اگر احساس می‌کنید که گوشی اندرویدی شما، دچار کاهش سرعت و عملکردی ضعیف شده است، این مقاله و راهکار‌های ارائه شده در آن می‌تواند منبعی مناسب برای افزایش سرعت گوشی شما باشد.
کد خبر: ۷۶۷۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰ 30 July 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛  درست مثل تمامی سیستم‌عامل‌های دسکتاپ و موبایل، اندروید نیز بعد از مدت‌زمان زیادی استفاده، دچار مشکلاتی از جمله کاهش سرعت می‌شود. این سیستم‌عامل لینوکسی در سال‌های اخیر تلاش کرده تا این ایراد خاص را پشت سر بگذارد و در نسخه‌های جدیدتر اندروید، کمتر شاهد مشکلاتی این‌چنینی هستیم.

بااین‌حال اغلب کاربران از جدیدترین نسخه اندروید استفاده نمی‌کنند و برای بهبود سرعت گوشی اندرویدی خود، نیاز به پیشنهاد‌ها و راهکار‌هایی دارند تا گوشی هوشمند خود را به شرایط اولیه برگردانند.

اگر احساس می‌کنید که گوشی اندرویدی شما، دچار کاهش سرعت و عملکردی ضعیف شده است، این مقاله و راهکار‌های ارائه شده در آن می‌تواند منبعی مناسب برای افزایش سرعت گوشی شما باشد.

سخت‌افزار گوشی خود را بشناسید

شاید اولین موضوعی که در بهبود سرعت گوشی به ذهن می‌رسد، توانایی سخت‌افزاری گوشی باشد. درصورتی‌که یک گوشی اندرویدی با سخت‌افزار متوسط یا ضعیف دارید، نباید انتظار داشته باشید که تمامی برنامه‌ها و بازی‌ها نصب شده، بهترین عملکرد را داشته باشند.

سیستم‌عامل اندروید برای بهترین عملکرد خود، نیاز به حداقل سه گیگابایت رم دارد. درصورتی‌که اغلب گوشی‌های قدیمی تنها از یک تا دو گیگابایت رم بهره می‌برند. با این اوصاف پیشنهاد می‌کنیم که در قدم اول و در صورت امکان، بهترین سخت‌افزار ممکن را در اختیار خود قرار دهید. اگر امکان خرید یک گوشی جدید وجود ندارد، قدم‌های بعدی می‌تواند به شما برای افزایش سرعت گوشی کمک کند.

به‌روزرسانی کنید

به‌روزرسانی گوشی‌های اندرویدی، چه در سطح سیستم‌عامل و چه در سطح برنامه‌ها، می‌تواند سرعت گوشی شما را افزایش دهد. با هر به‌روزرسانی نرم‌افزاری توسط گوگل، تعداد زیادی از باگ‌ها و مشکلات نرم‌افزاری سیستم‌عامل اندروید رفع می‌شود. با این اوصاف می‌توان انتظار داشت که سرعت گوشی نیز با رفع مشکلات، افزایش بیاید.

آپدیت نرم‌افزار‌های گوشی نیز، درست مثل به‌روزرسانی سیستم‌عامل، سرعت اجرای برنامه‌ها را افزایش می‌دهد. استفاده از برنامه‌های قدیمی و به‌روزرسانی نشده، گوشی شما را در مقابل حملات هکرها، آسیب‌پذیر می‌کند

برنامه‌های اضافه را پاک کنید

بسیاری از برنامه‌های ارائه‌شده در گوشی‌ها، برای اغلب کاربران کاربردی ندارد و بهتر است این برنامه‌ها پاک و یا از منو تنظیمات، غیرفعال شوند. هرچند نسخه‌های جدیدتر اندروید، استفاده برنامه‌ها از رم و پردازنده را محدود و بهینه‌سازی کرده‌اند، اما باز هم هر برنامه نصب شده در گوشی، فضایی از رم، حافظه و پردازنده را به خود اختصاص می‌دهد.

با پاک کردن برنامه‌های اضافه، رم گوشی به اجرای پروسه‌هایی اختصاص می‌یابد که اهمیت بیشتری برای شما دارند. این عمل از شلوغی بیش‌ازحد منو گوشی نیز جلوگیری می‌کند و سرعت پیدا کردن برنامه‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

فایل‌های اضافه را پاک کنید

پاک‌کردن فایل‌های اضافه از گوشی و ایجاد فضای خالی بیشتر، به بهبود سرعت گوشی‌های اندرویدی کمک می‌کند. سیستم‌عامل اندروید با تمام پیشرفت‌هایی که داشته، هنوز یک سیستم‌عامل لینوکسی به‌حساب می‌آید و لینوکس علاقه زیادی به استفاده از حافظه داخلی به‌عنوان کش، دامپ و سواپ دارد.

با پر شدن حافظه داخلی، سیستم‌عامل نمی‌تواند فایل‌های موقت لازم را بر روی گوشی ایجاد کند و در نتیجه باید از فضای رم برای ایجاد این فایل‌ها استفاده کند. همین اتفاق ساده، سرعت اجرای بسیاری از فرمان‌ها را تا چند میلی‌ثانیه، کاهش می‌دهد که شاید در نگاه اول بی‌ارزش باشد، اما در بلندمدت، سرعت کلی گوشی را کاهش خواهد داد.

برای پاک‌کردن فایل‌های اضافه می‌تواند از کارت حافظه یا فضای ابری استفاده کنید. شرکت‌های بزرگ مثل گوگل، مایکروسافت و دراپ‌باکس، فضای ابری رایگان را برای ذخیره عکس‌ها و ویدیوها، در اختیار شما قرار می‌دهند. از سوی دیگر از برنامه تلگرام نیز می‌توان به‌عنوان یک سیستم ذخیره فایل استفاده کرد. هرچند باید دقت کنید که استفاده از برنامه‌های متفرقه مثل تلگرام‌های غیر اصلی، امنیت فایل‌های شما را به خطر می‌اندازد.

برنامه‌های اصلی را نصب کنید

نسخه‌های فیک و تقلبی از برنامه‌های اندرویدی وجود دارد که امنیت و سرعت گوشی شما را کاهش می‌دهد. بهترین راه برای شناخت یک برنامه اصلی، دانلود آن از پلی‌استور و خواندن نظرات کاربران است.

هر برنامه‌ای که توسط سازنده اصلی برنامه ساخته نشده باشد، از کیفیت لازم برای اجرا برخوردار نیست و بدون شک سرعت گوشی شما را کاهش خواهد داد. هرچند در این زمینه خاص، سرعت پایین تنها مشکلی نخواهد بود که کاربر با آن روبرو خواهد شد.

از تصاویر زمینه زنده استفاده نکنید

هر برنامه‌ای که نیاز به اجرای همیشگی در گوشی داشته باشد، مقداری از فضای رم و پردازنده را به خود اختصاص خواهد داد. فضایی که باید با خساست تمام، به برنامه‌های پر استفاده گوشی اختصاص پیدا کند.

تصاویر زمینه زنده نیز درست مثل دیگر برنامه‌ها، مقداری از رم را به خود اختصاص می‌دهند که در عمل، سرعت گوشی اندرویدی شما را کاهش خواهد داد. این موضوع در گوشی‌هایی با مقدار رم و پردازنده کمتر، مشهودتر است.

از وب‌اپ‌ها استفاده کنید

درصورتی‌که فضای رم و میزان قدرت پردازنده چندان بالا نباشد، استفاده از برنامه‌های تحت وب و کم حجم، سرعت گوشی شما را افزایش خواهد داد.

تلگرام، اینستاگرام، اسنپ، اسنپ‌فود، مپز، دیوار و بسیاری دیگر از برنامه‌های پرکاربرد ما ایرانیان، نسخه تحت وب دارند که با فاصله‌ای کم می‌توانند تمامی فعالیت‌های برنامه اصلی را انجام دهند.

بسیاری از وب‌سایت‌ها را نیز می‌توان به‌عنوان وب‌اپ، به صفحه اصلی گوشی اضافه کرد. برای این کار باید به مرورگر کروم و منو Add To Home Screen مراجعه کنید.

انیمیشن‌ها را غیرفعال کنید

انیمیشن‌های استفاده‌شده در سیستم‌عامل اندروید، به زیبایی این سیستم‌عامل می‌افزاید. هرچند همین حرکات به‌ظاهر ساده، فضایی از رم دستگاه را به خود اختصاص می‌دهند. فضایی که در محدودیت‌ها اهمیت پیدا می‌کند.

برای حذف انیمیشن‌های دستگاه، باید به منو Developer دسترسی داشته باشید. برای این کار به Settings بروید و در این منو روی گزینه About Phone کلیک کنید. برای دسترسی به منو Developer باید هفت بار روی Build Number کلیک کنید.

پس از انجام این عمل، منو Developer به گزینه‌های Settings اضافه خواهد شد و شما در این منو می‌توانید گزینه‌های مختلف انیمیشن را مشاهده و خاموش کنید.

از رام‌های غیررسمی استفاده کنید

شرکت‌های تولیدکننده گوشی، برای فروش بهتر محصولات جدید خود از به‌روزرسانی گوشی‌های قدیمی دست می‌کشند. از سوی دیگر گوگل همیشه در تلاش است تا اندروید‌های جدیدتر، حتی در گوشی‌هایی ضعیف نیز قابل اجرا باشد.

نصب رام‌های غیررسمی ممکن است در آغاز کمی پیچیده و خطرناک به نظر برسد، اما افراد زیادی هستند که سال‌هاست از این نوع رام‌ها برای گوشی‌های خود استفاده می‌کنند. چند گروه و شرکت مشهور نیز مشغول ارائه رام‌های جدیدتر برای گوشی‌های قدیمی هستند.

این موضوع را در نظر بگیرید که ممکن است نیاز به بررسی و تست چندین رام، پیش از انتخاب رام نهایی باشد. در اغلب موارد لازم است تا گوشی خود را پیش از نصب یک رام غیررسمی، روت کنید.

استفاده از برنامه‌های پیام‌رسان را کاهش دهید

بسیاری از کاربران عادت به استفاده از چندین برنامه پیام‌رسان در گوشی‌های خود دارند. این عمل موازی باعث می‌شود تا سرعت گوشی، کاهش و مصرف باتری به‌شدت افزایش پیدا کند.

برنامه‌های پیام‌رسانی برای بررسی همیشگی پیام‌های جدید، نیاز به اجرای دائم در پس‌زمینه دارند. موضوعی که باعث می‌شود تا مقدار زیادی از رم و توانایی پردازنده، صرف پردازش این برنامه‌ها شود. داشتن یک یا دو برنامه پیام‌رسان در گوشی کافی است و نیازی نیست تا تمامی این برنامه‌ها را نصب کنید.

اجرای خودکار را غیرفعال کنید

در نسخه‌های جدیدتر اندروید، امکان غیرفعال کردن اجرای خودکار برنامه‌ها به وجود آمده و کاربر می‌تواند به انتخاب خود، برنامه‌ای خاص را از اجرا در پس‌زمینه و اجرای خودکار، منع کند.

متأسفانه شرکت‌های مختلف تولیدکننده گوشی، این تنظیمات را در بخش‌های مختلف Settings قرار می‌دهند و امکان آموزش دقیق این عمل وجود ندارد. هرچند در اغلب موارد و در اندروید‌های بالاتر از نسخه ۸، می‌توانید این گزینه را در منو باتری پیدا کنید.

امکان بسته شدن آنی برنامه‌ها در پس‌زمینه نیز وجود دارد. در نتیجه شما می‌توانید پروسه اجرایی تعداد زیادی از برنامه‌های ناخواسته را، در این منو غیرفعال کنید. در اندروید‌های قدیمی‌تر برای این عمل نیاز به استفاده از برنامه‌های جانبی و Cleaner بود.

از لانچر‌های سبک‌تر استفاده کنید

لانچر، فضای ظاهری و شکل بیرونی سیستم‌عامل است که معمولاً توسط شرکت تولیدکننده گوشی و به‌صورت اختصاصی، روی محصولات یک شرکت قرار می‌گیرد. همین موضوع است که باعث می‌شود برای مثال، محصولات اندرویدی سامسونگ، شباهت زیادی به محصولات هواوی نداشته باشند.

بسیاری از کاربران از این موضوع بی‌خبر هستند که امکان نصب و تعویض لانچر‌های مختلف در اندروید وجود دارد. با یک جستجوی ساده در پلی‌استور، می‌تواند ده‌ها لانچر مختلف را پیدا کنید که با سلیقه شما هماهنگ باشد.

هرچند در این جستجو به لانچر‌هایی بر می‌خورید که ساده‌تر هستند و کمتر از ۱۰ مگابایت حجم دارند. این لانچر‌ها در اغلب موارد، سرعت گوشی اندرویدی شما را افزایش خواهند داد.

از پردازنده گرافیکی برای رندر استفاده کنید

پردازنده گرافیکی گوشی، باتری بیشتری از پردازنده عادی مصرف می‌کند. در نتیجه شرکت‌های تولیدکننده گوشی، حجم بسیار بالای از فضای پردازشی پردازنده را به پردازش‌های گرافیکی اختصاص می‌دهند که در واقع بهتر است توسط پردازنده گرافیکی انجام شود.

درصورتی‌که افزایش مصرف باتری به میزان ۱۰ تا ۳۰ درصد برای شما اهمیت خاصی ندارد، می‌توانید از منو Developer، گزینه Force GPU Rendering را فعال کنید. با فعال کردن این گزینه، پردازش تمامی تصاویر و انیمیشن‌ها، به عهده پردازنده گرافیکی خواهد بود که پیش‌ازاین تنها در نمایش ویدیو و انجام بازی، مورداستفاده قرار می‌گرفت.

گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید

درصورتی‌که تمامی روش‌های بالا را امتحان کردید و نتیجه مناسب به دست نیامد، ریست کردن گوشی و به تنظیمات کارخانه برگرداندن آن، بهترین گزینه پیش روی شما خواهد بود.

برترین‌ها: ریست کردن گوشی برای بسیاری از کاربران، عملی خسته‌کننده است، اما در نظر بگیرید که تنها یک ساعت زمان می‌برد تا گوشی را به شرایط پیش از ریست برگردانید. بعد از ریست فکتوری می‌توانید بسیاری از تنظیمات و تغییرات اشاره‌شده در این مقاله را، به بهترین نحو ممکن انجام دهید و یک گوشی سریع‌تر را در اختیار داشته باشید./م

منابع: hongkiat، tomsguide، lifewire، androidauthority، whistleout

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار