رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی می‌گوید: به زودی دو واحد بزرگ دام شیری در استان به بهره‌برداری می‌رسد که حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، این دو واحد تولید شیر استان را به ۲ برابر ظرفیت می‌رسانند و از ۳۳۰ هزار تن به ۶۶۰ هزار تن شیر افزایش می‌دهند
کد خبر: ۷۷۵۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۲ 27 August 2019

افزایش 2 برابری تولید شیر در استان مرکزی در آینده‌ای نزدیک

استان مرکزی در تولید گوشت قرمز جایگاه برتر کشور را به خود اختصاص داده است، این استان با تولید سالانه ۵۵ هزار تن گوشت قرمز در رتبه سوم کشور قرار گرفته است.

در استان مرکزی بیش از ۲ میلیون راس دام سبک و سنگین در ۵۰۰ دامداری پرورش داده می‌شود که از این میزان یک میلیون و ۷۹۰ هزار راس دام سبک و ۳۸۶ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین است.

۵۵ هزار تن گوشت قرمز در سال گذشته در استان مرکزی تولید شد، این در حالی است که ۸۴۰ هزار تن گوشت قرمز طی سال گذشته در سطح کشور تولید شده است، ۵۰ درصد گوشت قرمز تولیدی استان مرکزی مازاد بر مصرف است و به دیگر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

در زمینه تولیدات گوشت سفید ۴۰ درصد از تولیدات گوشت استان مرکزی در داخل استان مصرف می‌ود و مابقی آن مازاد و به خارج از استان و خارج از کشور صادر می‌شود.

سال گذشته حدود ۲۴ میلیون و ۸۳۳ هزار و ۱۶۶ قطعه طیور در کشتارگاه‌های استان مرکزی کشتار شده  که از این میزان ۵۸ میلیون و ۱۵۴ هزار کیلوگرم معادل ۵۸ هزار تن گوشت استصحال شده است.

سال ۹۷ استان مرکزی ۳۴۱ هزار کیلو گوشت مرغ معادل ۳۴۱ تن به خارج از استان صادر کرد که این آمار دستاورد مطلوبی در عرصه تولید گوشت سفید محسوب می‌شود، این در حالی است که در سه ماهه نخست امسال میزان کشتار طیور تولید شده در استان مرکزی نسبت به سال گذشته حدود ۱۲.۲ درصد رشد داشته است که این رویداد با افزایش میزان استصحال گوشت مرغ تولید و صادرات مساوی است. استان مرکزی با توجه به وجود روستا‌های عدیده‌ای که در صنعت مرغداری دارند وضعیت مطلوبی در عرصه تولید گوشت سفید مرغ برخوردار است.

مرکزی، جز استان‌های شاخص در تولید گوشت قرمز و سفید است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: مرکزی، جز استان‌های شاخص در تولید گوشت قرمز و سفید است، میزان تولید گوشت مرغ سال گذشته در استان حدود ۶۲ هزار تن تولید بود که در چهار ماه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است.

مجید آنجفی بیان کرد: در این مدت آمار جوجه‌ریزی ثبت شده نیز افزایش یافته که نشان می‌دهد اقبال مردم نسبت به مصرف گوشت مرغ افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: میزان مصرف در سال گذشته به صورت میانگین روزانه حدود ۸۰ نهایت ۱۰۰ تن بوده، امسال متوسط مصرف هم اکنون بالای ۱۳۰ تن است، در بعضی از روز‌ها ۱۸۰ تن بسته به مناسبت‌ها و اعیاد مصرف صورت می‌گیرد، که با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز سهم گوشت مرغ در سبد مصرفی خانوار‌ها افزایش پیدا کرده است.

مرکزی سومین استان تولیدکننده گوشت قرمز کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه در تولید گوشت قرمز حدود  ۶۵ تا ۷۰ درصد مازاد بر تولید در استان صورت می‌گیرد، بیان می‌کند: مرکزی سومین استان تولیدکننده گوشت قرمز کشور است، مجتمع‌های بزرگ و مجموعه‌های بزرگ تولید گوشت قرمز در کشور وجود دارد از جمله شهرک دامپروری آوه با حدود ۷۰ هزار راس دام، دامپروری شهر داودآباد، شهر تلخاب و دیگر مجتمع‌هایی که سالیانه ۵۴ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند.

همه استان‌ها را نمی‌توان با یک نسخه پیچید

آنجفی در پاسخ به سوال که چرا با وجود تولید مازاد بر نیاز قیمت این محصولات بازهم بالاست، می‌گوید: هر سال در ایام گرم سال کاهش شدید جوجه ریزی صورت می‌گیرد و در بعضی از استان‌ها آمار جوجه‌ریزی به صفر می‌رسد، در شرایط دمایی بالا بین ۲۰ تا ۲۵ درصد وزن‌آوری جوجه‌ها کاهش پیدا می‌کند، هنگامی که در مرغداری‌ها به دلیل کاهش وزن‌آوری جوجه‌ها، افزایش تلفات حادث می‌شود زمان عرضه مرغ به بازار طولانی می‌شود و این طولانی شدن فاصله‌ای را به وجود می‌آورد که بعضی از استان‌ها دچار خلا تولید می‌شوند، در این صورت مناسبات بین عرضه و تقاضا بهم می‌خورد و تعادل قیمت دچار مشکل می‌شود، به همین دلیل ستاد تنظیم بازار جلسات مرتبی برگزار و وضعیت را به صورت روزانه رصد می‌کند.

وی می‌افزاید: مرکزی جز استان‌هایی است که کف قیمت را دارد، آمار در کشور بالاتر از این است، ستاد تنظیم بازار استان بر این باور است که همه استان‌ها را نمی‌توان با یک نسخه پیچید، در هر استان باید ستاد تنظیم بازار استان اقدام به قیمت‌گذاری کند.

گرمای هوا میزان جوجه‌ریزی را کاهش می‌دهد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار می‌کند: از یک طرف باید تولید کننده را رصد و تولید را حفظ کرد، اگر تولیدی نباشد بحران جدی‌تری خواهد بود، در حال حاضر دمای هوا بالا و افزایش تلفات زیاد است، مرغدار‌ها ترجیح می‌دهند جوجه‌ریزی نداشته باشند یا کاهش جوجه‌ریزی باشد، وزن‌آوری مرغ کم می‌شود در یک دوره‌ای که مرغ قرار است وزنش به ۲ کیلو و  هفتصد گرم برود، از یک و هشتصد بیشتر نمی‌رود بنابراین مرغدار مجبور است این را نگه دارد که اگر نگه دارد هزینه‌های تولید بالا می‌رود و تا مرغ را به وزن قابل عرضه به بازار برساند، مشکلات و هزینه‌های زیادی را باید تحمل کند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به وضعیت باثباتی که نهاد‌ها دارند و به نرخ مصوب می‌رسد و سهمیه‌های قابل توجهی که به استان اختصاص داده‌اند، جوجه‌ریزی ماه تیر و خرداد نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته، به طوری که تیر ماه ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی بوده که در سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه بوده است.

 واسطه‌ها و عوامل غیررسمی سوءاستفاده می‌کنند

وی می‌گوید: قیمت دام زنده حدود ۲۸ هزار تومان است فاصله‌ای که وجود دارد بین عرضه با فاصله‌ای که دست مصرف کننده می‌رسد فاصله منطقی نیست و با معادلات عرضه و تولید نمی‌خواند، هم اکنون جمعیت قابل توجهی دام قابل عرضه داریم که دامداران به دلیل زیان نمی‌توانند عرضه کنند اگر شرایط فعلی ادامه پیدا کند با این قیمت دامدار ضرر می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان می‌کند: قیمت گوشت قرمز در قصابی و برای مصرف کننده خیلی بالاتر از ۳۰ هزار تومان است، فاصله‌ای که هست بین دام زنده و قیمت مصرف کننده فاصله منطقی نیست، واسطه‌ها و عوامل غیررسمی سوءاستفاده می‌کنند که باید دستگاه‌های نظارتی ورود جدی تری کنند تا تولیدکننده با همه مشقت و مشکلاتی که هست محصولش را عرضه کند و تا شاهد کاهش قیمت عرضه و قیمت گوشت قرمز باشیم.

 تولید شرایط پایداری دارد

آنجفی در خصوص کمبود در گوشت قرمز و گوشت سفید در استان می‌گوید: در چهار ماه اول سال نسبت به چهار ماه اول سال ۹۷ افزایش تولید داشتیم، میزان مازاد تولید حدود ۵۸۰ هزار قطعه بوده است.

وی تصریح می‌کند: تولید شرایط پایداری دارد، قیمت مرغ تولیدی استان از میانگین کشوری بالاتر نیست و امیدوارم با گذر از این گرما استان‌هایی که می‌توانند به چرخه تولید برگردند، تولید را رقم بزنند تا بین تولید و مصرف تعادل برقرار شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی می‌افزاید: گوشت قرمز از سبد خانوار حذف نشده، سهم افزایش گوشت سفید بیشتر شده  و به دلیل افزایش گوشت قرمز مصرف گوشت مرغ به شدت بالا رفته است.

آنجفی می‌گوید: به زودی دو واحد بزرگ دام شیری در استان به بهره‌برداری می‌رسد که حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، این دو واحد تولید شیر استان را به ۲ برابر ظرفیت رسانده و از ۳۳۰ هزار تن به ۶۶۰ هزار تن شیری می‌رسانند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار