به گزارش تابناک سمنان : گاوبانگی موسم جفت‌گیری گوزن‌های قرمز یا مرال است که به نوعی معیاری برای سرشماری این گونه درحال انقراض محسوب می‌شود. این موسم امسال در استان سمنان نویدبخش زیست مطلوب و جمع گرم خانواده مرال‌ها است.
کد خبر: ۷۸۷۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰ 12 October 2019

فصل خوش گاوبانگی گوزن‌ها در سمنان

فصل گاوبانگی به دوره جفت گیری مرال ها گفته می شود که از نیمه شهریور تا نیمه مهرماه به مدت یک ماه ادامه دارد و حیات و بقاء این گونه گوزن در خطر انقراض تا حد زیادی به آن وابسته است.

در فصل گاوبانگی گوزن‌های نر با برآوردن بانگ‌های بلند ماده‌ها را به سوی خود می‌کشانند و همچنین نرهای دیگر را از آمدن به قلمرو خود می‌رانند، اما از سوی دیگر بانگ‌های پی‌درپی نرها، کار ردیابی‌شان را آسان می‌کند.

برخی شکارچیان با در آوردن صدای گوزن‌ها، آن‌ها را به گمان حضور نری دیگر در قلمرو خود، فریفته و سوی خود می‌کشانند و به آسانی در دام می‌اندازند.

فصل گاوبانگی مرال ها در سال های اخیر به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل شده  و برخی از آژانس های تورگردی با تبلیغ آن برای جذب گردشگر در این فصل تلاش می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: در هر موقعیت گاوبانگی سه تا چهار گوزن ماده وجود دارد و گاوبانگی به نوعی معیار سرشماری گوزن ها به شمار می رود.

امیر عبدوس ادامه داد: گاوبانگی و سرشماری مرال‌ها از اول شهریور آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه دارد و به منظور مراقبت از مرال‌ها در فصل گاوبانگی از کمین شکارچیان، چهار گروه برای حفاظت در منطقه گاوبانگی مستقر شده است.

وی خاطر نشان کرد : زیستگاه مرال در استان سمنان در محدوده جنگل رودبارک در منطقه حفاظت شده پرور در شهرستان مهدیشهر است.

به گفته عبدوس، در گاوبانگی مرال‌ها با سردادن صدای خود و جلب توجه، برای خود قلمرو تعیین می‌کنند و مرال پیر و شکست‌خورده در رقابت موقعیت کاوبانگی ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان خاطرنشان کرد: امسال به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی گاوبانگی دراستان سمنان افزایش یافته است.

وی بیان کرد: در مدت گاوبانگی صدای تیراندازی و شلیک گلوله در منطقه اجتماع مرال‌ها شنیده نشده که نشاندهنده درامان بودن حیات وحش از چنگال شکارچیان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: بر این اساس  وجود ۱۸ موقعیت گاوبانگی در جنگل‌های هیرکانی استان سمنان پیش بینی می شود که نشان می دهد دست کم ۸۰ راس گوزن قرمز در جنگل رودبارک استان سمنان وجود دارد.

گوزن قرمز از گونه‌های در خطر انقراض حیات وحش به شمار می‌رود که دوره بارداری هشت ماه دارد و  در فصل بهار بچه گوزن به دنیا می‌آید.

بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست جریمه هر راس مرال حدود ۳۵۰ میلیون ریال تعیین است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار