اینکه چرا در این مورد خاص که متضمن ساخت و سازهای غیر قانونی در حریم جاده شهری و اراضی بالا دست دروازه قرآن است، نهادهای نظارتی سکوت کرده اند، جای تامل جدی دارد.
کد خبر: ۷۸۲۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳ 23 September 2019

تابناک فارس به نقل از شیرازه: از نگاه کارشناسان یکی از مهمترین علل کندی پیشرفت کشور در حوزه های مختلف بروکراسی اداری گسترده ای است که گاه در بعضی از مواقع تاخیر و تعلل در صدور مجوز های مربوط به فعالیت های مختلف صنعتی، عمرانی، اقتصادی و غیره را موجب می شود، در این میان نهادهایی همچون شهرداری به دلیل ارتباط مستقیم و مستمر با مردم به ویژه در حوزه ساخت و ساز های ساختمانی، در اذهان مردم شاید مشهورترین سیستم بروکراتیک اداری کشور باشد.

 

شهروندان به عنوان مراجعین به دستگاه های مختلف، دریافته اند که علاوه بر بروکراسی های اداری رایج، نظارت های چندگانه و گاه زمان بری بر مراحل صدور مجوز وجود دارد که در این بین شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان دو نهاد مهم در آغاز یک پروژه ساختمانی نقش مهم و غیر قابل انکار بر عهده دارند.

 

شهر شیراز به عنوان یکی از کلان شهر های کشور از این قواعد مستثنی نبوده و هر مراجعه کننده عادی که پا به یکی از ساختمان های اداری شهرداری شیراز می گذارد نیک می داند که برای ساخت یک واحد ساختمانی باید دامن همت به کمر ببندد تا هفت خان رستم تا از هفت خان رستم به سلامت عبور کند.

 

سال هاست شعار مدیران شهری در شیراز این بوده که نگاه های تیزبین کارشناسان و مدیران شهرداری، ساخت و ساز های غیر قانونی را نادیده نمی گیرد و با جدیت با آن برخورد می کند، چنانچه سازه ای مجوز لازم را نداشته باشد کمیسیون ماده 100 شهرداری که متشکل از نمایندگانی از وزارت کشور، دستگاه قضایی و شورای اسلامی شهر است به ماجرا ورود کرده و به تخریب ساختمان فاقد مجوز رای می دهند، رایی که لازم الاجرا بوده و نسبت به انجام آن سخت گیری می شود.

 

جاده شیراز-تهران "(بولوار امام رضا علیه السلام) که از دروازه قرآن آغاز می شود، به عنوان جاده ای بین شهری شناخته شده و مطابق قانون هرگونه ساخت و ساز در حریم این جاده مانند تمام جاده های بین شهری اکیدا ممنوع است.

 

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که جاده مذکور نهایتا در 50 متر نخست حریم خود، کاربری جنگل کاری داشته و مابقی حریم مطلقا فاقد کاربری است، لذا طبق قاعده نباید هیچگونه ساخت سازی در این مسیر به ویژه در بالادست حوزه سیلاب وجود داشته باشد.

 

سوال اینجاست که چگونه امکان ساخت و ساز در این مسیر برای افرادی مهیا شده و عده ای توانسته اند راهی برای ساخت و ساز های غیر قانونی در این مسیر مهم پیش پای خود باز کنند.

 

در بررسی یک نمونه از این ساخت و ساز ها در می یابیم که برخی افراد در مرحله نخست زمینی را در ابتدای این مسیر و در مجاورت دانشکده دارو سازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز شناسایی کرده و مقدمات تملک این زمین را به بهانه جنگل کاری مهیا می سازند و در ادامه با دقت خاصی آغاز به ساخت و ساز غیر قانونی کرده و رفته رفته این ساخت و سازها را توسعه می دهند و با دیوار گذاری و حصار کشی اطراف زمین مذکور آهسته آهسته عبور و مرور افراد به ویژه ورود عوامل شهرداری را به محوطه محدود کرده و حتی در برهه ای از ورود ناظران شهرداری به منظور بررسی ساخت و ساز های غیر قانونی جلوگیری می کنند.

 

در این وانفسا، کمیسیون ماده 100 شهرداری تنها ناظر این تخلفات آشکار بوده و اقدام موثری برای تخریب سازه های غیر قانونی انجام نمی دهد، این درحالی است که در موارد مشابه، یعنی آنجا که شهروندی در ساختن خانه خود حتی یک متر مربع پیشروی غیر مجاز انجام می دهد، کمیسیون به سرعت وارد ماجرا شده و با صدور آرای تخریب، کارهای قانونی و بازدارنده لازم را به عمل می آورد.

 

اینکه چرا در این مورد خاص که متضمن ساخت و سازهای غیر قانونی در حریم جاده شهری و اراضی بالا دست دروازه قرآن است، نهادهای نظارتی سکوت کرده اند، جای تامل جدی دارد.

 

امید است با توجه به مطالب فوق که برخورد جدی و قاطع مسئولان به خصوص دادگستری استان، استانداری، شهردار شیراز، اعضای شورای شهر و هوشیاری دیده بانان جامعه مدنی در تعیین تکلیف این نمونه و موارد مشابه، راه را بر خیال پردازی سایر سوداگران و متخلفان ببندد.

 

لازم به ذکر است شیرازه این حق را برای ادارات و یا فرادی که توضیح و ارائه مدارکی جهت تکذیب این گزارش دارند قائل است و این در صورتی است که شیرازه اسناد و مدارک پیوست این مطلب را محفوظ داشته و در صورت ضرورت و عدم پاسخ مسئولان طی گزارش های بعدی منتشر خواهد کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار