کد خبر: ۷۷۰۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴ 10 August 2019

«آیت‌الله محمد یزدی»، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو شورای نگهبان به تازگی در دیدار با دادستان‌های کشور،‌ طی سخنانی گفته است:

 «اخیراً طرحی که مورد تصویب مجلس قرار گرفته بود به شورای نگهبان آورده شد. این طرح عبارت است از آنکه دولت‌های استکباری بتوانند پسماندهای انرژی اتمی خود را در کشور دفن کنند؛ استکبار همیشه این پسماندها را در کشورهای عقب مانده دفن می‌کند و همه می‌دانیم که اشعه‌های این نوع پسماندها برای افراد کشور ضرر خواهد داشت.» 

به گزارش تابناک تبریز از اعتمادآنلاین، او می‌افزاید: مجلس تصویب کرده بود که توافق نامه صورت گرفته، پسماندهای سوخت اتمی می‌تواند در کشور دفن شود، اما بنده اعلام کردم که این مورد خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف مصلحت است و سایران نیز این را پذیرفتند.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به وظیفه مسئولان برای مقابله با طرح‌های دشمنان و مستکبران یادآور شد: مسؤولان اجرایی ما باید در نظر داشته باشند که طرح های استکباری در اتاق فکر دشمن تجزیه و تحلیل می شود و آن را در قالب طرح‌های خوب و بشردوستانه به ما ارائه می‌کنند، بنابراین همواره باید نسبت به پشت پرده های کمیسیون‌ها و کنوانسیون‌هایی که به ما پیشنهاد همکاری می دهند، مراقب باشیم.

 

*اشاره آیت‌الله یزدی به تصویب کنوانسیون مشترک ایمنی و مدیریت پسماند پرتوزا است که چند هفته قبل به تصویب مجلس دهم رسید.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در روز تصویب این طرح، درباره آن به نمایندگان مجلس گفته بود: این کنوانسیون هیچ نگرانی برای ما ایجاد نمی‌کند؛ حدود دو سال به صورت مستمر حداقل ۱۶۰۰ ساعت کار کارشناسی با مشارکت بخش‌های مختلف اعم از ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و در کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره این لایحه صورت گرفته است.

او همچنین تصریح می‌کرد: حق شرط در این کنوانسیون برای ما محفوظ است و تصویب این کنوانسیون با رأی بالا، پیامی قوی برای کشورهایی است که جمهوری اسلامی ایران را متهم به سلاح هسته‌ای می‌کنند.

درباره پسماندهای هسته‌ای حاشیه‌های فراوانی وجود دارد و همانطور که آیت‌الله یزدی گفته است کشورهایی مثل روسیه و آمریکا هرگز این پسماندها را در داخل خاک خود نگهداری نمی‌کنند.

پیش از این گزارشی توسط مقامات کشور عراق منتشر شد که نشان می‌داد آمریکا از برخی مناطق کشور عراق برای امحاء ضایعات هسته‌ای خود استفاده می‌کند.

ماجرا وقتی قابل تأمل‌تر می‌شود که هواداران برجام در مجلس و دولت، به هیچ وجه سابقه خوبی در معرفی کامل قراردادهای خارجی به مردم و افکار عمومی ندارند و تجربه‌هایی مثل برجام و FATF نشان می‌دهد که همواره در وَرای این قراردادها، مسائل مضرّی وجود دارد که در بیان آقایان اثری از اشاره به این مسائل وجود ندارد.

مشخص نیست اگر شورای نگهبان در این قضیه حضور نمی‌داشت و اعمال نظر نمی‌کرد؛ چه خطرات بزرگی ممکن بود سلامتی مردم ایران را تهدید کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :