نکته تلخ ماجرا برای بی بی سی و دیگر رسانه‌هایی مثل ایران اینترنشنال این است که حنای سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن»، دیگر رنگی ندارد و چه مردم ایران و چه مردم عراق، اسیر این شایعه‌پراکنی‌ها نمی‌شوند.
کد خبر: ۷۸۵۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵ 06 October 2019

 به گزارش تابناک به نقل از رجا نیوز در اعتراضاتی که هفته گذشته در کشور عراق برگزار شد، فارغ از چرایی آغاز تظاهرات، نکته قابل تأملی که وجود دارد، نحوه پرداختن رسانه‌هایی همچون بی بی سی و ایران اینترنشنال به این ماجرا بود.

 تخریب وجهه ایران نزد مردم عراق، از اهدافی بود که این رسانه‌ها با آغاز اعتراضات دنبال می‌کردند.

تاکتیک نخ‌نما شده

یکی از روش‌هایی که رسانه‌های وابسته به غرب در این رابطه به کار بستند، پخش اخبار دروغ، مبنی بر حضور نیروهای ایرانی در عراق، برای سرکوب معترضان عراقی بود.

به طوری که آمدنیوز و ایران اینترنشنال، به طور ویژه‌ای فعالیت خود را بر مخابره و القای این خبر به مردم ایران متمرکز کرده بودند.

البته این اولین باری نبود که رسانه‌های معاند ملت ایران و عراق از این شیوه مضحکی استفاده می‌کردند. مشابه همین شایعه در فتنه ۸۸ ایران نیز وجود داشت. در ایام فتنه سال ۸۸، رسانه‌هایی مثل بی بی سی با پخش تصاویر نیروهای انتظامی و بسیج، مدعی آن بودند که ایران برای برخورد با فتنه‌گران، نیروهای حزب‌الله لبنان را به خیابان‌های تهران آورده است.

 

تاکتیک نخ نما شده «BBC» برای تفرقه بین شیعیان / از حضور نیرو‌های حزب‌الله لبنان در ایران، تا سرکوب معترضین عراقی توسط ایرانی‌ها

 

بعنوان مثال یکی از تصاویری که آن روزها در رسانه‌های خارج نشین و حامی فتنه  پخش می‌شد، عکس مهدی نوروزی-که در نبرد با نیروهای داعشی در سامرا به شهادت رسید-بود. این رسانه ها با انتشار تصویر شهید مهدی نوروزی، او را از نیروی های حزب الله لبنان جا زده بودند.

تلاش‌های بیهوده

تلاش این رسانه‌ها برای تفرقه بین ملت ایران و عراق محدود به این ماجرا نمی‌شود. در چند سال گذشته، همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین امام حسین علیه‌السلام، بی بی سی و امثالهم نیز حجم فعالیت خود را در به حاشیه کشاندن حماسه اربعین و همچنین تحت‌الشعاع قرار دادن برادری مردم ایران و عراق، چندین برابر می‌کنند.

در یکی از این موارد، روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» در گزارشی از خطر تعرض زائران ایرانی، با بانوان عراقی خبر داده بود.

در آبان‌ماه سال گذشته نیز بی بی سی در گزارشی تحت عنوان «تأثیر مراسم پیاده روی اربعین بر جامه عراق»، پیاده روی اربعین را که هر ساله مشتاقان امام حسین را میلیونی به کربلا می‌کشاند، مختل کننده اقتصاد عراق دانسته بود. تا با این روش مردم عراق را به پیاده روی اربعین بد بین کند.

تاکتیک نخ نما شده «BBC» برای تفرقه بین شیعیان / از حضور نیرو‌های حزب‌الله لبنان در ایران، تا سرکوب معترضین عراقی توسط ایرانی‌ها

امسال نیز در آستانه مراسم اربعین، بی بی سی طی گزارشی کذب، اعلام کرد که روحانیون شیعه عراق دختران نوجوان را [در قبال دریافت پول] به صیغه مردان بزرگ‌سال در می‌آورند. تا شاید بتواند وجهه روحانیون و به طور کلی اسلام را نزد مردم عراق تخریب کنند.

 

تاکتیک نخ نما شده «BBC» برای تفرقه بین شیعیان / از حضور نیرو‌های حزب‌الله لبنان در ایران، تا سرکوب معترضین عراقی توسط ایرانی‌ها

انکار واقعیت

با آنکه پس از سخنرانی شب جمعه نخست وزیر عراق در ارتباط با تظاهرات اخیر، اعتراضات فروکش کرده و شهر ها در آرامش به سر می‌بردند، بی‌بی‌سی در گزارشی مدعی شد که سخنان «عبدالمهدی» کمکی به فرو نشاندن بحران نکرده است. بی بی سی از طرفی با دروغ‌پردازی ماجرا را وارونه نشان می‌دهد و از طرفی دیگر نیز دست به انکار واقعیت می‌زند.

آنچه که مشخص است این است که مانند همیشه، تلاش رسانه‌های غرب برای ایجاد اختلاف بین مردم ایران و عراق با شکست مواجه شده و هم ملت ایران و هم عراقی‌ها، بیش از پیش بر برادری خود تاکید می‌کنند.

نکته تلخ ماجرا برای بی بی سی و دیگر رسانه‌هایی مثل ایران اینترنشنال این است که حنای سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن»، دیگر رنگی ندارد و چه مردم ایران و چه مردم عراق، اسیر این شایعه‌پراکنی‌ها نمی‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار