راه را اشتباه نرویم !
از آنجاییکه در گزارش انتشار یافته در خصوص زباله گردی در ایلام ،تهیه گننده گزارش از همان ابتدا جایگاه این پدیده را درست تبیین نکرده وعجولانه وبدون یافتن رابطه علت ومعلول آن  ،بدون بررسی علمی وریشه یابی صحیح، آن را درظرف آسیب های اجتماعی مخرب وزیان آور تعریف و ریشه رانیز در یک دستگاه خاص جستجو نموده است .
کد خبر: ۷۷۶۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵ 01 September 2019

تابناک ایلام :: روز گذشته گزارش تصویری از وضعیت زباله گردان شهرمان ایلام  توسط یکی از رسانه های مطرح استان انتشار یافت ،صرفنظر از ایرداتی ماهوی وشکلی که در شیوه تهیه این گزارش مشهود بود ،اما با توجه به تحلیل وتفسیرهای متفاوت اما همسویی که درفضای مجازی از سوژه اصلی این گزارش صورت گرفت ،لازم دیدیم که به بررسی آن بپردازیم .

قبل از پرداختن به این موضوع توضیح این موضوع ضرورت دارد که طبق قانون ،رسانه ها در بیان مطالب و گزارشات آزادند و پرداختن به موضوعات اجتماعی در راستای ریشه یابی آنها کار مطلوب وپسندیده ایست ورسانه ای ها بایستی بر اساس رسالت خود  در بررسی علمی  چرایی بروز برخی آسیب ها ویافتن راه حل های درست ومنطقی یارگیر مسئولین باشند،لذا بررسی این گزارش نمی تواند با وطیفه ورسالت رسانه منافاتی داشته ویا بخواهد نقش آنان را تحت شعاع قرار دهد.

از آنجاییکه در گزارش انتشار یافته در خصوص زباله گردی در ایلام ،تهیه گننده گزارش از همان ابتدا جایگاه این پدیده را درست تبیین نکرده وعجولانه وبدون یافتن رابطه علت ومعلول آن  ،بدون بررسی علمی وریشه یابی صحیح، آن را درظرف آسیب های اجتماعی مخرب وزیان آور تعریف و ریشه رانیز در یک دستگاه خاص جستجو نموده است .

هرچند دراین مقال بنای تخریب یا تضعیف همکاران خود ویا قلم فرسایی جانبدارانه از دستگاه اجرایی یا حمایتی را نداریم ،اما به همان اندازه که بررسی جنبه های گوناگون یک آسیب اجتماعی در زمره رسالت رسانه قرار می گیرد ،بررسی اقدامات آنان در تبیین اشتباه یک رویداد و تبدیل آن به یک رویه زیان آور در جامعه به معنای واقعی"خویش ترمیمی و خویش اصلاحی "معنا ومفهوم یافته و ناگزیر به پرداختن بدان هستیم.

 حتی اگر تعریف این رسانه از زباله گردی بعنوان یک معضل اجتماعی را بپذیریم ،باز هم در ریشه یابی این معضل ،همچون دیگر معضلات اجتماعی راه را اشتباه رفته اند چرا که پدیده های اجتماعی مولتی فاکتوری بوده و صرف پیدا کردن رابطه کاری دستگاهی همچون بهزیستی در راستای معاضدت و یا مساعدت به جامعه درگیر این پدیده ها، نمی توان آنان را عامل وبانی تمامی پدیده ها و آسیب های اجتماعی معرفی کرد.

اما زباله گردی پدیده ای مخرب اجتماعی نیست که بخواهیم آن در زمره آسیب های اجتماعی تعریف نموده ودنبال علت های آن بگردیم ،بلکه زباله گردی نه تنها درایلام بلکه در تمام ایران وخاصه مناطق کمتر توسعه ای که شهرداری های آن از مدیریت پسماند و تفکیک زباله برخوردار نیستند بعنوان یک شغل تعریف شده است . دراین شغل تعدادی از مردان وکودکان با بررسی زباله های دپو شده در محلات ویا سطل های زباله ،مبادرت به تفکیک زباله های خشک همچون شیشه ،فلزات،پلاستیک و کاغذ ومقوا نموده وبا فروش آن درآمدی ولو ناچیز برای خود دست وپا می کنند.

لذا باید پذیرفت زباله گردی از مدتها پیش بعنوان یک منبع درآمدی در جامعه رایج شده اما نگرش های متفاوتی درباره آن وجود دارد ،با تولید انبوه زباله  درشهرها ونبود سیستم تفکیک و یا دفن آنها ،کارشناسان ضرورت تفکیک وبازیابی زباله ها را بعنوان یک راهکار مطرح تا ضمن ایجاد شغل ودرآمد برای برخی افراد ،بلکه یا استفاده از این ظرفیت وتجاری سازی آن به درآمدی  کلان شهرداری ها تبدیل شود.

با پيشرفت فناوري اكنون زباله ها بازيافت شده و محصولات ديگري توليد مي شود بطوري كه هم سود فراواني را نصيب سرمايه گذار كرده و ميزان اشتغال را نيز بالا مي برد. گفته مي شود سود حاصل از بازيافت زباله قابل توجه است، به همين خاطر از زباله به عنوان طلاي كثيف هم ياد مي شود.

 اینکه فردی به جای پرداختن به دیگر معضلات اجتماعی از زباله های سطح شهر کسب روزی ودرآمد کرده واز سویی به موضوع مهم بازیابی زباله در شهرها به شهرداری کمک می کند چیز بدی نیست ،ممکن است به ظاهر وضعیت بهداشتی نامناسبی در این شغل مشهود باشد ،اما همانگونه که دوره گردان وخریداران نان خشکه و انواع فلزات وسایر محصولات قابل بازیافت بعنوان یک شغل تعریف شده است ،زباله گردی در راستای تفکیک زباله وفروش آن نیز یک شغل است ونبایستی با بد جلوه دادن چهره استان ،آن را یک معضل اجتماعی مطرح کرد کما اینکه این موضوع خاص ایلام نبوده ودر تمامی شهرهای کشور رایج است .

اگر بخواهیم به صورت علمی وریشه ای به این موضوع نگریسته ودنبال یقه گیری بیخود از مسئولین دستگاهها،تسویه حساب سیاسی ویا انتقام گیری از آنان نباشیم ،باید گفت قبل از اینکه در این مورد خاص بهزیستی یا هر نهاد اجتماعی دیگری مقصر باشند ،این شهرداری شهرمان است که بایستی با تشکیل شرکتهای پیمانکاری به اجرای تفکیک زباله و بازیابی آن کمک نماید ،قطعا بهترین کار برای کمک به زباله گردان شهرمان اجرایی شدن طرح تفکیک زباله از سوی شهرداری است.

چراکه در صورت تشکیل چنین شرکتی ،با ساماندهی تمامی زباله گردان در این شرکت ها ،هم تفکیک زباله ها سرعت یافته وهم اینکه زباله گردی سروسامان خواهد یافت .بررسی وضعیت تفکیک وبازیابی زباله ها در شهرهای بزرگ وتوسعه یافته  جالب توجه است.شهرداران این مناطق با ایجاد جایگاه تحویل زباله های خشک ،با تحویل آن از افراد در قبال آن اقلام مصرفی بهداشتی نظیر پودر لباسشویی ویا صابون به آنان تحویل می دهند .

حتی در کشورهای خارجی با تعبیه دستگاههای خاص ،پس از قرار دادن زباله خسک در این دستگاهها،بصورت سیستمی کارتهای اعتباری به افراد تحویل می شود که با استفاده از آن می توان خریدهای لازم برای خانواده هاانجام داد . لذا چون دراستان ما هنوز تا رسیدن به این مرحله فاصله زیاد است ،حداقل بگذاریم افراد بیکار از قِبَل جمع آوری زباله های خشک بتوانند به منبع ناچیز درآمدی برای خانواده ها دسترسی داشته باشند!

بنابراین لازم است قبل از پرداختن به یک موضوع وتبدیل نمودن آن به یک معضل اجتماعی و تعقیب یک دستگاه خاص بعنوان خاطی، بهتر است به کنه موضوع پرداخته تا خدایی نخواسته مرتکب اجحاف در حق افراد نشویم . اگر تهیه گنندگان گزارش حتی  از زاویه چرایی بیکاری وروی آوردن افراد به زباله گردی می پرداختند در آن صورت هم اقدام آنان قابل توجیه  نیست .  می توان عنوان کرد که باز راه را اشتباه رفته اند،چرا که اولا سازمان بهزیستی مسئول ایجاد شغل افراد نیست ،ثانیا نتیجه عملکرد نادرست چهل ساله مدیران ارشد کشور فارغ از وابستگی سیاسی آنان عامل وبانی بیکاری وروی آوردن افراد به مساغل اینچنینی است .

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
شغل .انهم از نوع لیسانس و دکترا
قدیما که چقدرمی خواستیم بها داشته باشیم
درس می خوندیم ومهندس و دکتر ا داشته باشیم
می گرفتیم مدرکی صدر مجلس جا داشته باشیم
اما این روزها از بیکاری کلی مهندس و دکترا داریم
بیکار شرمنده می گوند .مدرک دکترا داریم
شیندیم که با تشر معمار با بر دستش گفت مهندس
یا انکه توی خیابان به رفتگر گفت اقای دکتر
ما اخر نفهمیدم که باید درس بخونیم یا نخونیم
رفتگر و حمال اما با مدرک مهندس و دکترا داشته باشیم
علیمرد
|
United Arab Emirates
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
فردا روحانی آمارشونو جمع میکنه آخرسال میگه ما دولت تدبیر و امید حتی از زباله ها هم برای مردم شریف شغل ساختیم.
آیا این تکریم و عزت و جایگاه معنوی ملت شریف ایرانه؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار