معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو گفت: هماهنگی به منظور معرفی و ثبت میراث فراملی زنجیره‌ای در کشور‌های جاده ابریشم در حال انجام است.
کد خبر: ۷۸۲۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ 23 September 2019

به گزارش تابناک همدان از کمیته اطلاع رسانی اجلاس راه ابریشم، جینگ فنگ صبح امروز در اجلاس جهانی «راه ابریشم» با اشاره به اینکه از دعوت برای شرکت در اجلاس جهانی «راه ابریشم» در همدان تقدیر و تشکر کنم اظهار کرد: ششمین اجلاس جهانی راه ابریشم در این شهر زیبا در حال برگزاری است که این اتفاق بسیار باعث خوشنودی است.

وی با اشاره به اینکه همدان شهری مشهور و معروف به خاطر صنایع دستی‌اش در مسیر «جاده ابریشم» قرار دارد افزود: از جمهوری اسلامی و وزارت میراث فرهنگی و استان همدان برای برگزاری این رویداد تشکر می‌کنم.

معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو با اشاره به اینکه ایران با داشتن ۲۴ اثر میراث ملی و فرهنگی که در فهرست میراث یونسکو ثبت شده، شریک بسیار مهمی برای اجرای کنوانسیون جهانی میراث فرهنگی مصوب سال جهانی ۱۹۷۲ است افزود: ایران استاندارد‌هایی بالایی را برای حفاظت از میراث فرهنگی و مدیریت این میراث ثبت کرده است.

وی افزود: می‌خواهم از جانب دبیرکل یونسکو از دولت جمهوری اسلامی تقدیر و تشکر کنم چراکه ثبت موفق جهانی جنگل‌های هیرکانی در سال ۲۰۱۸ و به عنوان میراث طبیعی و چشم‌انداز باستانی ساسانی از فارس در سال ۲۰۱۹ انجام شد.

فنگ با بیان اینکه ایران به عنوان یک شریک فعال و کنشگر در کمیته هماهنگی جهانی نقش مهمی داشته است ادامه داد: «جاده ابریشم» و زنجیره آن یک نمونه و مصداق عالی از میراث و گنجینه‌های فرهنگی مغفول مانده و مخفی مانده جهانی است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۲۰۰۳ مرکز میراث جهانی نقش بسیار کلیدی ایفا کرده است افزود: هماهنگی به منظور معرفی و ثبت میراث فراملی زنجیره‌ای در کشور‌های جاده ابریشم در حال انجام است.

معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو با بیان اینکه برای پیاده‌سازی دستورات مد نظر؛ کمیته هماهنگی بین دولتی در نشست ۲۰۰۹ تشکیل شد و نمایندگان آن از کشور‌های مختلف در این اجلاس حضور دارند افزود: یک رویکرد راهبردی و نظام‌مند برای آماده‌سازی روند معرفی آثار جهانی برای ثبت در میراث جهانی، آن هم برای کشور‌هایی که در امتداد جاده ابریشم هستند، فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در جلسه «عشق‌آباد» مصوب شد تهران میزبان نشست ششم راه ابریشم باشد به همین خاطر در شهر همدان گرد هم آمدیم گفت: براساس توافقنامه عشق‌آباد در سال ۲۰۱۱ این امکان برای چین و بسیاری از کشور‌های آسیای میانه فراهم شد تا طرح‌های خود را برای معرفی میراث و ثبت در میراث فرهنگی ارائه کنند.

فنگ ادامه داد: دو پروژه فرهنگی ارائه شد که طرح کریدور چانگ کیانگ شانک شبکه جاده‌ه‌ای ابریشم در فهرست میراث جهانی از طرف چین و قزاقستان ثبت شد و طرحی دیگری موسوم به جاده ابریشم تین جینگ از طرف تاجیکستان و ازبکستان ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه باعث افتخار است به چنین دستاورد‌هایی دست پیدا کردیم افزود: نقطه قوت فعالیت‌های کمیته هماهنگی برای معرفی ثبت آثار میراث جهانی و فراملی زنجیره‌ای به این محدود است که یک کمیته هماهنگی بین دولتی تشکیل شود که این کمیته در ماه می ۲۰۰۹ تشکیل شد.

معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو گفت: امروزه فرایند ثبت‌ها و معرفی‌های زنجیره فراملی یک فرایند موفق و در عین حال مطلوب هستند چراکه تقویت‌کننده همکاری‌های بین‌المللی‌اند.

وی با اشاره به اینکه نهاد‌ها و موسسات مشاوره‌ای باید اطمینان حاصل کنند سایت‌های معرفی شده دارای ارزش‌هایی از نظر اصالت، یکپارچگی و حفاظت و مدیریت هستند ادامه داد: حصول اطمینان باید قبل از ثبت در میراث جهانی انجام شود.

فنگ افزود: اولویت ثبت کمیته هماهنگی پرونده موسوم به جاده ابریشم شبکه کریدور جیانگ شانگ نمونه موفقی است که می‌تواند برای ثبت‌های آتی الگو باشد.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه مولانا شاعر شهیر ایرانی گفت: «تو قطره‌ای در اقیانوس نیستی تو تمام اقیانوسی در یک قطره» افزود: بنده معتقدم روح  حس نهفته در این شهر و پیام آن امروزه به درد ما می‌خورد.

معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو با بیان اینکه بنده هیچ تردیدی ندارم که با تنوع و تکثر فرهنگی، این اجلاس می‌تواند چشم‌انداز‌هایی را ایجاد کند افزود: در پایان مایل هستم از جانب یونسکو و مرکز میراث جهانی از همه تشکر کنم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار