تابناک گیلان / بارش‌های شدید باران که از روز گذشته در استانهای شمالی آغاز شده، باعث آبگرفتگی معابر، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها شده و احتمال سیلابی شدن آن‌ها وجود دارد. همچنین با توجه به مه آلود شدن جاده‌های کوهستانی و مواج شدن دریای خزر، نسبت به توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها اعلام هشدار شده است.
کد خبر: ۷۸۸۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹ 13 October 2019
تابناک گیلان / بارش‌های شدید باران که از روز گذشته در استانهای شمالی آغاز شده، باعث آبگرفتگی معابر، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها شده و احتمال سیلابی شدن آن‌ها وجود دارد. همچنین با توجه به مه آلود شدن جاده‌های کوهستانی و مواج شدن دریای خزر، نسبت به توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها اعلام هشدار شده است.
 
بارش شدید باران در استان‌های شمالی/ هشدار درباره توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها

سازمان هواشناسی با صدور اخطاریه‌ای نسبت به بارش شدید باران در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان هشدار داد. این سازمان همچنین پیش‌بینی کرد که میزان بارش‌ها که از دیروز آغاز شده تا پایان امروز در برخی نقاط استان گیلان بیش از ۱۰۰ میلیمتر و در برخی نقاط استان مازندران به بیش از ۱۲۰ میلیمتر برسد.

سازمان هواشناسی در اطلاعیه خود با تاکید بر اینکه در این شرایط احتمال آبگرفتگی معابر، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها و احتمال سیلابی شدن آن‌ها، مه آلود شدن جاده‌های کوهستانی و مواج شدن دریای خزر وجود دارد، به مردم توصیه کرد: نسبت به توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

احتیاط در تردد در جاده‌ها به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و مرتفع، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و صعود به ارتفاعات البرز به‌ویژه در دامنه‌های شمالی البرز مرکزی و شرقی، پرهیز از شنا کردن در دریا و تردد قایق‌ها و شناورهای سبک، تفریحی و صیادی و اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از آسیب رسیدن به محصولات کشاورزی از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

تخریب ۳ پل و مفقود شدن یک نفر در اثر بارندگی دیشب در گیلان

بارش‌ها که از روز گذشته در استانهای شمالی شدت بیشتری یافته، خساراتی نیز به همراه داشته است. مدیرکل ستاد بحران استان گیلان با اشاره به میزان شدت باران دیشب در این استان گفت: بارندگی‌ها از دیشب آغاز و تا پیش از ظهر امروز ادامه داشته و تاکنون سه پل در استان گیلان تخریب و یک نفر براثر شدت بارندگی مفقود شده است.

 

رضا اسلامی با اشاره به وضعیت جوی استان گیلان، اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی بارندگی تا پیش از ظهر امروز ادامه داشته و شهرستان املش با ۲۲۰میلی‌متر، تالش با ۱۱۸ و لنگرود با ۸۰ میلی‌متر بیشترین میزان بارندگی را داشتند.

براثر شدت بارندگی در استان گیلان سه پل در بخش‌های رانکوه املش، تنیان صومعه‌سرا و شفت تخریب شد. یک موتورسیکلت نیز براثر شدت بارندگی در رودخانه افتاد که از سرنوشت یکی از دو سرنشین آن تاکنون خبری نیست.

وی با اشاره به میزان خسارت واردشده به استان گیلان براثر بارندگی گفت: براثر شدت بارندگی در استان گیلان سه تخریب پل در بخش رانکوه املش، تنیان صومعه‌سرا و شفت داشته و یک موتورسیکلت براثر شدت بارندگی در رود افتاده و یک نفر متأسفانه مفقود شده و یک نفر نجات پیداکرده است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان گیلان با اذعان به اینکه در بعضی از مسیرهای گیلان شاهد آب‌گرفتگی معابر هستیم، بیان کرد: در محور رودسر به لنگرود به علت طغیان شدن رودخانه کیارود، در محور لنگرود به چمخاله در محور شهری یک و نیم کیلومتر آب گرفتی داشته و تردد به‌کندی در آن مسیر ادامه داشته و در مابقی مسیرها مشکلی وجود نداشته و تردد ادامه دارد.

اسلامی با تأکید بر تحت کنترل بودن وضعیت بارشی در استان گیلان تصریح کرد: تیم‌های هلال‌احمر راهداری در شهرهایی که پل‌های آن آسیب‌دیده حضور و مشکل در حال رفع شدن بوده و در شهرستان‌های لنگرود، رودسر، صومعه‌سرا، ماسال و تالش ستاد مدیریت پیشگیری باران برگزارشده است.

آب‌گرفتگی معابر در تالش به دلیل شدت بارش باران

بارش باران از عصر روز گذشته مردم شهر تالش را غافلگیر و آبگرفتگی معابر مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد و موجب شد تردد در سطح شهر به کندی صورت بگیرد، عدم سرویس دهی آژانس‌ها و تاکسی‌های بی‌سیم و نیز عدم پاسخگویی برخی مدیران شهری از جمله گلایه‌های شهروندان است.

بارش شدید باران در بسیاری از مناطق تالش همچون مرکز شهر تالش، جوکندان، اسالم  و ویزنه موجب ازدحام تردد اتومبیل‌ها و سختی در عبور مرور و ترافیک در بخشی‌هایی از شهر شد.

تلاش نیروهای امدادرسان برای بازگشایی و سهولت تردد اتومبیل‌ها

 فرماندار تالش با اشاره به بارش بیش از ۷۰ میلی‌متر باران در شهر تالش، اظهار کرد: نیروهای امدادی در آماده باش کامل هستند؛ این بارش‌ها موجب آسیب رساندن به یک پل غیر مجاز در شاندرمن محله جوکندان شده است.

 تیم‌های هلال‌احمر راهداری در شهرهایی که پل‌های آن آسیب‌دیده حضور و مشکل در حال رفع است؛ همچنین در شهرستان‌های لنگرود، رودسر، صومعه‌سرا، ماسال و تالش ستاد مدیریت پیشگیری باران برگزار شده است

سید عیسی مهدوی با بیان اینکه شدت بارش باران افزایش یافته و تا پایان امروز ادامه خواهد داشت، افزود: تردد در سطح شهر به صورت معمول در حال انجام است اما شدت باران و تجمع آب نیز زیاد است.

مهدوی با تأکید بر اینکه از ترددهای غیرضروری در سطح شهر خودداری شود، بیان کرد:‌ اکیپ‌های خدماتی و امداد‌رسان در تلاش برای هدایت جریان آب، بازگشایی و رفع معابر هستند.

بارش‌های سیل آسا در گرگان

فعالیت سامانه بارشی از اواخر روز گذشته نیز در گلستان آغاز شده است. بر اساس اعلام هواشناسی گلستان، فعالیت این سامانه ناپایدار، علاوه بر بارندگی، مواج شدن دریا، مه آلود شدن جاده‌های کوهستانی و آبگرفتگی معابر در برخی مناطق را سبب شده است. 

مدیریت بحران گلستان با توجه به شرایط آب و هوایی از مردم خواست؛ از استقرار در حریم رودخانه‌ها خودداری و در رفت و آمد‌های جاده‌ای به ویژه در مناطق کوهستانی، بیشتر احتیاط کنند.
بنابر اعلام پلیس راه استان نیز، به سبب بارندگی، بیشتر محور‌های گلستان لغزنده است و از رانندگان خواسته شده است قوانین و مقررات را رعایت کنند و برای رفت و آمد در جاده‌ها و شهر‌ها احتیاط کنند. 

پیش‌بینی سیلابی شدن مسیل‌های مازندران با نفوذ سامانه بارشی

مدیرکل هواشناسی مازندران نیز با بیان اینکه از شنبه شب شاهد بارش باران، وزش باد(گاهی شدید)، کاهش محسوس دما ( بین پنج تا 10 درجه ) و احتمال رعدوبرق در آسمان مازندران بوده‌ایم، گفت: طی این مدت آب‌گرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن آب رودخانه‌ها و  سیلابی شدن مسیل‌ها به‌ویژه در نیمه غربی استان پیش‌بینی می‌شود. 

مدیریت بحران گلستان با توجه به شرایط آب و هوایی از مردم خواست از استقرار در حریم رودخانه‌ها خودداری و در رفت و آمد‌های جاده‌ای به ویژه در مناطق کوهستانی، بیشتر احتیاط کنند.

سیدمحمدرضا رضوی با اعلام اینکه براساس آخرین نقشه‌های هواشناسی، عصر یک‌شنبه این سامانه بارشی به‌تدریج از آسمان مازندران خارج می‌شود، تصریح کرد: دریای مازندران نیز در این مدت مواج و طوفانی است اما از روز دوشنبه جو نسبتا پایداری در آسمان مازندران حاکم خواهد شد.

ریزش سنگ در محور کندوان

رئیس پلیس راه مازندران نیز امروز از مسدود شدن جاده کندوان به‌دلیل ریزش سنگ خبر داد و گفت: تلاش شد تا خیلی سریع پاک‌سازی شود و هم اکنون تردد در این جاده درحال انجام است.

علیرضا قدمی درباره وضعیت جاده‌های مازندران باتوجه به بارش‌های سیل‌آسای پاییزی اظهار کرد: بارش‌های پاییزی سطح تمامی راه‌های مازندران را لغزنده کرده که تردد باید با احتیاط انجام شود.

 

رئیس پلیس راه مازندران با بیان اینکه از لحاظ ترافیکی نیز تردد خودروها در تمامی محورهای مازندران به‌صورت پرحجم گزارش شده است، تصریح کرد: معمولا در شرایط بارندگی تاکید پلیس بر رعایت  سرعت مطمئنه، رعایت فاصله طولی و توجه بیشتر به جلو است.

قدمی خاطرنشان کرد: احتمال ریزش سنگ باتوجه به بارندگی در محورهای کوهستانی استان وجود دارد که لازم است افراد از ترددهای غیرضروری در محورهای کوهستانی و ارتفاعات استان پرهیز کنند.

در استان مازندران باتوجه به اخطاریه هواشناسی مبنی بر بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها تمامی امکانات برای کنترل و مقابله با سیلاب بسیج شد.

 

در این زمینه شرکت آب منطقه‌ای مازندران برای جلوگیری از هرگونه خسارت نسبت به انسداد تمامی سردهنه‌های زراعی در مسیر رودخانه‌ها و حضور در مناطق احتمالی وقوع سیل حضور داشت و تمامی نیروها درحالت آماده‌باش هستند.

بخشی از اقدامات در زمینه کنترل مدیریت سیلاب ازطریق سدها بوده که  به‌دلیل شدت بارش در حوزه آب‌ریز سد میجران، دریچه سد صبح امروز بازگشایی شد تا امکان مدیریت سیلاب احتمالی فراهم شود.

 

باتوجه به پیگیری خبرگزاری فارس از شرکت توزیع برق مازندران شاهد قطعی برق مقطعی از نوشهر تا رامسر بودیم که در همان ساعات اولیه وصل شد.

احتمال ریزش سنگ باتوجه به بارندگی در محورهای کوهستانی استان وجود دارد که لازم است افراد از ترددهای غیرضروری در محورهای کوهستانی و ارتفاعات استان پرهیز کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران اظهار کرد: فصل بارش باران و وقوع باد و طوفان است، لذا باتوجه به اینکه  شبکه‌ها در معرض شرایط جوی و عوامل طبیعی قرار دارد امکان قطعی برق در استان مازندران وجود دارد.

براساس اعلام سازمان هواشناسی پیش‌بینی شده که در روزهای آینده شاهد بارش در غرب کشور از جمله در کرمانشاه، کردستان، همدان و نیز شمالغرب کشور همچون آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل و نیز نوار شمالی کشور خواهیم بود. 

با توجه به احتمال ناپایداری هوا و احتمال وقوع رعد و برق در روزهای آینده بهتر است کشاورزان نکات ایمنی را رعایت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار