سال جاری علیرغم ترسالی بودن اما گرمای بیش از حد تابستان به باغات این شهرستان خصوصا انجیر صدمه زده و ثمردهی آنها را کاهش داد.
کد خبر: ۷۷۳۳۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۶ 21 August 2019

تابناک ایلام::مرداد ماه فصل برداشت محصولات باغی است و همه ساله دها تن انواع محصولات باغی و مرکبات از باغات آبدانان برداشت می شود.

این شهرستان که در گذشته به سبب دارا بودن آب فراوان و هوای معتدل و نیز ییلاقی بودن در باغداری قدمتی دیرینه داشته و انجیر این خطه از مرغوبیت بالایی برخوردار بوده و همواره زبانزد بازار بود اما با گسترش شهرنشینی و کاهش آبها و تغییرات اقلیمی بسیاری از باغات از بین رفت و اندک باغدارانی هستند که در سطح مزارع خود همچنان به امر باغداری مشغول هستند.

سال جاری علیرغم ترسالی بودن اما گرمای بیش از حد تابستان به باغات این شهرستان خصوصا انجیر صدمه زده و ثمردهی آنها را کاهش داد.

داریوش پیرانی  از باغداران آبدانان است که می گوید: همه ساله ده ها تن انجیر برداشت و روانه بازار مصرف میکردم اما امسال علیرغم بهره گیری از انواع سموم و افت کشها و تدابیر لازم گرمای بیش از حد هوا مانع ثمر دهی شده و میزان تولید را به شدت کاهش داد.این باغدار خواستار این شد که با توجه به هزینه های سرسام آور حفظ و نگهداری باغات دولت نگاه ویژه ای به این قشر داشته باشد.

شهرام همتی دیگر باغداری است که بیان می دارد: باغداری شغلی پر هزینه و مشقت باری است و زحمات یک باغدار زمانی به بار می نشیند که محصول خوب و با کیفیتی برداشت کند، لکن امسال علیرغم بارشهای زمستان اما بر اثر گرمای شدید نه تنها برداشت نداشتیم بلکه موجب تلف شدن درختان نیز شد. وی اضافه می کند در راستای اقتصاد مقاومتی و تولید ملی سرمایه و زندگی خود را صرف باغداری نمودیم و در این راه از هرگونه تسهیلات و حمایتهای دولتی مبرا بودیم. همتی گفت اگر دولت حمایت نکند قادر به ادامه فعالیت نبوده و عملا باغات از بین خواهند رفت.

مدیر جهاد کشاورزی آبدانان در گفتگو با تابناک ایلام گفت: همه ساله صدها تن انواع محصولات باغی از باغات شهرستان برداشت و به بازارهای مصرف هدایت می شود.عباس پیری در ادامه تصریح می کند این شهرسنان دارای ۱۶۳ نفر باغدار که در سطح ۳۶۹ هکتار باغ فعالیت داشته و در سال ۹۹۰ تن انواع محصولات باغی از سطح باغات برداشت می شود.وی دلیل عدم ثمردهی باغات انجیر را شرایط آب و هوایی و گرمای بیش از حد دانسته که موجب کاهش جمعیت زنبور بلاستوفاگا و در نتیجه کاهش تلقیح و باروری باغات انجیر شده و این امر کاهش عملکرد انجیرستانها را بدنبال داشته است.

آبدانان بهروز مردانی

 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار