رئیس نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه با بیان اینکه 80 درصد سنگ تزئینی کرمانشاه بدون فرآوری خاصی از استان خارج می‌شود، گفت: همین سنگ را با دو برابر قیمت به خود ما می‌فروشند.
کد خبر: ۷۸۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱ 18 August 2015
مرتضی عزیزی از وجود 20 معدن سنگ تزئینی در استان کرمانشاه خبر داد.

وی ادامه داد: سنگ تزئینی کرمانشاه در دو بخش ظرفیت دارد. سنگ تزئینی منطقه فرامان که از نوع "مرمریت" است و سنگ تزئینی منطقه اسلام‌آبادغرب که از نوع "دولومیت" می‌باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کرمانشاه میزان استخراج سالیانه سنگ تزئینی در استان را 500 هزار تن اعلام کرد و افزود: از نظر میزان ذخایر و کیفیت سنگ تزئینی در کشور حرف برای گفتن داریم.

عزیزی استخراج سنتی را از مهمترین مشکلات سنگ تزئینی کرمانشاه دانست و خاطرنشان کرد: چون اکثر بهره‌برداران ما افراد سنتی و بدون تجربه هستند، بیشتر کار بهره‌برداری به افراد و پیمانکاران غیربومی سپرده شده ‌است.

به گفته این مسئول کرمانشاه از نظر فرآوری سنگ تزئینی نیز بسیار ضعیف است و کاری که روی سنگ‌ها انجام می‌شود تنها در حد برش است که آن هم منجر به تولیداتی بی‌کیفیت می‌شود که قدرت رقابت با سایر استان‌ها مانند تهران، مرکزی و ... را ندارد.

وی با بیان ایکه 80 درصد سنگ تزئینی تولیدی کرمانشاه بدون فرآوری خاصی از استان خارج می‌شود، تصریح کرد: این سنگ بیشتر به استان‌های اصفهان و تهران می‌رود.

رئیس نظام مهندسی معادن کرمانشاه گفت: متاسفانه سنگ تزئینی ما به خارج از استان منتقل می‌شود و پس از فرآوری با دو برابرقیمت دوباره به خودمان فروخته می‌شود.

عزیزی اظهار کرد: حتی گاهی سنگ تزئینی کرمانشاه که در استان‌های دیگر فرآوری شده از مرزهای استان صادرات می‌شود.

وی نبود سرمایه‌گذاری برای فرآوری سنگ تزئینی را مهمترین دلیل خام‌فروشی این ماده معدنی دانست و ادامه داد: اکثر واحدهای کوچکی که داریم با امکانات قدیمی کار می‌کنند و جوابگوی ظرفیت سنگ تزئینی ما نیستند.

رئیس نظام مهندسی معادن کرمانشاه تعداد واحدهای کوچک فرآوری سنگ تزئینی در استان را 10 واحد اعلام کرد.

عزیزی با بیان اینکه پیشنهاد ایجاد یک واحد بزرگ فرآوری سنگ تزئینی برای استان مطرح شده، یادآور شد: احداث چنین واحدی قدرت رقابت را از واحدهای کوچک می‌گیرد و آنها را تعطیل خواهد کرد و بهترین راه این است که همین 10 واحدی که داریم را به امکانات و تجهیزات مدرن روز مجهز کنیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار