مرور روزنامه‌های پنجشنبه یازدهم مهرماه؛
هپکو حراج می‌شود؟، چنار محمودی در غبار شایعات ایدزی! التماس آمریکا پس از فشار حداکثری، پمپئو در گرداب اوکراین گیت، رونمایی از ۱۱۰ لوح هخامنشی پس از هشتاد سال، آیا پمپئو هم از کاخ سفید می‌رود؟ روحانی: برای هر فداکاری آماده‌ام، ۲۴ ساعت مهم در نیویورک تا مذاکرات دیپلماتیک، اعتراض‌های یارانه‌ای میلیونر‌ها! و چپاول ۷ هزار میلیارد تومانی مفسد‌فی‌الارض از بازار خودرو، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۷۸۴۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳ 03 October 2019

هپکو حراج می‌شود؟ چنار محمودی در غبار شایعات ایدزی! التماس آمریکا پس از فشار حداکثری، پمپئو در گرداب اوکراین گیت، رونمایی از ۱۱۰ لوح هخامنشی پس از هشتاد سال، آیا پمپئو هم از کاخ سفید می‌رود؟ روحانی: برای هر فداکاری آماده‌ام، ۲۴ ساعت مهم در نیویورک تا مذاکرات دیپلماتیک، اعتراض‌های یارانه‌ای میلیونر‌ها! و چپاول ۷ هزار میلیارد تومانی مفسد‌فی‌الارض از بازار خودرو، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز پنجشنبه یازدهم مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران تن از فرماندهان سپاه با فراز‌هایی از جمله از سپاه راضی‌ام، اما قانع نیستم (جوان)، پیروزی راهبردی در انتظار ملت ایران (رسالت)، سیاست فشار حداکثری امریکا شکست خورد (اعتماد)، نگذارید سپاه؛ پیر، محافظه کار و قانع به وضع موجود شود (ایران و شرق) و ایران با جدیت کاهش تعهدات هسته‌ای را ادامه می‌دهد (ابتکار) در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

علاوه بر این، خبرسازی در «چنارمحمودی» از شایعه تا واقعیت ابتلا به ایدز ساکنان این روستا از یک سو و پیش بینی بازگشت آمریکا به برجام از دیگر سو، در برخی از روزنامه‌های امروز، سوژه مورد توجه سردبیران بوده است.

 
 

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

پشت پرده تظاهرات مشکوک در عراق
علی موسوی خلخالی در بخشی از یادداشتی با تیتر تظاهرات مشکوک عراق در روزنامه اعتماد نوشت: هنوز هیچ کس نمی‌داند چه کسی پشت تظاهرات تظاهرات اخیر عراق است. اگر چه در شبکه‌های اجتماعی گروه‌های نزدیک به جریان‌های بعثی و پان‌عربیست‌های افراطی به حمایت از آن برخاسته‌اند و تلاش می‌کنند بر آتش اعتراض‌ها بدمند.
آنچه بر شبهات می‌افزاید شعار‌هایی است که در این تظاهرات سر داده می‌شود. در کنار شعار‌هایی که تظاهرات‌کنندگان علیه فساد و تحزب‌گرایی دولت سر می‌دادند، شعار‌هایی نیز علیه کلیت حکومت عراق و ایران سر داده شد. شعار‌هایی که تردید‌ها نسبت به بی‌طرفی و خودجوش بودن این تظاهرات را تشدیده کرده است.
بازگشت شیخ به عرصه سیاست؟ /ماجرای ابتلا به ایدز دریک روستای لردگان/پشت پرده تظاهرات مشکوک در عراق
بعضی‌ها بر این باورند که عوامل خارجی در تشدید این تنش دست دارند. به ویژه که خبر‌هایی در شبکه‌های عربی منتشر شده مبنی بر اینکه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا قبل از سفر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور به چین نسبت به انجام این سفر هشدار داده و از او خواسته بود این سفر را انجام ندهد. همچنین گفته می‌شود این تظاهرات یک روز بعد از آنکه عبدالمهدی اعلام کرد اسراییل عامل حمله به انبار‌های تسلیحاتی الحشد الشعبی است، انجام شده. همچنین عبدالمهدی وزیر دفاع خود را مکلف کرده با وجود مخالفت‌های تند ایالات متحده برای خرید سامانه دفاع هوایی اس – ۴۰۰ از روسیه اقدام کند و رایزنی‌هایی در این رابطه انجام شده است. به اعتقاد آن‌ها این‌ها نشانه‌هایی است که وجود ایادی خارجی در این تظاهرات را ثابت می‌کند. واقعیت این است که عملکرد دولت در یک ساله اخیر در بسیاری از موارد قابل قبول نبوده و به ویژه در ارایه خدمات به شهروندان نتوانسته انتظارات را برآورده کند. از جمله در بحث مبارزه با فساد که افکار عمومی عراق را به شدت به خود حساس کرده، ناکارآمدی‌هایی مشاهده شده و گفته می‌شود دامن فساد تا دفتر نخست‌وزیری عراق نفوذ کرده و این مساله حتی باعث خشم عادل عبدالمهدی از اطرافیانش شده و آن‌ها را به سوءاستفاده از جایگاه اداری‌شان متهم کرده است. اما واقعیت روی دیگری هم دارد، کشوری که سال‌ها با فساد دست به گریبان بوده و مشکلات متعدد خدماتی و اجتماعی و اقتصادی در آن متراکم شده نباید از دولتش انتظار داشت یک ساله ره صد ساله برود. به خصوص که عبدالمهدی به اعتراف نمایندگان مجلس و بسیاری از جریان‌های سیاسی اقدامات موثری در این زمینه‌ها انجام داده است.

هنوز روشن نیست که تظاهرات‌کنندگان نیرو‌های امنیتی را به خشونت وادار کرده‌اند یا نیرو‌های امنیتی از روی بی‌تدبیری تظاهرات را به خشونت کشانده‌اند. اما واقعیت این است که اگر دولت نتواند بر اوضاع مسلط شود و اجازه دهد خشونت‌هایی که شب گذشته تشدید شده بود، همچنان شدت و ادامه یابد، آنگاه مشخص نیست سرانجام این تظاهرات به کجا خواهد انجامید. این نکته را هم نباید نادیده گرفت که این بار هم مثل همیشه افکار عمومی بدون هدایت جریان‌های موثر سیاسی، روشنفکران و طبقات نخبه فرهنگی تنها رها شده و این مساله می‌تواند علاوه بر ایجاد مشکلات عدیده، سرنخ اعتراضات را به دست افرادی بسپارد که اهدافی مغرضانه را دنبال می‌کنند و به دنبال عقده‌گشایی‌های سیاسی خود هستند.

بازگشت شیخ به عرصه سیاست؟
علیرضا صدقی در سرمقاله امروز روزنامه ابتکار، بازگشت ناطق نوری به جامعه روحانیت مبارز را موضوع نوشته خود قرار داد و در بخشی از آن نوشت: زندگی سیاسی شیخ علی‌اکبر ناطق‌نوری دوگانه‌ای غریب را تجربه کرده است. کمتر سیاست‌مدار و کنش‌گر سیاسی است که در موقعیتی مانند او قرار بگیرد و بر همان مسیری برود که او رفت.
همه سابقه چند دهه‌ای زندگی سیاسی شیخ از پیش از انقلاب تا دوم خرداد ۷۶ را می‌توان در یک طرف نهاد و مشی و مشرب او پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ را در طرف دیگر گذاشت.


علی‌اکبر ناطق نوری از صبح فردای انتخابات دوم خرداد، با رویکردی انقلابی تغییری شگرف را در سازوکار اندیشه و سیاست‌ورزی خود آغاز کرد. او که پیش از انتخابات تجربه ریاست بر مجلس شورای اسلامی را طی دو دوره در کارنامه داشت و همواره در اردوگاه محافظه‌کاران ـ. البته سنتی ـ. نظام تعریف می‌شد، در قامت نماینده قدرت بلامنازع وارد صحنه انتخابات شد. به نظر می‌رسید بخش قابل توجهی از ارکان قدرت تمایل داشتند که ناطق نوری به عنوان رئیس جمهوری ایران انتخاب شود. کثیری از کنش‌گران اجتماعی نگران از میان رفتن وجه جمهوریت نظام بودند و نیرو‌های پیرو خط امام هم هیچ چهره شاخص و توانمندی را که توان همآوردی با شیخ را داشته باشد، در لیست کاندیدا‌های خود نداشتند.
بازگشت شیخ به عرصه سیاست؟ /ماجرای ابتلا به ایدز دریک روستای لردگان/پشت پرده تظاهرات مشکوک در عراق
تصور عمومی این بود که ناطق نوری در یک انتخابات آرام و با مشارکتی عادی پیروز انتخابات ریاست جمهوری هفتم خواهد بود. همه انتظار داشتند که او رئیس جمهور شود و پس از انتخاب، به مخالفت با بسیاری از نهاد‌های نوپای جامعه مدنی جوان ایران بپردازد. تحلیل بسیاری از کارشناسان علوم سیاسی و فعالان اجتماعی ایران چنین وضعیتی را هشدار می‌داد. در این میان، حضور سیدمحمد خاتمی به عنوان کاندیدای نیرو‌های پیرو خط امام ـ. مجمع روحانیون مبارز تهران، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و حزب کارگزاران سازندگی ایران ـ. و اقبال عمومی نسبت به او، همه معادلات را به هم ریخت. موج محبوبیت خاتمی روزبه روز بیشتر می‌شد و موقعیت ناطق دم به دم ضعیف‌تر. مرحوم آیت‌الله هاشمی هم در خطبه‌های نماز جمعه پیش از انتخابات، نسبت به سلامت آن تضمین داده و مردم به صحنه آمدند. به هر روی، خاتمی موفق شد با اختلاف بسیار بالا ناطق نوری را شکست داده و به عنوان هفتمین رئیس جمهوری ایران انتخاب شود. این در حالی بود که گمانه‌زنی‌ها حکایت از انتخاب دیگری داشت.


نقطه عزیمت شیخ علی‌اکبر ناطق نوری و تبدیل او به یک چهره ملی و فراجناحی از همین زمان آغاز شد. نخستین اقدام او پس از روز برگزاری انتخابات، تبریک زودهنگام ـ ساعت ۷ صبح روز سوم خرداد ـ به رقیب بود. بعد از آن هم ناطق نوری هرگز در قامت شخصیتی جناحی ظاهر نشد. او ضمن حفظ بسیاری از اصول و مبانی خود به عنوان یک روحانی و سیاست‌مدار محافظه‌کار، در مخاطرات بعد از سال ۷۶ همواره در کنار مردم ایستاد.


شکست در انتخابات ریاست جمهوری، نه‌ تنها ناطق نوری را از کار نینداخت، بلکه او را تبدیل به چهره‌ای ملی کرد. بدون تردید محبوبیت ناطق نوری در سال ۹۸ و بعد از گذشت ۲۲ سال از انتخاباتی که او بازنده آن بود، به مراتب بالاتر رفته است. این محبوبیت هم در میان آحاد جامعه گسترش یافته است و هم جریان‌های سیاسی اعتماد بیشتری به او دارند. خط مشی ناطق نوری تنها تندرو‌ها را ناراحت و نگران می‌کند و هم آن‌ها هستند که بی‌شک به مخالفت با او می‌نشینند.


با تمام این اوصاف، ناطق نوری در حال حاضر و به ویژه بعد از رحلت آیت‌الله هاشمی نقشی کم‌نظیر در صحنه سیاست ایران خواهد داشت. او می‌تواند بخشی از خلاء موازنه قدرت در ساختار داخلی جمهوری اسلامی را پر کرده و به عنوان شخصیتی جامع‌الاطراف ظاهر شود.


حالا با حضور او در نشست جامعه روحانیت مبارز می‌توان نسبت به بازگشت او به عرصه سیاسی کشور امیدوار بود. بازگشتی که می‌تواند بخشی از خلاء موجود در دوران پساهاشمی را جبران کند. چرا که سپهر سیاست ایران این روز‌ها بیش از هر چیز به چهره‌های متعادل، مرضی‌الطرفین، ملی و فراجناحی نیاز دارد. شاید تنها کسی که می‌تواند این نقش را ایفا کند، شیخ علی‌اکبر ناطق نوری باشد.

ماجرای ابتلا به ایدز دریک روستای لردگان


روزنامه خراسان طی یک گزارش به خبر ابتلای به ایدز در یک روزستای لردگان پرداخت و نوشت: طی روز‌های گذشته اخباری در فضای مجازی مبنی بر آلوده شدن تعدادی از اهالی یکی از روستا‌های شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری به ویروس ایدز منتشر شد که همزمان با انتشار گسترده این خبر دادگستری این استان به موضوع ورود کرد. رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: «در این خصوص پرونده قضایی تشکیل شده است و دستگاه قضایی با پیگیری‌های خاص و فوری خود موضوع را مورد بررسی قرار داده و دیگر مسئولان نیز در حال پیگیری موضوع برای کشف منشأ آن هستند.» همچنین در برخی رسانه‌ها اعلام شد که روز گذشته تعدادی از اهالی این روستا در اعتراض به آلودگی سرنگ‌هایی که توسط بهیارخانه بهداشت استفاده شده، مقابل فرمانداری لردگان تجمع کردند. بهرامی رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری دیروز به میزان گفت: امروز (دیروز) جلسه شورای تامین این استان درباره این موضوع برگزار شده و آخرین اقدامات در این جلسه ارزیابی می‌شود. برخی ادعا دارند یکی از بهیارانی که در یکی از مراکز بهداشت کار می‌کرده است، زمانی که برای انجام آزمایش‌ها از آن‌ها خون می‌گرفته به جای این که برای هر فرد از یک سرنگ استفاده کند از سرنگ مشترک استفاده می‌کرده است و اکنون فرد مذکور در بازداشت به سر می‌برد. در همین حال، خاتمی نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ابتلای بیماران روستای «چنار محمودی» به اچ آی وی را تأیید کرد و به ایلنا گفت: ابتلا به ویروس از طریق حجامت یا تست دیابت صحت ندارد. آمار را باید مسئولان ذی ربط اعلام کنند، اما به نقل از منبع آگاه این آمار تعداد انگشت‌شماری را شامل می‌شود.
بازگشت شیخ به عرصه سیاست؟ /ماجرای ابتلا به ایدز دریک روستای لردگان/پشت پرده تظاهرات مشکوک در عراق
در همین زمینه، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز به ایرنا گفت: عده‌ای مبتلا به ویروس ایدز گزارش شده اند که راه انتقال آن سرنگ آلوده نبوده است. در این میان برخی خبر‌ها حاکی از آلودگی ۲۰۰ نفر است. همچنین اخبار موثق دریافتی از سوی خبرنگار نور نیوز حاکی است: «بر اساس بررسی‌های پزشکی انجام شده، مجموع افراد آلوده به ویروس ۲۲ نفر بوده اند و آلودگی کلیه ساکنان روستا واقعیت ندارد. منشأ آلودگی افراد فوق کاملا مشخص است و هیچ ارتباطی به آزمایش‌های مربوط به دیابت و فشار خون و... ندارد. به دلیل رعایت اخلاق پزشکی امکان اعلام منشأ آلوده شدن مبتلایان به ویروس وجود ندارد.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار