رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:راز اخراج بولتون از زبان نماینده مجلس/رضایی: با قربانی کردن بولتون فریب نمی‌خوریم/واعظی: وزیر ورزش مامور مناسب‌سازی فضای ورزشگاه‌ها برای حضور زنان است و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۷۹۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷ 12 September 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
پاسخ رییس جمهوری به نامه خواهران کرمانی

روحانی در پاسخ به نامه سه خواهر روستایی در استان کرمان:دختران عزیزم به آینده امیدوار باشید؛ دولت به آبادانی روستای شما کمک خواهد کرد. دستور به وزرای نیرو و آموزش و پرورش برای تامین آب و برق و احداث مدرسه در روستای چاه پولاد استان کرمان / پاد
 
تخریب سوله ۵۰۰ متری یکی از مسئولان در شهریار

دادستان شهریار (استان تهران) از تخریب سوله ۵۰۰متری خبر داد و گفت: سوله مذکور با دستور دادستانی در راستای اعمال تبصره دو ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی وباغات و با دستور دادستانی تخریب شد، این سوله متعلق به یکی ازمسئولان شهر‌های همجوار بود.
 
پاسخ ایران به احتمال مذاکره با آمریکا پس از برکناری بولتون

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، برکناری جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ را یک مساله داخلی دانست و گفت:: مادامی که سیاست تروریسم اقتصادی واشنگتن علیه مردم ایران لغو نشود، مذاکره با آمریکا منتفی است. مجید تخت روانچی عصر سه شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، افزود: موضوع تغییر و تحولات داخل حکومت‌ها و دولت‌ها یک مساله داخلی است و در همه دولت‌ها وجود دارد. وی ادامه داد: تغییر بولتون هم شامل این مساله است و ما درباره مسایل داخلی کشور‌ها موضع نمی‌گیریم. نماینده ایران در سازمان ملل متحد درباره تاثیر برکناری بولتون در کاهش جنگ طلبی و تندروی‌های واشنگتن هم اظهار کرد: قضاوت در این باره زود است، بولتون به تندرویی معروف بود و این را خود آقای ترامپ هم به صراحت مطرح کرده بود.
 
عسگراولادی بستری شد

اسدالله عسگراولادی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به دلیل بروز عارضه مغزی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شد. به گزارش ایرنا، "حزب موتلفه اسلامی" روز چهارشنبه با اعلام خبر بستری شدن «اسدالله عسگراولادی» عضو شورای مرکزی این تشکل اصولگرا، از عموم مردم مومن و خداجو خواست برای همه بیماران از جمله این یار دیرین انقلاب و معتمد امام و رهبری، از درگاه احدیت طلب شفا کنند. عسگراولادی از جمعه هفته گذشته تاکنون به دلیل عارضه مغزی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است.
 
راز اخراج بولتون از زبان نماینده مجلس

یک نماینده مجلس در فضای مجازی درباره اخراج بولتون نوشت: اخراج جان بولتون نشان از شکست سیاست‌های فشار حداکثری و تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا بود. احمدامیرآبادی فراهانی، نماینده مجلس در فضای مجازی چنین پستی را منتشر کرد: «اخراج جان بولتون نشان از شکست سیاست‌های فشار حداکثری و تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا بوده و البته نباید نقش بی بدیل مقاومت را در این شکست‌های پی‌درپی نادیده گرفت.»
 
رضایی: با قربانی کردن بولتون فریب نمی‌خوریم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توئیتر خود نسبت به اخراج مشاور امنیت ملی و سیاست خارجی کاخ سفید واکنش نشان داد. محسن رضایی در صفحه توییتر خود آورده است: «وزیر امور بین‌الملل حزب حاکم چین گفت؛ آمریکا در تاکتیک ببر واقعی، ولی در راهبرد ببر کاغذی است. به او گفتم: این ببر را درقفس می‌کنیم و درش را محکم می‌بندیم. با قربانی کردن بولتون فریب نمی‌خوریم.»
 
پاسخ دفتر ربیعی به یک اتفاق حاشیه‌دار

دفتر سخنگوی دولت وجود هرگونه مغایرت در موضع دولت در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها را رد کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت در توضیحات دفتر سخنگو آمده است:پیرو اعلام موضع دولت درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها، تیتر برخی رسانه‌ها به گونه‌ای است که گویی موضع سخنگوی دولت با موضع رئیس دفتر رئیس‌جمهور متفاوت است. این درحالی است که سخنگوی دولت ضمن اعلام «موافقت دولت با حضور زنان در ورزشگاه‌ها» و تاکید بر «آماده بودن زیرساخت‌های لازم مثل معبر، مکان، سرویس‌های جداگانه در همه ورزشگاه‌ها»، گفت: «توصیه می‌کنیم که مردان هم باید ملاحظات اخلاقی را رعایت کنند تا برخی نگرانی‌ها رفع شود». این توصیه، همان نکته‌ای است که مورد توجه رئیس دفتر رئیس جمهور هم قرار گرفت و گفت: «اعتقاد ما این است که اگر فضای ورزشگاه‌ها مناسب حضور خانم‌ها باشد از نظر ما منعی ندارد، اما با فضای فعلی که طرفداران تیم‌ها علیه یکدیگر فحش می‌دهند و درگیری وجود دارد حضور زنان در ورزشگاه به مصلحت نیست... اگر فضا در ورزشگاه اخلاقی و درست باشد از نظر ما حضور زنان در ورزشگاه‌ها منعی ندارد».
 
پدر سحر خدایاری: فدایی نظلم هستم و سوءاستفاده‌کنندگان از خون دخترم را حلال نمی‌کنم

حیدر علی خدایاری پدر مرحوم سحر خدایاری ملقب به دختر آبی در گفتگو با مهر در تشریح جزئیات ماجرایی که برای دخترش رخ داده بود، اظهار کرد: دختر من از نظر عصبی مشکل داشت و در آن روز هم اعصابش به هم می‌ریزد و فحاشی می‌کند و با مامور نیروی انتظامی درگیر می‌شود. وی ادامه داد: هرکسی که می‌گوید سحر قربانی شده بی‌دلیل این حرف را می‌زند، سحر قربانی چه شده؟ یک مشکل عصبی داشته که در روزی که به دادگاه می‌رود باز هم اعصابش به هم می‌ریزد و بعد اقدام به خودسوزی می‌کند. خدایاری خاطرنشان کرد: هیچ حکمی مبنی بر زندانی شدن سحر صادر نشده و ما به عنوان خانواده سحر اعلام می‌کنیم که اصلا قرار نبوده سحر زندانی شود. وی افزود: من فدایی نظام هستم و در جنگ تحمیلی هم جانباز شدم، امام را با جان و دل دوست دارم و از این به بعد هم اگر خدایی نکرده برای کشور اتفاقی رخ دهد از پیشتازانی هستم که از نظام دفاع کنم، ترسی ندارم اگر یک درصد با نظام مشکلی داشتم الان اعلام می‌کردم، ولی می‌گویم که نه من و نه دخترم و نه هیچ یک از افراد خانواده ام با نظام مشکلی نه داشته ایم و نه داریم. وی در پایان گفت: از افرادی که از خون دختر من سواستفاده میکنند راضی نیستم و حلالشان نمی‌کنم، این افراد اشتباه می‌کنند که به بهانه اتفاقی که برای سحر رخ داده دارند علیه کشور صحبت می‌کنند.

واعظی: وزیر ورزش مامور مناسب‌سازی فضای ورزشگاه‌ها برای حضور زنان است

مجمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی پیرامون خودسوزی اخیر یک دختر گفت: خانم ابتکار گروهی را به بیمارستان برای عیادت این فرد فرستاد و با خانواده این فرد صحبت کردند، خانواده ایشان گفتند که وی مشکلاتی داشته است لذا ما از یک طرف با خانواده وی ابراز همدردی می‌کنیم و از سوی دیگر به هیچ وجه اقدام به خودسوزی را تائید نکرده و نمی‌پسندیم. وی اظهار داشت: حقوق خانم‌ها باید اجرایی شود، آقای رئیس‌جمهور گفتند که انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بهترین فرصت است تا بتوانیم خواسته‌های خود را بیشتر مطرح کنیم. وی اظهار داشت: در دولت چند ماه قبل در این خصوص صحبت کردیم، اعتقاد ما این است که اگر فضای ورزشگاه‌ها مناسب حضور خانم‌ها باشد از نظر ما منعی ندارد، اما با فضای فعلی که طرفداران تیم‌ها علیه یکدیگر فحش می‌دهند و درگیری وجود دارد حضور زنان در ورزشگاه به مصلحت نیست. رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: وزیر ورزش مامور شد تا با لیدر‌های تیم‌های ورزشی صحبت کند تا فضا از نظر اخلاقی برای حضور زنان فراهم و علاوه بر این جای مناسبی برای ورود خانم‌ها، دستشویی و نشستن آن‌ها آماده شود. اگر فضا در ورزشگاه اخلاقی و درست باشد از نظر ما حضور زنان در ورزشگاه‌ها منعی ندارد.

توضیح سعید مرتضوی درباره‌ی آزادی‌اش

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران که پس از گذراندن دو سوم محکومیتش از زندان آزاد شد در واکنش به این مساله گفت: اینجا مساله‌ی قانون مطرح است. او در توضیح ماده‌ی قانونی که به موجب آن آزاد شده است گفت: اینجا مساله‌ی قانون مطرح است؛ ماده ۵۸ قانون می‌گوید یک سوم محکومیت را که فرد بگذراند می‌توان به او آزادی مشروط داد که ما دو سوم حکم را هم گذرانده بودیم. / انصاف نیوز

وزیر آموزش و پرورش: ممنوعیت تحصیل دانش‌آموزانی که ادیانی غیرادیان رسمی را تبلیغ کنند

حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش درباره تحصیل دانش آموزان پیرو ادیان دیگر اظهار کرد: اگر دانش آموزان اظهار کنند که پیروان ادیان دیگری بجز ادیان رسمی کشور هستند و این اقدام آن‌ها به نوعی تبلیغ محسوب شود، تحصیل آن‌ها در مدارس ممنوع است.

شهرداری مشهد خرید خودروی ضدگلوله را تکذیب کرد

شهردار مشهد خرید چهار دستگاه پژو پارس سفارشی ۲۵۰ میلیون تومانی را تکذیب کرد. او ضمن اظهار تعجب از طرح چنین مسائلی در فضای مجازی، تصریح کرد: ما به‌طور کلی خودرو خریداری نمی‌کنیم و خودروهایمان اجاره‌ای است.
 
چرا از شورای نگهبان نمی‌خواهید در باره رای به صلاحیت کاندیدا‌ها شفاف عمل کند؟

روزنامه شرق در واکنش به اظهارات شیخ علیرضا پناهیان در باره لزوم شفاف بودن رای نمایندگان نوشت:کسی تاکنون از پناهیان نپرسیده این است که چرا در هیچ‌کدام از مجالس گذشته چنین درخواستی را مطرح نکرده است؟ چرا در مجلس نهم که اتفاقا همه همفکران او بودند و هر درخواستی بسیار ساده‌تر اجابت می‌شد، این درخواست گفته نشد تا اکنون این‌چنین فریاد او بلند نشود؟ نکته مهم‌تر این که مدت‌هاست بسیاری از فعالان سیاسی خواستار شفافیت رفتار نهاد‌های دیگر به ویژه شورای نگهبان در امر تأیید یا رد صلاحیت‌ها هستند. حتی خواستار اینکه شرح مذکرات اعضای شورای نگهبان مانند مجلس حداقل اگر زنده از رادیو پخش نمی‌شود، اما بعدا گزارش شفاف آن منتشر شود؛ اتفاقی که تاکنون نیفتاده است. سال‌هاست برای مردم این سؤال مطرح است که چرا فلان افراد رد صلاحیت می‌شوند یا چرا فلان مصوبه مجلس که از سوی دولت یا خود نمایندگان ارائه می‌شود، در شورای نگهبان به استناد کلی مخالفت با شرع یا قانون اساسی رد می‌شود. نه تنها توضیح مکفی بیشتری وجود ندارد بلکه حتی مردم نمی‌دانند که از میان این ۱۲ حقوق‌دان و فقیه عضو شورای نگهبان کدام‌یک نظر موافق یا مخالف داشته‌اند. مورد بعدی مجلس خبرگان است و مجمع تشخیص مصلحت نظام. رأی‌گیری در آنجا هم شفاف نیست. مثلا کسی نمی‌داند که هنگام انتخاب رئیس و نواب رئیس مجلس خبرگان چه کسانی به چه کسی رأی داده‌اند. همه مذاکرات این مجلس هم محرمانه است. بسیاری از مصوبات سرنوشت‌ساز مجمع تشخیص مصلحت نظام که ذیل سیاست‌های کلی نظام یا سیاست‌های کلی انتخابات اخیر تصویب شده، موافق و مخالفانش نامعلوم‌اند. در ماجرای لوایح مهم و سرنوشت‌ساز FATF هم که مجلس آن را تصویب کرد، ولی شورای نگهبان تأیید نهایی آن را منوط به موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام کرد، وضعیت کاملا غیرشفاف بود. مشخص نبود دقیقا چه افرادی با آن مخالف بودند و چه افرادی موافق که درنهایت باعث شد این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام به کل طرح نشود و حتی به رأی‌گیری هم نرسد و مسکوت بماند.

هنوز مشخص نیست ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار چه کسانی قرار گرفته است

حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: هنوز برای ما مشخص نیست که ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی در اختیار چه کسانی قرار گرفته است. روند تخصیص ارز دولتی برای تامین کالا‌های اساسی تاکنون به گونه‌ای بوده است که یا کالایی وارد نشده و یا اینکه این ارز در بازار آزاد فروخته شده است. مجلس در بودجه ۹۸ پیش بینی کرده بود که ۱۴ میلیارد دلار صرفا برای تامین ۲۵ قلم کالای اساسی هزینه شود. طبق گزارش‌های واصله برخی از افرادی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، به جای وارد کردن کالا‌های اساسی ارزان قیمت، کالا‌های دیگری را وارد کردند که برایشان سودآوری بیشتری دارد. تاکنون تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی تاثیر چندانی بر قیمت‌ها نداشته است/فارس

اقشار ضعیف برای فیلم دیدن به سینما‌های ارزان بروند

محمدحسین فرح‌بخش، تهیه‌کننده سینما، گفت: با وجود اینکه قیمت بلیت در سال جاری نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و فقط در چند پردیس مجهز و معدود شاهد افزایش قیمت بودیم میزان فروش سینماهایمان نسبت به سال گذشته بیشتر شده و این به معنی این است که تعداد مخاطبان نیز بیشتر شده‌اند. اگر از اقشار ضعیف می‌خواهند به سینما بروند نیز این امکان سه‌شنبه و روز‌های دیگر در سینما‌های ارزان‌تر فراهم است. /برنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار