تالاب میقان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: کوچ پاییزه امسال پرندگان مهاجر به زیستگاه طبیعی میقان اراک آغاز شد
کد خبر: ۷۸۷۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴ 12 October 2019

Image result for تالاب میقان

رضا میرزایی افزود: فلامینگو‌ها در زمره نخستین پرندگان مهاجر به تالاب میقان هستند و حضور گونه‌های مختلف پرندگان کوچک و بزرگ به این  تالاب تا اواسط دی ماه ادامه دارد.
وی بیان کرد: سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار پرنده مهاجر به این تالاب کوچ پاییزه دارند که  ۱۲ تا ۱۵ هزار پرنده از نوع درنای خاکستری است و بیشترین تجمع درنا‌ها در این زیستگاه طبیعی نیمه آبان ماه است که چندین سال است این روز با عنوان «روز درنا» در استان پاس داشته می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: برخی از پرندگان مهاجر تا فرا رسیدن فصل بهار در این تالاب می‌مانند، اما شماری با بارش نخستین برف سنگین این منطقه را ترک و به سمت مناطق گرمسیری جنوبی و شمال آفریقا پر می‌گشایند.  
میرزایی بیان کرد: حفظ تالاب میقان اراک به عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دخالت‌های انسانی و برداشت‌های معدنی از این تالاب می‌تواند حیات پرندگان را به خطر اندازد.  

وی گفت: پرندگان وحشی قادر به تهیه خوراک برای خود هستند و انتظار می‌رود که مردم از ریختن دانه در اطراف این زیستگاه و یا داخل تالاب خودداری کنند.

تالاب میقان اراک زیستگاه ۱۴۰ گونه پرنده است و سالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می‌شوند.  
این زیستگاه طبیعی در مسیر کریدور‌های پرندگان مهاجر قرار دارد و هر سال پذیرای انواع مرغان مهاجر از جمله درنای زیبای خاکستری، کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز است.  
تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک با سطح آبگیری ۱۲ هکتار یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان کشور است و دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، تاثیر مستقیمی بر مهار کانون‌های تولید شن و نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار