طراحی شود وازاتلاف وقت و هزینه های شهروندان کاهش یابد.

این مقام مسوول با بیان اینکه ۴۲ درصد جمعیت مازندران در روستا‌ها زندگی می‌کنند، گفت: روستائیان در شرایط اقتصادی کنونی و در محدوده کاری خود انتظاراتی از مسئولان امر دارند که اگر امکانات لازم فراهم شود می‌توان روستا‌ها را به جایگاه واقعی خود رساند.

طالبی افزود: در۳ هزار و ۶۰۰ روستای مازندران بیش از ۵۰ نوع محصول زراعی و باغی کشت می‌شود که ظرفیت بسیار بزرگی برای توسعه وابادانی روستایی واشتغال پایدار است.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری مازندران تصریح کرد: اگر قرار است روستانشینان به جایگاه واقعی خود دست یابند درانصورت توجه بیشتر مسولان را می طلبد و این امر با سرمایه گذاری های بخش دولتی و خصوصی مثصور است.


**معرفی ۱۴ نفر برای دهیاری یک روستای ۱۰۰ خانوار در مازندران

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مازندران با تاکید بر ضرورت رفع اختلافات بین شوراها در روستاها گفت: به عنوان نمونه ۱۴ نفر به عنوان دهیار در یک روستای ۱۰۰ خانوار در استان معرفی شده است.

طالبی با بیان اینکه زیربنا توسعه وپیشرفت روستاها با تقویت سرمایه گذاری و حفظ، مدیران بخش روستایی و افراد تحصیلکرده دانشگاهی امکان پذیر است گفت : ۴۲ درصد جمعیت استان روستایی است ولی سرانه روستایی ناچیز است.

این مقام مسوول با اشاره به ۴۶ دستگاه خدمات رسان در روستاها با یکدیگر همخوانی و هماهنگی ندارند گفت: اگر به توسعه متوازن و اشتغال پایدار اعتقاد داریم باید به روستاها توجه بیشتری کنیم.

طالبی تاکیدکرد: دهیاران و شوراها نماینده افکار عمومی و مردم هستند و باید مطالبات آنان را پیگیری کنند زیرا شانی جز خادم بودن مردم نداریم.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مازندران خواستار نگاه جهادی به روستاها شد و افزایش همدلی وهمراهی برای پیشبرد امور روستایی را یک نیاز اساسی برای جامعه دانست و تصریح کرد: حرف درمانی وپشت میز نشینی صرف در روستاها کارساز نیست و باید برنامه محور باشیم.

این نقام مسوول از معرفی ۱۴ نفر در یک روستای ۱۰۰ خانواری به عنوان دهیار خبر داد و گفت: شوراها باید اختلاف بین یکدیگر را کاهش داده و در تفکر توسعه وابادانی روستاها خلاقیت ونواوری داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مازندران گفت: قرار شد از این پس حقوق دهیاران به صورت ماهانه واریز شود.

وی همچنین تصریح کرد اگر قرار است مدیریت واحد در روستاها اجرایی شود، دهیاران شایسته مدیران تاثیر گذار در روستاها هستند که طی یک فرایند قانونی انتخاب شده اند.

این مقام مسوول همچنین از واگذاری درآمد خارج از محدوده بافت روستایی به سازمان همیاری ها و شهرداری ها شدیدا انتقاد کردوافزود: این درآمدها باید به حساب مردم روستایی و برای توسعه روستاها واریز شود

 

* * لزوم توجه به زيرساخت های گردشگری و توسعه صنعت بوم گردی مازندران

طالبی بااشاره به وجود مناطق زیبا و جاذبه های گردشگری بکر کم نظیر در دنیا گفت : مازندران با داشتن خاکی زرخیز و طبیعتی بکر دارای مردمانی هنرافرین است که باید این استان به منطقه گردشگری پیشرفته وتوسعه یافته تبدیل شود‌

این مقام مسوول با اشاره به اينكه مازندران دارای سرمایه های طبیعی و خدادادی وجاذبه های توریستی کم نظیر در دنیا است تصریح کرد: همه ما در مقابل مردم وظاي

فی داريم، نبايد به وضع موجود قانع باشيم و بايد با نگاه نو و طرح های مناسب از همه ظرفيت های موجود استفاده كرد.و پتانسیلهای موجود بالقوه را به بالفعل تبدیل کرد

این مقام مسوول با تاكيد بر فراهم نمودن زمينه جهت جلب اعتماد مردم و مشاركت عمومی روستانشینان درراستای کسب وکار روستایی گفت: شوراها و دهياران به عنوان نماينده مردم نقش مهمی در جلب مشاركت افراد جامعه و سرمایه گذا ران دارند.

طالبی به نقش دهیاران در توسعه وابادانی ورونق گردشگردی روستایی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در صورتی كه بخشداران اين نگاه را به دهياران داشته باشند می تواند به اهذاف توسعه روستایی از جمله افزايش توریسم بوم گردی و سرمایه گذاران بخش روستایی دست يافت.

وی بابیان اينكه چتانچه این استان تنها به عنوان قطب كشاورزی نگريسته شود، اشتباه است  و بايد به همه ظرفيت های آن از جمله بوم گردی توجه ويژه کنیم.

طالبی همچنین ايجاد فرصت های شغلی در روستاها را توسط بخشداران و دهياران يكی از راه حل های مناسب جهت كاهش بيكاری جوانان تحصیلکرده دانشگاهی و جویای کار عنوان كرد و گفت: اگر بخش كشاورزی غير اقتصادی است بايد به بازار محصولات، ترويج و توليد بيشتر توجه كرد و همچنين مشاغل خانگی و صنایع دستی بومی نيز برای اشتغالزايی بسيار موثر است.

وی با تاكيد بر توجه به تقویت زيرساخت های گردشگری در استان، اشاره كرد و افزود: تغییر کاربری زمين ها جهت ويلاسازی هيچ كمكی به توسعه گردشگری استان نمی كند و حتی صدمات جبران ناپذيری را به مازندران وارد می كند.

 

  طالبی با بيان اينكه دهیاران بواسطه ارتباط تنگاتنگی که با مردم دارند کار غامضی را پیش رو دارند، تصریح كرد: خدمات اساسی و شایسته ای که دهياران در مدت ۲۱ سال از عمر دهیاری ها ارائه دادند، بسیار حائز اهميت است.

وی افزود: دهیاران علیرغم نوپایی قانون مدون و عدم ثبات شغلی باید حمایت بیشتری شوند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در این خصوص قانون مدونی را جهت حمايت شایسته از دهياران تدوین و مصوب کنند.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران با تاكيد بر اينكه باید به دهیاران توجه مادی ومعنوی بيشتری شود، گفت: اگر به فکر توسعه روستا با نگاه نوین بوده تا روستاها متحول شود چاره ای به جزء اینکه به نمایندگان مردم در روستاها ارزش وتکریم بيشتری دهیم، متصور نیست‌

وی با تاكيد بر اينكه در صورتی كه قائل به توسعه همه جانبه ومتوازن هستیم گفت؛ چاره ای جز مهاجرت معکوس به روستاها وجود ندارد،
طالبی تصريح كرد:  طی این سالها اهنگ این مهاجرت معکوس شدت بیشتری یافته و البته اقدامات  خوبی در روستاها به ویژه دربخش بوم گردی انجام شد كه در توسعه آن تاثیرگذار بوده است.

 

** اعتبار 500 میلیارد تومانی در بخش اشتغالزایی روستایی مازندران

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران گفت: بیش از 500 میلیارد تومان دولت در بخش اشتغالزایی روستایی در استان مازندران اختصاص داد که بسیاری از متقاضیان پس از دریافت تسهیلات مشغول به کار شدند.

طالبی با اعلام اینکه استان مازندران بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و بیش از سه هزار و ۵۰۰ روستا و آبادی دارد گفت: هفت هزار و 700 شورا و 2 هزار و 300 دهیار در روستاهای مازندران مشغول به کار هستند.

این مقام مسوول با بیان اینکه دهیاران پیشقراول توسعه و آبادانی روستاها هستند اظهار کرد: اگر توسعه و آبادانی در روستا درصورتی قابل تحقق است که دهیاران را بیشتر باور و حمایت کنیم

 

طالبی با اشاره به تسهیلات دولت در بخش اشتغالزایی روستایی گفت: بیش از 500 میلیارد تومان دولت در بخش اشتغالزایی روستایی در استان مازندران اختصاص داد که بسیاری از متقاضیان پس از دریافت تسهیلات مشغول به کار شدند و برخی نیز در حال تکمیل پرونده و یا در مرحله دریافت هستند و برنامه‌ریزی خوبی انجام گرفت تا 50 درصد اعتبارات باقی مانده نیز در سال جاری تخصیص پیدا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار