استاندار خوزستان گفت: مشکل کندی پرداخت تسهیلات به سیل زدگان پژوهشگاه فضایی و نبود هماهنگی است.
کد خبر: ۷۷۳۴۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷ 21 August 2019

غلامرضا شریعتی در نهمین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان در محل استانداری بیان کرد:یکی از دلایل کند شدن پرداخت خسارات سیل مربوط به پژوهشگاه  فضایی و نبود هماهنگی لازم است که این موضوع را به دولت و ستاد منعکس می کنیم و از آنها می خواهیم هر چه سریع‌تر و منظم تر اعتبارات را به ما ابلاغ کنند تا خسارات را به سرعت پرداخت کنیم.

به گزارش"تابناک" وی افزود: ساخت و تعمیر منازل آسیب دیده ناشی از سیل آغاز شده اما گام دوم اعتبارات به استان ابلاغ نشده تا ادامه روند تعمییرات و ساخت آنها آغاز شود؛ البته بانک مرکزی  اعتبارات را به بانک‌های عامل کشور ابلاغ کرده که امیدست هر چه سریع‌تر این مساله به بانک‌های استان نیز ابلاغ شود تا بنیاد مسکن خوزستان نیز پرونده ها را به بانک‌های عامل ارسال، و بررسی لازم برای پرداخت خسارت انجام شود و مشمول یک روند زمانبر نشود.

استاندار خوزستان ادامه داد: تاکنون ۱۴۳ روستا در حریم و بستر رودخانه های خوزستان تعیین  تکلیف شده و مشخص شده که جاسازی آنها چگونه باشد و برنامه ریزی لازم برای ساخت و ترمیم سیل بندها نیز انجام شده است.

وی گفت: ۵۷ روستای دیگر نیز در انتظار تعیین تکلیف هستند که تا هفته آینده وضعیت آنها مشخص خواهد شد.

شریعتی ادامه داد: به طور کلی تاکنون عملیات ساخت و ساز و پرداخت خسارت در مناطق سیل زده خوزستان به غیر از پرداخت خسارت کشاورزی به نسبت پیشرفت خوبی داشته است.

وی با اشاره به شکستگی هایی که در دایک مرزی که بر اثر سیل ایجاد شد بیان کرد: بیشتر این شکستگی ها بسته شده و هم اکنون تنها ۲ مورد مهم آن مانده که مصوب شد یک مورد آن را سازمان آب و برق خوزستان  تا ۱۰ روز آینده به پایان برساند و مورد دیگر نیز توسط شرکت مناطق نفتخیز جنوب و شرکت گاز خوزستان در دست پیگیری است.

استاندار خوزستان گفت: اگر روند اقدامات در مناطق سیل زده بر همین منوال پیش برود  می توان روند را رضایت بخش اعلام کرد البته گرمای خوزستان طاقت فرسا است و همین امر موجب شده نیروی کار و کارگر در این استان کم باشد؛ از سوی دیگر با توجه به دمای بالای خوزستان بتن ریزی با مشکل رو به رو است که این موارد مزید بر علت شده اند.

وی بیان کرد: در حوزه زیرساخت ها مانند راه های شهری و روستایی، مدارس، درمانگاه ها و ... که از سیل اخیر آسیب دیده اند مرمت و اصلاح و تعمیر آنها نیز در دست انجام است.

شریعتی گفت: اعتبار برای خسارات ناشی از زمین لرزه مسجد سلیمان نیز ابلاغ و تخصیص داده شده اما هنوز بانک عامل مشخص نشده است که نظر ما بر بانک مسکن به عنوان بانک عامل است؛ همچنین بنیاد مسکن خوزستان برای زمین لرزه مسجدسلیمان کمیته های لازم را تشکیل داده است که هماهنگی برای ساخت و تعمیرات پس از تعیین بانک عامل آغاز می شود.

مسعود انصاریان مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان اظهار کرد: بعد از ثابت شدن وضعیت سیلاب بررسی ها برای وضعیت منازل آسیب دیده انجام شد.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۱۵ هزارو ۶۳۲ واحد در این مناطق نیاز به تعمیر داشت، افزود: تا کنون  ۱۰ هزار و ۸۳۶ واحد تعمیر شده است که مابقی خانه های تعمیری نیز تا پایان شهریور به اتمام می رسد.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان در خصوص واحد های احداثی، عنوان کرد: تعداد واحد های مورد نیاز برای احداث در این مناطق ۳ هزارو ۴۱۴ خانه بود که تا کنون بالغ بر ۲ هزار واحد عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

انصاریان تصریح کرد: تا کنون بالغ بر ۱۹ هزارو ۴۲۷ پرونده جهت دریافت تسهیلات ساخت و تعمیر مسکن به بانک ها معرفی شده که تا کنون ۱۲ هزار و ۳۲۹ مورد آن منجر به عقد قرارداد شده است.

وی در ادامه  با اشاره به اینکه علاوه بر این تسهیلات وام های معیشتی نیز به سیل زدگان در خوزستان اعطا شده است، بیان کرد: در این راستا تا کنون ۱۴۷۹ فقره تسهیلات بانکی به ارزش ۳۶ میلیارد تومان پرداخت شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان عنوان کرد: علت توقف چند روزه پرداخت تسهیلات، ابلاغ مرحله دوم بود که سهمیه ها توسط بانک مرکزی به بانک های عامل داده شده و تا به استان ها ابلاغ شود زمان بر است.

انصاری با بیان اینکه اکنون پرونده ها در استان برای ارسال به بانک های عامل آماده است، گفت: بالغ بر ۱۹ هزار پرونده برای دریافت تسهیلات باقی مانده که منتظر ابلاغ سهمیه به بانک های استان هستیم.

در ادامه کیخسرو چنگلوایی در خصوص وضعیت پرداخت تسهیلات و کمک بدون عوض به سیل زدگان بیان کرد: در صورت وجود اعتبارات لازم اولویت اول ما لایروبی انهار است چرا که هیچ اعتباری برای لایروبی انهار در نظر گرفته نشده است.

وی  با بیان اینکه در بخش کشاورزی  ۲۶ هزار پرونده تشکیل‌ شده در شهرستان‌ها وجود دارد گفت: حدود ۱۹ هزار پرونده نیز در کمیته تخصصی شهرستان ها تایید شده و حدود ۶ هزار پرونده در حوزه خسارات ناشی از سیل اخیر به کشاورزی خوزستان تشکیل شده که همه مشخصات و مدارک  این پرونده‌ها به طور کامل دریافت شده اما هنوز در کمیته تخصصی شهرستان ها بررسی نشده اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: تا زمانی که پرونده‌ها در کمیته تخصصی شهرستان‌ها تایید نشوند امکان بارگذاری در سامانه سجاد را نخواهند داشت و امیدواریم کلیه پرونده تا پایان مرداد جاری که آخرین زمان ثبت در سامانه است ، در کمیته تخصصی شهرستان تایید شود.

وی ادامه داد: حدود ۱.۶ درصد از پرونده های خسارت سیل به کشاورزی خوزستان رد شده که نشان از دقت دستگاه‌های اجرایی در بررسی پرونده ها است.

چنگلوایی  همچنین از سفر احتمالی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری به خوزستان خبر داد و گفت: این سفر بنا است به منظور بررسی آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در مناطق سیل زده خوزستان در خصوص جبران خسارت‌ سیلاب صورت گیرد.

محسن یوسفی معاون راهداری اداره کل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: برای پروژه هایی که پیمانکاران در مناقصات آن ها حضور پیدا نمی کنند باید به سمت ترک تشریفات برویم تا پروژه ها با سرعت بیشتری پیش روند و شاهد بازسازی جاده های آسیب دیده در سیلاب اخیر باشیم.

وی افزود بخشی از کارها که در حوزه کارهای امانی اداره کل راهداری بوده از پس از سیلاب ادامه دارد و در حال انجام آن پروژه ها هستیم تا به سرانجام برسند.

یوسفی تصریح کرد: پیمانکاران برخی از شهرستان ها در مناقصات شرکت نمی کنند و تجدید مناقصات باعث می شود تا زمان زیادی را برای کار بازسازی و تعمیر جاده ها از دست بدهیم.

معاون راهداری اداره کل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي خوزستان عنوان کرد: اگر بخواهیم یک مناقصه را تجدید کنیم تا یک پیمانکار دیگر کار را در اختیار بگیرد، حداقل یک ماه زمان می برد و این مساله روند بازسازی را کند می کند.

حمید رضا لشکری نیز در این نشست برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص تعیین حد بستر رودخانه ها تا کنون 3هزار و 260 کیلومتر مطالعات حد بستر انجام گرفته و در سامانه نیز اعلام شده است.

وی افزود: روال کار در این زمینه به این صورت است که اگر کسی به تعیین حد بستر اعتراض دارد باید اسناد بیاورد و به صورت قانونی به تعیین حد بستر رودخانه اعتراض کند تا موضوع بررسی شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: در بحث تعیین حد بستر رودخانه برای دقت بیشتر و همکاری با مردم و کشاورزان حتی اسناد کشاورزی آورده شده و کار با دقت بسیاری انجام گرفته است.

لشکری با بیان اینکه کار لایروبی کارون در مقطع اهواز آغاز شده است، عنوان کرد: در این زمینه برخی از دستگاه ها قرار بود تا در بحث تخلیه رسوبات، ماشین آلات در اختیار ما قرار دهند اما به جز شهرداری هیچ دستگاه دیگری با سازمان آب و برق همکاری نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه لایروبی رودخانه کارون اندکی در تخلیه رسوبات مشکل داریم و با توجه به کمبود دستگاه ها انتظار داریم تا همکاری در این زمینه صورت بگیرد تا تخلیه رسوبات با سرعت بیشتری انجام شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار