دانستنی‌های پزشکی؛
در این بسته دانستنی‌های پزشکی از خواص درمانی گلاب برای مراقبت از چشم‌ها و فواید و مضرات سرکه سیب خواهیم گفت.
کد خبر: ۷۸۶۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ 09 October 2019

به گزارش تابناک در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

کم خونی

کم خونی زمانی اتفاق می‌افتد که گلبول‌های قرمز سالم خون اکسیژن لازم را به اندام‌ها نرساند و بدن با کمبود انرژی رو به رو می‌شود. گلبول‌های قرمز خون ممکن است فاقد پروتئین هموگلوبین باشند که می‌توانند خون را به رنگ قرمز تبدیل کنند. عامل دیگری که موجب کم خونی در زنان می‌شود کمبود آهن است. سلول‌های قرمز خون مسئول حمل اکسیژن به اندام هستند و هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را به درون سلول‌ها حمل می‌کند و آن را به بدن انتقال می‌دهد.

اگر کم خون باشید، ارگان‌های مختلف بدن نمی‌توانند اکسیژن کافی را دریافت کنند. افرادی که کم خون هستند دچار رنگ پریدگی، خستگی، افسردگی، سرگیجه،احساس ضعف، تعرق مفرط، گرفتگی عضلات پا، درد قفسه سینه، پالس خفیف یا سریع، تنفس سریع یا تنگی نفس می‌شوند. افراد حتی در هنگام استراحت احساس ضعف و بی حالی می‌کنند. 

در موارد خفیف کم خونی، می‌توان با مکمل‌های آهن این نوع عارضه را رفع کرد. در موارد حاد هم می‌توان با دریافت واحدهای خون با این عارضه مقابله کرد. همچنین افراد می‌توانند از مولتی ویتامین های حاوی فولات و ویتامین B۱۲ استفاده کنند. افراد با خوردن غذا‌هایی مانند کلم بروکلی، زرده تخم مرغ، لوبیا، سبزیجات برگدار تیره مانند اسفناج و کلم بروکلی و گوشت گاو می‌توانند از این نوع عارضه جلوگیری کنند.

ساعت10/

گلاب بهترین شوینده چشمان
افراد ساعت‌ها در برابر صفحه کامپیوتر می‌نشینند و به آن خیره می‌شوند که این روش می‌تواند دشمن بزرگی برای چشمان فرد محسوب شود. البته نه تنها صفحه کامپیوتر بلکه آلودگی محیط هم می‌تواند به چشمان فرد آسیب برساند. گلاب خواص درمانی برای مراقبت از چشم‌ها دارد.

گلاب از فرآورده‌های اصلی گل محمدی است که تاثیر فوق العاده‌ای در سلامت پوست و کاهش اضطراب دارد و علاوه بر آن خواص درمانی فوق العاده‌ای برای چشم خواهد داشت. گلاب خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده دارد. این ماده معطر می‌تواند از چشم‌ها در برابر گرد و غبار، آلودگی ها، قرمزی، التهاب چشم و مواد مضر لوازم آرایشی و زیبایی مراقبت کند. برای این منظور با کمک پنبه می‌توانید گلاب را بر روی چشمانتان ماساژ دهید. بهتر است که به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه این حالت را حفظ کنید.

افراد با شست و شوی چشم‌ها می‌توانند با فشار و خستگی آن مقابله کنند، بدین صورت که چند قطره گلاب تمیز را به مقداری آب اضافه کنید و به همراه یک پد پنبه ای  چشمانتان را بشویید. مخلوط شیر سرد و گلاب می‌تواند سیاهی دور چشم فرد را رفع کرده و بهبود ببخشد. روزانه حداقل ۱۰ دقیقه می‌توان این مخلوط را بر روی چشم‌ها قرار داد.

ساعت10/
مواد غذایی که می‌توانند باعث خواب آرامی شوند
عاملی که می‌تواند موجب خواب راحت فرد شود، کاهش وزن است. این عامل حتی می‌تواند به فرد هنگام صبح احساس بهتری بدهد. برای رسیدن به این هدف، بهتر است غذا‌های مناسبی را به وعده‌های غذایی خودتان اضافه کنید. مواد غذایی و میوه‌هایی مانندکیوی که سرشار از ویتامین C و E، سروتونین و اسیدفولیک است و یا سویا که حاوی ایزوفلاون  می باشد بر روی چرخه‌ی خواب و بیداری بدن تأثیر می‌گذارند.

غذا‌هایی که غنی از فیبر هستند  هم می‌توانند موجب خواب بهتری شوند. فیبر، مانع نوسان در قند خون می‌شود که عاملی برای کاهش ملاتونین است. لوبیا، کنگر فرنگی، کینوآ و غلات سبوس دار غذا‌های خوبی از این جهت هستند. افراد می‌توانند با مصرف ماهی، آب آلبالوی ترش، ماست، غلات کامل، کلم برگ و موز خواب راحتری را تجربه کنند.

ساعت10/


فواید و اثرات مخرب سرکه سیب
سرکه سیب برای بهبود عطر و طعم غذا در آشپزی استفاده می‌شود و همچنین چاشنی‌های محبوبی برای سالاد است. نوشیدن سرکه سیب حتی زمانی که رقیق شده است، برای افرادی که به اختلالات دستگاه گوارش مبتلا هستند، توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند موجب التهاب دستگاه گوارش آن‌ها شود.

یکی از دلایل محبوبیت سرکه سیب اثر مثبت آن در کاهش وزن است. نوشیدن سرکه سیب به صورت مستقیم از بطری و بدون رقیق کردن آن بی خطر نیست. سرکه سیب حاوی میکروب‌های مفید  مانند باکتری و مخمر است اما قند طبیعی موجود در آن توسط برخی از این میکروب‌ها به اسید استیک تبدیل می‌شود. اسیدیته اسید استیک برای دستگاه گوارش لطیف انسان با غشا‌های مخاطی در دهان و سراسر این دستگاه بسیار قوی است. رقیق کردن سرکه سیب با آب پیش از مصرف ایده خوبی محسوب می‌شود. 

ساعت10/

سرکه سیب می‌تواند مدت زمان باقی ماندن غذا در معده را افزایش دهد، که این شرایط می‌تواند گاستروپارسیس (فلج معده) را تشدید کند. با این وجود، اگر به گاستروپارسیس دیابتی مبتلا نیستید، اما گوارشی ضعیف دارید، این اثر می‌تواند بسیار مفید باشد، زیرا هرچه غذا مدت زمان بیشتری در شیره‌های گوارشی معده باقی بماند، احتمال عمل گوارش آن زمانی که معده را ترک کرده و وارد روده کوچک شود، افزایش یابد.

در صورتی که سرکه سیب را رقیق سازید و به بیماری خاصی مبتلا نباشید،  این ماده طبیعی می‌تواند فواید قابل توجهی برای سلامتی داشته باشد که از آن جمله می‌توان به تنظیم حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که از سندرم متابولیک رنج می‌برند، کشتن باکتری بیماری زای‌ E. coli موجود در غذا، کاهش وزن و کمک به ایجاد تعادل در خون در افراد مبتلا به بیماری قلبی اشاره کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار