فروردین ماه امسال بارش باران بسیاری از استان های کشور را درگیر کرد، تداوم این بارش ها طی چند روز در گلستان، فارس، خوزستان، لرستان و حتی کرمانشاه که هنوز از خسارت سنگینی زلزله رها نشده بود را درگیر خرابی های گسترده در بسیاری از حوزه ها از جمله کشاورزی کرد.
کد خبر: ۷۸۷۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴ 12 October 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ جاری شدن سیل از دل کوه ها و نقاط کوهستانی تا سطح معابر شهری و روستایی خانه و سرمایه مردم را با خود برد و در شهرها و روستاها با نفوذ در نقاط مختلف مسکونی، کشاورزی و حتی صنعتی، خانه ها و کسب و کارها را اسیر حجم بالای خسارت های مالی کرد.

در این‌ میان استان هایی که از تخریب های سنگین سیل در امان مانده بودند برای کمک به استان های بحران زده از سیل انتخاب شدند، استان البرز نیز به عنوان معین استان خوزستان تعیین شد.

به دنبال اخذ این تصمیم از سوی دولت، مسئولان البرزی برای ارائه خدمات و کمک رسانی به هموطنان خود راهی شهرستان «باوی» خوزستان شدند، سازمان جهاد کشاورزی استان البرز نقشی سازنده داشت به طوری که مهرماه در ویژه مراسم تجلیل از امدادرسانان به نقاط سیل زده کشور، لوح سپاس دریافت کرد.

اما در جریان بارش های سنگین فروردین ماه، استان البرز نیز مانند تعداد زیادی از استان های کشور درگیر وقوع سیلاب و ورود آن به سطح اراضی کشاورزی شد به نحوی که چندین هکتار از اراضی زراعی و باغی دچار خسارت شد.

به دنبال ظهور این‌ خسارت ها و زیانی که از نظر ارزش ریالی به کشاورزان و باغداران وارد شد، دولت اعلام کرد که بخش مهمی از خسارت های وارده به آنها را بر اساس اعلام و ثبت درخواست در سامانه «سجاد» پرداخت خواهد کرد.

برای اطلاع از آخرین وضعیت پرداخت دولت به کشاورزان با سید مجید موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت‌وگو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

وی در خصوص میزان خسارات وارد شده به اراضی کشاورزی این استان در جریان سیل فروردین ماه، اظهار کرد: میزان این خسارت ها در حوزه زراعی و باغی شهرستان های ساوجبلاغ، نظرآباد، کرج، اشتهارد و طالقان به ترتیب ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال، ۵۹ هزار و ۴۰۰ میلیون ریال، هشت هزار و ۷۲۶ میلیون ریال، سه هزار و ۲۰۰ میلیون ریال و دو هزار و ۴۴۰ میلیون ریال بوده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان البرز میزان خسارت به حوزه های دام، طیور و آبزیان را ۵۸ هزار و ۶۰۴ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: با احتساب این رقم در کل مجموع خسارات وارد شده به حوزه کشاورزی استان ۱۴۷هزار و ۸۷۰ میلیون ریال است.

موسوی اضافه کرد: در مجموع در بخش زراعت ۹۸۰ هکتار و در بخش باغبانی ۲۱۲ هکتار از اراضی استان در جریان سیل روزهای ابتدایی امسال خسارت دید.

وی در ادامه گفت: بیشترین حجم خسارت وارده در بخش زراعت در شهرستان نظرآباد ۷۴۰ هکتار و در شهرستان ساوجبلاغ ۱۲۰ هکتار بوده و در بخش باغبانی نیز در شهرستان ساوجبلاغ ۷۵ هکتار و در شهرستان طالقان ۳۸ هکتار بوده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان البرز عنوان کرد: عمده محصولات خسارت دیده در بخش زراعت مشتمل بر صیفی و سبزیجات، گندم، جو، نخود و یونجه بوده است.

موسوی همچنین تاکید کرد: در حوزه باغات نیز بیشتر هسته دارها و دانه دارها از جمله گیلاس، آلبالو، هلو، سیب، گلابی، آلو و گردو است، خسارت وارد شد.

وی گفت: در زمینه جبران خسارات وارد شده به کشاورزان و باغداران البرزی تاکنون از محل ماده ۱۰ مبلغ ۲۹ هزار و ۶۵۰ میلیون ریال مصوب شده و مبلغ ۱۴ هزار و ۸۲۵ میلیون ریال تخصیص داده شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان البرز تشریح کرد که طی مراحل کارشناسی، تکمیل صورت جلسات و ورود اطلاعات در سامانه وزارت کشور سجاد و پیگیری های ممتد سرانجام تاییدیه پرداخت اکثر خسارت دیدگان دریافت شده است.

موسوی افزود: از سوی دیگر با تبادل موافقت نامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و همچنین مجوز پرداخت از استانداری البرز، در دهه آخر مهرماه شروع پرداخت مبالغ تعیین شده و واریز مستقیم آن در حساب اعلامی کشاورزان اجرایی می شود.

وی اشاره کرد: با توجه به زمانبر بودن مراحل ثبت اطلاعات خسارت دیدگان سیل در سامانه قرارگاه بازسازی وزارت کشور و طی مراحل در کمیته تخصصی - کارگروه شهرستانی و استانی تعداد ۳۲۸ پرونده ثبت نهایی شد و برای تعداد ۲۴۹ پرونده نیز دستور پرداخت به مبلغ ۹ هزار و ۲۵۰ میلیون ریال صادر شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان البرز بیان کرد: همچنین تعداد ۱۳۳ نفر به بانک های کشاورزی و توسعه تعاون و به منظور برخورداری از تسهیلات کم بهره ۴ درصد معرفی شده اند که تاکنون در این قالب دو هزار میلیون ریال تسهیلات به ۳۸ نفر متقاضی پرداخت شده است.

موسوی اضافه کرد: با توجه به دستورالعمل هیئت دولت در خصوص پرداخت تسهیلات برای جبران خسارت های وارد شده به کشاورزان به دلیل پایین بودن سطح خسارت و ارزش ریالی آن در سطح برخی اراضی زراعی و باغی، دریافت این تسهیلات با استقبال کم متقاضیان مواجه بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار