هنرمندان،اهالی فرهنگ و رسانه و روسای انجمن های فرهنگی و هنری استان فارس دغدغه ها و خواسته های خود را با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان گذاشتند.
کد خبر: ۷۸۷۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳ 11 October 2019

تابناک فارس به نقل از مهر:در این دیدار که ۳ ساعت به طول انجامید و بیشتر گلایه ها و کمتر پیشنهادها مطرح شد، ابتدا صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: در این جلسه که با حضور استاندار فارس برگزار می شود امیدواریم اندکی از دغدغه های بزرگان فارس را درک کنیم.

در این دیدار که ۳ ساعت به طول انجامید و بیشتر گلایه ها و کمتر پیشنهادها مطرح شد، ابتدا صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: در این جلسه که با حضور استاندار فارس برگزار می شود امیدواریم اندکی از دغدغه های بزرگان فارس را درک کنیم.

در ابتدای این نشست نادعلی شجاعی فعال تئاتری دغدغه های فیلمسازان و تئاتری ها را بازگو کرد و به نقش بخش خصوصی در برنامه های سینمایی اشاره کرد.
جشنواره سینما ادبیات در شیراز ماندگار شود

وی خواستار ماندگاری جشنواره سینما ادبیات در شیراز شد و به شرکت های فیلمسازی اشاره کرد تا در ۸ منطقه کشور تعریف شوند و در مناطق دیگر به لحاظ تولید نقش آفرینی کنند.

غلامرضا کافی، شاعر هم در این نشست عنوان کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید هر آنچه می تواند برای هنرمندان به جا بیاورد اما خودمان هم به محاکمه خود برخیزیم.

محسن مهنا از حوزه موسیقی فارس در این نشست با اشاره به اینکه دومین انجمن صنفی موسسات تهیه و تولید موسیقی در استان فارس قرار دارد، صحبت کرد و این انجمن را بازوی توانمندی در کنار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و ویترین وزارت ارشاد را کنسرت های موسیقی برشمرد.

به گفته مسئول انجمن یادشده، در سال ۸۰ شاید ۵ موسسه تهیه و تولید موسیقی وجود داشت، اما الان به ۳۰ موسسه رسیده است اما مهمترین مولفه موضوع کیفی است که انجمن صنفی می تواند این را تقویت کند.

محمد عسلی مدیر مسئول روزنامه عصر مردم با بیان پرسش که تقاضای دارو مهمتر است یا کاغذ به استقبال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت و پاسخ داد: کاغذ هم دارو است اما کاغذ داروی روح است.

ریزش ۵۰درصدی نیروی روزنامه های شیراز

وی ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد نیروهای روزنامه های شیراز ریزش داشته زیرا تیراژها و صفحات کاهش یافته است؛ توزیع کاغذ مصیبت دوم مطبوعات است.

عسلی خطاب به عباس صالحی، وزیر ارشاد گفت: واسطه گری کاغذ را مانند مقابله با مفسدان اقتصادی دنبال کنید.
اما محمد مرادی از ایل بزرگ عرب خمسه به نمایندگی از اقوام استان فارس دیگر هنرمندی بود که سخن گفت و عنوان کرد: در یک سال اخیر سه شب شعر برای عشایر گذاشتیم.

به گفته این فعال ادبی عشایر، وزیر ارشاد باید مانند کافی وعظ و امر به معروف و نهی از منکر کند.

فرهنگ هم در زمینه موسیقی اقوام هم در این نشست استان فارس را رنگین کمان موسیقی اقوام برشمرد و افزود: موسیقی قشقایی استان فارس مدیون خاندان گرگین پور است.

سمانه نیک نام در حوزه مد و لباس ایرانی و اسلامی به گوشه هایی از توانمندی های استان فارس در این زمینه اشاره کرد و گفت: این بخش نوپاست، بنابراین، انجمن طراحان لباس با حمایت وزارت ارشاد راه اندازی شود.


رئیس انجمن موسیقی فارس هم در حوزه آموزش استان را نیازمند بررسی دانست و بازنگری از قوانین در فرهنگ و ارشاد اسلامی را ضروری برشمرد.

هدایت رضایی، افزود: نیاز است به بخش ها و شهرستان ها توجه ویژه شود؛ برنامه های خدماتی و رفاهی هنرمندان ضروری و نیاز است و باید در این خصوص بازنگری و دقت بیشتری شود.

به گفته رئیس انجمن موسیقی فارس، انجمن موسیقی در شهرستان ها ۲۰ نماینده دارد که به شکل مویرگی به هم اتصال دارند.

جشنواره ها نباشند هنرمندان درجا می زنند

وی یادآور شد: جشنواره گروه نوازی بدون یک ریال کمک دولتی با حمایت بخش خصوصی درخشیده است؛ اگر این جشنواره ها نباشند هنرمندان درجا می زنند، این درحالیست که امسال بخش خصوصی در کمک به این جشنواره تمایلی ندارند و امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد به یاری این رویداد بزرگ هنری بشتابد.

رضایی پیشنهاد داد که آموزشگاه های موسیقی از وام و تسهیلاتی برخوردار شوند تا بتوانند برای تهیه مکان ثابت اقدام کنند.

مجید چیزفهم دانشمندیان رئیس انجمن خوشنویسان شیراز خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکل بی فرهنگی را بزرگترین معضل کنونی جامعه عنوان کرد و مسئولیت سنگین این وزارت خانه در این زمینه ضروری دانست.

وی اضافه کرد: ۵۰ درصد مراکز آموزشی از جمله دانشگاه ها و مدارس می تواند برای گسترش فرهنگ اختصاص یابد.

علی قصرالدشتی مجسمه ساز و رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان فارس، هم یادآور شد: تاثیرگذاری آثار هنری در طول تاریخ در جای جای دنیا در معماری دیده می شود.

گلادیاتورهایی هستیم که به جای نیزه، تیر و کمان دستمان است

وی افزود: حلقه گمشده ای در تاثیرگذاری شیراز در هنر داریم و بسیار ضعیف عمل شده است زیرا که گلادیاتورهایی هستیم که به جای نیزه، تیر و کمان دستمان است.

قصرالدشتی با بیان اینکه در شهر شیراز آثار تجسمی غیرماندگار است، عنوان کرد: در زمینه هنرهای تجسمی

سربازان و لژیونرهای واقعی هنرمندان این بخش هستند؛ ترتیبی دهیم که آثار هنری از سوی نهادهای دولتی خریداری شود و هنرمندان شامل کسر مالیات شوند.


مصطفی موسوی نماینده جامعه قرآنی هم در این نشست با بیان اینکه افرادی در راس امور قرآنی قرار گرفتند که غیر متخصص هستند، تصریح کرد: اعتبار قرآنی یک کشور اسلامی باید کمتر از قرارداد یک بازیکن فوتبال است.

این حافظ کل قرآن کریم و قاری و مرتل، عدم استعدادیابی قرآنی در مدارس و عدم ایجاد ابتکار در برگزاری مسابقات قرآنی و عدم وجود کرسی تلاوت قرآن و موازی کاری در امور قرآنی از مشکلات استان در زمینه فعالیت های قرآنی برشمرد.

علی نویدگویی ناشر برتر کشوری هم با دفاع از عملکرد عباس صالحی در این نشست، گفت: اگر پیگیری وزیر نبود کاغذ ارزان قیمت الان وجود نداشت.

کم کاری سازمان ها را در حوزه فرهنگی بسنجید

وی اضافه کرد: امروز فارس ۳۶ شهرستان دارد که ۶ شهر دیگر به آن افزوده شده و گستردگی فعالیت فرهنگی و هنری می طلبد تمامی دستگاه ها فعالیت فرهنگی کنند زیرا انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود. مدیر نشر نوید افزود: باید کم کاری دیگر سازمان ها در حوزه فرهنگی را سنجید و انجمن ها تقویت شوند تا بازوی قوی برای ارشاد باشند.

این ناشر به انتخاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: دست های پنهانی است که همچنان دارند کتاب را ذلیل می کنند چرا باید کتاب با ۷۰ درصد روی زمین عرضه شود؟

به گفته نویدگویی، درباره نمایشگاه های استانی باید یک بازنگری شود بنابر این خبری خوشی دارم که امسال نمایشگاه کتاب فارس دگرگون خواهد شد.

عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سومین و آخرین روز از سفر به استان فارس، صبح جمعه ۱۹ مهرماه جاری راهی مرودشت می شود تا در نشستی با اصحاب فرهنگ و هنر این شهرستان شرکت کند سپس برای حضور در یادروز حافظ به شیراز باز می گردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار