امام جمعه اهواز:
امام جمعه اهواز یکی از عوامل آسیب های اجتماعی در خوزستان را بیکاری دانست و خواستار جلوگیری از بکارگیری نیروهای غیربومی در خوزستان شد.
کد خبر: ۷۷۹۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶ 13 September 2019
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالنبی موسوی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه امروز (۲۲ شهریورماه) با توصیه به رعایت تقوای الهی اظهار کرد: اگر کسی بنده خالص خداوند شود، شایسته دریافت همه کمالات خواهد بود اما اگر انسانی فاقد کمال باشد، سرکشی در وی طغیان می‌کند.
 
به گزارش"تابناک" وی افزود: طبیعت غالب انسان‌ها به گونه‌ای است که اگر از وحی و عقل فاصله بگیرند، طبیعتا خود را مستغنی می‌دانند و سرکشی و طغیان می‌کنند.
 
نماینده ولی فقیه در خوزستان تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) در روایتی، مستی را بر چهار نوع تقسیم می‌کنند؛ سکر شراب، سکر نام، سکر المال و شکر الملک. اینها مصادیقی از مستی است. زمانی که عقل و هوش از سر انسان جدا شود، مست خواهد شد و تفاوتی ندارد این مستی از ناحیه شراب، مال و ثروت یا قدرت حاصل شود.
 
وی خاطرنشان کرد: امیرالمومنین(ع) در خطبه‌ای می‌فرماید انسان‌هایی که به اموال عمومی و بیت‌المال دست‌درازی می‌کنند همانند شتر گرسنه‌ای هستند که در فصل بهار با علف‌هایی مواجه می‌شود و به تناول اموال عمومی و بیت‌المال می‌افتند.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی‌فرد عنوان کرد: دست‌درازی به اموال بیت‌المال، معلول روحیه اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی است؛ مساله‌ای که متاسفانه در سال‌های اخیر مورد بی‌توجهی برخی از مسئولین جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و علیرغم مشکلات معیشتی و اینکه بسیاری از مردم که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، دسته ای تافته جدابافته هستند و از مردم فاصله می‌گیرند و به اموال عمومی و بیت‌المال دست‌درازی می‌کنند.
 
امام جمعه اهواز گفت: مطابق این روایت، انسان‌هایی که از دین، عقل و وحی فاصله می‌گیرند بستر را برای خود فراهم کرده‌اند و مانند آن شتر هستند که به جان اموال عمومی افتاده‌اند. کسانی که در بستر قدرت هستند و به تناول اموال عمومی می‌پردازند، همه مست هستند. مستی ملک و اقتدار، از همه سخت‌تر است زیرا مستی شراب در فاصله زمانی از انسان رفع می‌شود اما مستی قدرت و ثروت به این سادگی رفع نمی‌شود.
 
وی بیان کرد: یکی از شاخصه‌های نظام مقدس اسلامی که متفاوت از سایر حکومت‌ها است، مبارزه با اشرافی‌گری و روحیه تجمل‌گرایی است. ترویج زندگی اسلامی و ساده‌زیستی بین مسئولین یکی از نکاتی است که امامین انقلاب اسلامی بر آن تاکید دارند و تذکر داده‌اند و عنوان کرده‌اند که مسئولین جامعه اسلامی مراقب باشند که از مردم فاصله نگیرند و دچار تجمل‌گرایی نشوند.
 
نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به شاخصه‌های تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری تصریح کرد: نادیده‌انگاری نسبت به طبقات ضعیف جامعه، منفعت‌طلبی، عافیت‌طلبی، سازش‌های جریان‌های اشرافی‌گری و عدم پایبندی به هنجارهای دینی، پنج شاخصه افرادی است که از ارزش‌های والای اسلامی فاصله می‌گیرند و دارای روحیه اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی هستند.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی‌فرد گفت: معمولا کسی که روحیه اشرافی‌گری دارد، هرگز نمی‌تواند طبقه ضعیف جامعه را در کنار خود ببیند و تلاش می‌کند دست آنها را از جامعه اسلامی کوتاه کند. افراد اشرافی‌گر همیشه جهت تامین منافع خود تلاش می‌کنند. همچنین در فتنه سال ۸۸ ملاحظه کردیم که عدم پایبندی کسانی که حاضر نشدند در برابر قانون تمکین کنند، تا جایی رسید که حسینیه‌ها را به آتش کشیدند و حتی قرآن کریم را مورد تعرض قرار دادند. مجموعه‌ای، زمانی که خارج از نظام قرار می‌گیرند جمهوری اسلامی را زیر سوال می‌برند و زمانی که در قدرت قرار می‌گیرند اسلامیت را مورد تعرض قرار می‌دهند.
 
نماینده ولی فقیه در خوزستان در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به ایام زیارت اربعین امام حسین(ع) تصریح کرد: یکی از ارزش‌های دینی که باید مورد توجه قرار بگیرد، بحث زیارت است. هدف از زیارت، رسیدن به قرب الهی است. اگر خداوند به زیارت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) امر می‌کند، جهت رسیدن انسان به قرب الهی است. زیارت کردن بهانه‌ای برای رسیدن به عرش الهی و مقام قرب الهی است.
 
وی با اشاره به تردد از دو مرز خوزستان برای سفر به کربلا در اربعین حسینی(ع)، گفت: امسال قطعا مراسم اربعین حسینی پرشورتر و باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار خواهد شد و مسئولین نظام مقدس اسلامی باید خود را برای خدمت‌رسانی به زائران چند برابری اهل بیت(ع) آماده کنند.
 
حجت الاسلام و المسلمین موسوی‌فرد بیان کرد: همچنین همه هیات‌ها باید آماده پذیرایی و خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی باشند. با برنامه‌ریزی که توسط ستاد مرکزی و ستاد اربعین حسینی در خوزستان انجام شده و بسترهای خوبی که فراهم شده است، امیدواریم میزبان خوبی برای زائران اربعین حسینی باشیم.
 
امام جمعه اهواز عنوان کرد: در طول سال، ۷ تا ۸ میلیون نفر زائر بیت‌الله الحرام راهی مدینه منوره و مکه مکرمه می‌شوند اما در ایران اسلامی، تعداد زائران علی بن موسی الرضا(ع) و کریمه اهل بیت(س) در سال بالغ بر ۲۵ میلیون نفر است و قطعا تعداد زائران عراق مخصوصا در اربعین حسینی بیشتر از این تعداد است که باید به این موضوع توجه شود.
 
نماینده ولی فقیه در خوزستان همچنین با تاکید بر لزوم بسترسازی جهت اشتغال آسان جوانان بیان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت ادارات و شرکت‌های دولتی بسته شده است، باید از به کارگیری نیروهای غیربومی جلوگیری شود و بسترسازی جهت اشتغال جوانان بومی خوزستان فراهم شود.
 
وی تصریح کرد: در خوزستان ظرفیت برای اشتغال جوانان بدون هزینه اضافی وجود دارد و باید به تدریج زمینه این کار فراهم شود.
 
حجت الاسلام و المسلمین موسوی‌فرد ادامه داد: دلیل برخی از آسیب‌های اجتماعی در راستای بحث عدم اشتغال و بیکاری است که باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.
 
وی تصریح کرد: همچنین مناطق سیل‌زده نیازمند بازگشت به آرامش کامل هستند. از تلاش مسئولین و نیروهای جهادی در زمان سیل و پساسیل تشکر می‌کنیم اما با توجه به پیش‌بینی بارندگی‌های قابل توجه در سال جاری، باید خود را برای ترسالی امسال آماده کنیم.
 
امام جمعه اهواز گفت: باید به رودخانه‌ها و نهرهایی که نیازمند لایروبی هستند، توجه شود. همچنین شرایط کانال‌های سیل‌بر باید به گونه‌ای باشد که آب را به سمت کانون‌های ریزگرد هدایت کنند. با این اقدام، آب‌ فراوانی که ممکن است به مردم آسیب وارد کند، به سمت کانون‌های ریزگرد هدایت می شود و همچنین ریزگردهایی که همواره مردم خوزستان و استان‌های دیگر را مورد آزار قرار می‌دهند، مدیریت می‌شوند.
 
وی تصریح کرد: همچنین سیل‌بندهایی که در سال گذشته دچار آسیب کلی شده‌اند و روستاها و مزارعی که به احداث سیل‌بند نیاز دارند، باید مورد توجه قرار بگیرند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار