برخی تغییرات ظاهری در بدن ممکن است ساده به نظر برسند، اما زنگ خطری برای سلامتی شما هستند و باید به آن توجه کنید.
کد خبر: ۷۸۱۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹ 20 September 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: پزشکان می‌گویند هرچه افراد زودتر درمورد هشدارهای بدنی بدانند، درمان آسان‌تر خواهد بود و در بعضی موارد تشخیص زودهنگام ممکن است زندگی فرد را نجات دهد. در اینجا با برخی از این علائم هشداردهنده آشنا می‌شوید.

 

زبان پیچ‌خورده

حالتی است که در آن به نظر می‌رسد زبان بزرگتر از فک پایین است. این حالت معمولاً در اثر تورم ایجاد می‌شود و می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری باشد، هرچند گاهی بدون مراجعه به پزشک و در کم‌آبی می تواند به راحتی برطرف شود. اما اگر علائم دیگری مانند درد، گرفتگی، ریزش مو، فشار خون پایین و کبودی را به همراه داشته باشد، ممکن است نشانه‌ای از اختلال تیروئید باشد.

 

خطوط سیاه روی ناخن ها

ناخن‌ها اغلب می‌توانند در مورد سلامتی به ما چیزهای زیادی را بیان کنند. برخی از افراد به طور طبیعی ناخن‌های بسیار ضخیم یا نازک دارند اما اگر متوجه تغییر در ساختار یا رنگ آنها شدید، باید آن را بررسی کنید. خطوط عمودی تیره یکی از آنهاست و می‌تواند نشانه‌ای از ملانوما باشد. اگر به یاد نمی‌آورید که به ناخن خود صدمه‌ای وارد کرده‌اید، حتماً باید توسط یک متخصص بررسی شود.

 

تیرگی و ضخیم شدن پوست

اگر تکه‌های قهوه‌ای یا زرد روی پوست خود مشاهده کرده‌اید که کمی متورم و مخملی هستند، این ممکن است نشانه‌ای از دیابت نوع ۲ باشد و قطعاً باید زودتر از موعد این موضوع را بررسی کنید. احتمالاً بدن شما به انسولین پاسخ نمی‌دهد.

 

جوش های روی خط فک و چانه

در زیر پوست غدد ریزی وجود دارد که چربی‌های طبیعی تولید می‌کنند تا پوست ما در وضعیت خوبی قرار گیرد. این چربی‌ها از طریق منافذ به سمت بالا حرکت می‌کنند. وقتی بنا به دلایلی این غده‌ها مسدود می‌شوند، به ویژه در خانم‌ها منجر به تشکیل جوش در امتداد خط فک می‌شوند که می‌تواند نشانه عدم تعادل هورمونی باشد. با تولید بیش از حد هورمون مردانه تستوسترون، غدد چربی‌ساز را تحریک می‌‌شوند.

 

ابروهای نازک

نازک شدن ابروها می‌تواند نشانه کم‌کاری تیروئید باشد. اگر غده تیروئید به درستی کار نکند، ممکن است هورمون خاصی بیش از حد ترشح شود یا به اندازه کافی ایجاد نشود. هر دو حالت باعث ریزش موهای بدن از جمله ابروها می‌شوند که جایگزین هم نمی‌شود.

 

جوشی که بهبود نمی یابد
همه ما هر چند وقت یک بار جوش می‌زنیم، اما برخی از ما خوش‌شانس‌تر از سایرین هستیم. به طور معمول جوش‌ها به دلیل منافذ مسدودشده ایجاد می‌شوند. با این حال اگر یک جوش کوچک در بدنتان ایجاد شده است که هفته‌ها از بین نمی‌رود و به راحتی خونریزی می‌کند، باید آن را بررسی کنید. زیرا این ممکن است نشانه‌ای از سرطان سلول‌های پایه‌ای پوست باشد.

اگرچه بسیار ترسناک به نظر می‌رسد، اما این نوع از سرطان پوست کمترین خطر را دارد و شیوع پیدا نمی‌کند و می‌تواند نسبتاً سریع درمان شود، به خصوص اگر زود تشخیص داده شود

 

رشد غیرمعمول مو در خانم‌ها

اگر به طور ناگهانی مو در نواحی‌ای مانند بالای لب، اطراف چانه یا برخی مناطق غیرمعمول شروع به رشد کند، می‌تواند نشانه‌ای از سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد که در آن تخمدان‌ها به دلیل عدم‌تعادل هورمونی بزرگ می‌شوند. به خاطر داشته باشید که ژنتیک هم می‌تواند در این امر دخیل باشد.

 

درد انگشت

انگشتان ضخیم و حساس می‌تواند نشانه‌ای از سرطان ریه باشد. هنگامی که تومورهای ریه ایجاد می‌شوند، برخی مواد شیمیایی را وارد جریان خون می‌کنند که باعث تحریک رشد بافت در زیر ناخن انگشت و نوک انگشتان ایجاد درد می‌شوند. اگر این علائم را دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها

رنگ زرد روی پوست یا روی سفیدی چشم یک علامت شایع برای مشکلات کبدی است. چشم‌ها معمولاً زرد می‌شوند زیرا ماده شیمیایی به نام بیلی روبین در خون تجمع می‌یابد. با مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا تشخیص زودرس می‌تواند از عوارض جدی آن جلوگیری کند.

 

تیرگی زیر چشم

حلقه‌ تیره‌ زیر چشم معمولاً ناشی از سبک زندگی است. وقتی خواب کافی، رژیم غذایی نامناسب و یک شیوه زندگی سالم نداریم، بافت چربی اطراف چشم ما تغییر می‌کند و پوست آن نازک‌تر می‌شود. اگرچه این نقاط تاریک به طور کلی نیازی به مراقبت پزشکی ندارند، اما پیامی برای شماست که باید از خود مراقبت بیشتری کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار