به گفته مدیر مرکز حافظ شناسی گله همیشگی این است که چرا مراسم یادروز حافظ بین المللی برگزار نمی شود و در شأن این شاعر جهانی نیست؟
کد خبر: ۷۸۶۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴ 09 October 2019

تابناک فارس به نقل از مهر:در سال های گذشته هرگاه موعد یادروز حافظ می رسید این نگرانی در میان علاقه مندان وجود داشت که دوباره یادروز حافظ شد و محدودیت های شب برگزاری مراسم کی تمام می شود تا بتوانیم با خیال راحت ارادتی بنماییم تا سعادتی ببریم.

آرامگاه حافظ در یادروز این شاعر و غزل سرای رند همواره در یادروز او به روی مردم و گردشگران بسته بوده و با وجود مهمان یا سخنران مراسم سطح حفاظتی آن متفاوت بوده است.

خوشبختانه چند سالی است که یادروز حافظ مردمی تر شده و محدودیت ها با وجود کاهش سطح دیپلماتیک آن آسان تر شده است.

به گفته مدیر مرکز حافظ شناسی گله همیشگی این است که چرا مراسم یادروز حافظ بین المللی برگزار نمی شود و در شأن این شاعر جهانی نیست؟

کاووس حسن لی هم یادآور می شود که معلوم است مطالبه ما هم از مدیران کشور این موضوع است و هرگاه این مطرح می شود نمک به زخمی کهنه پاشیده می شود.

این استاد زبان و ادبیات فارسی با این حال تایید می کند که هر برنامه بین المللی اقتضائاتی دارد که مهمترین آن منابع مالی است.

 

حسن لی می گوید: مدیران کشور باید متوجه باشند هر بزرگداشتی برای حافظ قطعا منفعت اقتصادی و نتایج علمی در پی دارد وهرچه هزینه فرهنگی در این باره شود برای کشور می تواند ارزش افزوده به همراه داشته باشد.

مدیر مرکز حافظ شناسی همچنین تصریح می کند: برای بزرگداشت حافظ، سعدی و دیگر استوانه های ادبی و هنری کشور ردیف بودجه قرار دادن موجب می شود برنامه ریزی ها با خیال راحت تر انجام گیرد و بازده اقتصادی آن مطمئن تر باشد.

این در حالیست که پیشنهاد مدیر مرکز حافظ شناسی مطالبه ای است که دست کم برای بزرگداشت یادروز حافظ می تواند پس از ۲۳ سال برپایی چنین رویدادی که ابعاد جهانی دارد به عنوان یک لایحه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارایه شود و مجمع نمایندگان استان فارس با استفاده از اهرم های قانونی نسبت به این موضوع اقدام کنند تا شاید همچنانی که بنیاد سعدی در خارج از زادگاه وی قرار گرفت به عنوان بنیادی بین المللی در خاستگاه حافظ بنیان گذاشته تا طرحی نو در انداخته شود.

از سویی، با وجود سفر ۳ روزه عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به مناسبت یادروز حافظ هم سخنران مراسم خواهد بود در شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد اختصاص ردیف بودجه از سوی استاندار فارس داده شود تا دست کم از سال آینده چنین بزرگداشتی رنگ و بویی منطقه ای بگیرد و شیراز میزبان شاعران و شخصیت های فرهنگی کشورهای همسایه باشد.

تجربه نشان داده است برندهایی مانند حافظ، سعدی، خواجوی کرمانی، ملاصدرا و... این توانمندی را دارند که پای بسیاری از علاقه مندان ادبیات را به شیراز بکشاند و چه بهتر اینکه یادروز این شاعران، عرفا و فیلسوفان در تقویم گردشگری کشور گنجانده شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار