عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران از شهرداری خواست که خانه-باغ ملک (موسوم به قصر ملک)در شهرری را تملک و آن را به فضای عمومی شهر اضافه کند.
کد خبر: ۷۸۸۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵ 13 October 2019

به گزارش تابناک تهران، حجت نظری روز یکشنبه در یکصد و هفتاد و نهمین نشست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موقوفات ملک در شهرری اظهار داشت: حاج حسین ملک یکی از بزرگ‌ترین واقفان آستان قدس رضوی است که موقوفات فراوان وی در حوزه فرهنگ و هنر باعث شده که یک مجموعه فاخر تحت عنوان موزه ملک در تهران شکل بگیرد که باعث حفظ بخشی از میراث فرهنگی و هنری ایران شده است.
وی با بیان اینکه مرحوم ملک سه یادگار در تهران دارد، گفت: خانه-باغ ملک در شهرری است که به قصر ملک نیز معروف است یکی از یادگاری های این فرد است که بنای آن توسط میرزا حسین خان از معماران به‌نام خراسانی، به سفارش حاج حسین ملک ساخته شد است.
وی افزود: در گذشته در طبقه اول آن مجالس روضه خوانی در ایام مختلف سال برگزار می‌شد و ناصرالدین شاه یکی از سفرهای فرنگ خود را از همین محل آغاز کرد.
نظری ادامه داد: در دی‌ماه سال ۱۳۴۸ حاج حسین ملک این قصر را به اداره آموزش و پرورش وقت اهدا می‌کند تا در آن چند باب دبستان و دبیرستان احداث شود.
عضو شورای تهران ادامه داد: قسمت اصلی قصر و بخشی از فضای مشجر آن باقی ماند و بقیه فضاها تبدیل به مدرسه شد.
وی گفت: این بنا بعد از انقلاب توسط بنیاد مستضعفان مصادره و در ۱ مهرماه سال ۱۳۸۲ به شماره ۱۰۴۰۷ در فهرست آثار ملی کشور ثبت می‌شود.

نظری خاطرنشان کرد: متاسفانه برغم ثبت این بنا در فهرست آثار ملی، هر روز وضعیت آن بدتر از دیروز شده و باتوجه به وضعیت نامناسب این اثر تاریخی و احتمال تخریب بیشتر این بنای فاخر توسط باران‌های پاییزی، ضروری است شهرداری تهران در تعامل با بنیاد مستضعفان و همچنین وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این اثر که هم واجد ارزش تاریخی است و هم ارزش محیط‌زیستی دارد را تملک کرده و به فضای‌های عمومی شهر اضافه کند.
نظری تأکید کرد:. این بنا باید به فضایی فرهنگی که درخور شان حاج حسین ملک و مردم شهرری باشد و همه شهروندان بتوانند از آن بهره‌مند شوند، تبدیل شود.

وی در ادامه با اشاره به سایر یادگاری های حاج حسین ملک در تهران، گفت: خانه-باغ گلابدره که در کنار بوستان نفس قرار دارد و هنوز سالم و استوار است اما در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده و از اختیار خاندان ملک خارج شده، از جمله این یادگاری هاست.
وی عنوان کرد: خانه بازار بین الحرمین ملک دیگری است که روزگاری خانه مرحوم ملک بوده و موزه و کتابخانه ملک در همین محل قرار داشت؛ که این ملک باوجود برخی نواقص، مجموعا از وضعیت خوبی برخوردار و در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار