فریدون یاوری در گفتگو با تابناک:
مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: برای اولین بار در تاریخ غرب کشور از گونه با ارزش پلنگ در منطقه بوزین مَره خین مستند سازی شد.
کد خبر: ۷۸۴۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶ 03 October 2019

یافتن گونه با ارزش پلنگ برای اولین بار در غرب

فریدون یاوری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: در اردیبهشت ماه سال گذشته برای اولین بار در تاریخ غرب کشور از گونه با ارزش پلنگ در منطقه بوزین مَره خین مستند سازی شد و با استناد به شواهد احتمالا گونه‌ای از یوزپلنگ هم در برخی مناطق استان داریم.

وی در مورد اقدامات صورت گرفته در امر بازیافت افزود: ما در سطح استان ۲۳ بیمارستان داریم که خوشبختانه همگی به سیستم‌های غیرسوز مجهز هستند که به واسطه این سیستم‌ها پسماند‌های پزشکی بی خطرسازی می‌شوند و بعد از طریق شرکت‌های خصوصی که در نظر گرفته شده منتقل می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست ابراز داشت: مطابق برنامه ریزی که برای مدیریت پسماند‌های خانگی صورت گرفته کل استان منطقه بندی شده و سایت‌های بیوکمپوست برای مناطق ایجاد شد.

یاوری با اشاره به اینکه در سطح استان بر اساس داده‌هایی که از ۹ ایستگاه که در شهر‌های قصرشیرین، سرپلذهاب، اسلام آباد غرب، کرمانشاه، کنگاور و پاوه هستند، گفت: سنجش آلودگی هوا در سطح استان را استخراج کردیم خوشبختانه جز گرد و غبار آلودگی دیگری نداریم.

این مسئول با بیان اینکه در خصوص حفاظت محیط طبیعی، ۱۶۱ هزار هکتار مناطق تحت مدیریت داریم عنوان کرد: در قالب مناطق چهارگانه مسئولیت مستقیم حفاظت از این عرصه‌ها به عهده اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه است که براساس آخرین سرشماری آمار حیات وحش ما در یک روند ۱۰ ساله صعودی بوده است.

یاوری بیان داشت: برای مدیریت مناطق در سطح استان به دنبال تکنولوژی‌های جدید کنترل از راه دور مانند هلی شات هستیم که در این زمینه دانشگاه رازی قول همکاری داده اند.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به اینکه، در زمینه آموزش و فرهنگ سازی عمومی ۳۸ هزار نفر ساعت همشهریان و حدود ۸ هزار نفر ساعت آموزش ضمن خدمت همکاران را داشته ایم، تصریح کرد: از سَمَن‌های مرتبط در سطح استان به عنوان حلقه‌های ارتباطی بین محیط زیست و مردم برای فرهنگ سازی استفاده کنیم و برای جذب مشارکت‌های مردمی برنامه‌هایی داریم.

یاوری برنامه‌های آتی خود را اینگونه تشریح کرد: تصمیم ما بر مکان یابی محل دفع پسماند‌های پزشکی بود که تمامی مراحل انجام شد و به تایید محیط زیست استان رسید و امیدواریم به زودی عملی شود، امیدواریم آینده شاهد عملیات استانی در بحث پروژه‌های بیوکمپوست و مدیریت پسماند‌های خانگی در سطح استان در سایر سایت‌ها باشیم و در پی استفاده از کمک‌های فنی، اعتباری در راستای حفظ محیط زیست هستیم.

 این مسئول اذعان داشت: اعتبارات اداره کل حفاظت محیط زیست استان افزایش یافته و در مقایسه با پارسال اعتباراتی که در قالب طرح‌های تملک به سازمان محیط استان اختصاص یافت تقریبا ۲ برابر است، که امیدواریم با استفاده از این اعتبارات شاهد زیرساخت‌هایی باشیم که در این امر لازم است.

به گفته این مسئول: تفویض اختیار به استان‌ها به واسطه مدیر کل محیط زیست استان که در راستای تکریم ارباب رجوع و حفظ محیط زیست بسیار تاثیرگذار بود.

یاوری در پایان در خصوص یکی از مسائل موجود گفت: یکی از گیر‌هایی که داریم ارزیابی زیست محیطی است که یک میثاق نامه بین محیط زیست و کارگاه‌ها که در طی آن یکسری تعهدات از جانب کارفرما به محیط زیست داده می‌شود؛ که مثلا زمانی که عملیات ساخت و ساز را شروع می‌کند چه آثاری بر محیط زیست دارد و برای حذف آثار چه برنامه‌ای دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار