رییس‌جمهور در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: ۱۸ماه سختی پشت سر گذاشته شد و شرایط خوبی برای مردم نبود و فشارها مخصوصا به کسانی که درآمد ثابتی داشتند بیشتر وارد می‌شد اما این کار عظیم دولت بود که در این ۱۸ ماه شاخص های اقتصادی را علیرغم فشارهای سنگین اقتصادی خارجی برگرداند.
کد خبر: ۷۸۸۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱ 14 October 2019

 

 حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین اظهار کرد: از همه دستگاه‌ها، نیروهای مسلح، دولت و ملت عراق و همه کسانی که در این مراسم بزرگ حضور دارند، تشکر می کنم.

روحانی: ۱۸ماهِ بسیار سختی بر مردم گذشت

کلید حوادث دی ۹۶ در داخل و بعد در خارج زده شد

وی افزود: در مقطعی در خدمت اصحاب رسانه هستم که شرایط تاریخی و سیاسی خطیری را پشت سر گذاشته ‌ایم. ما از آغاز دولت یازدهم تا دی ماه ۹۶ مسیری را طی کردیم که در شاخصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به خوبی پشت سر گذاشته شده بود، اما دی ماه شرایط تازه ای پیش آمد که کلید آن در داخل و بعد در خارج زده شد. در سال ۹۷ پیش بینی ها این بود که سال سختی پیش رو داریم و حتی گفته می شد در سال ۹۸ شرایط سخت تر خواهد شد، اما دولت و ملت توانستند با همکاری یکدیگر این طوفان را پشت سر بگذارند و همه دشمنان ما اعتراف می کنند که با صبر، مقاومت و ایستادگی از این شرایط بحرانی یا شبه بحرانی عبور کرده ایم.

تورم نقطه به نقطه از ۵۲ درصد به ۳۴ درصد رسیده است

روحانی اظهار کرد: از اردیبهشت سال ۹۸ شاخص‌های ما درست تر شدند. تورم نقطه به نقطه ما از ۵۲ درصد به ۳۴ درصد رسیده است. بنابراین طی این چند ماه تورم نقطه به نقطه ما کاهش پیدا کرده است. پیش‌بینی های ما این است که تا پایان سال روند کاهشی خود را طی می کند.

وی ادامه داد: در تورم ۱۲ ماهه حرکت کمی کندتر است، اما با یک تاخیری از تورم نقطه به نقطه تبعیت می کند. پیش‌بینی ما این است در شش‌ ماه اول سال رشد اقتصادی ما مثبت خواهد بود.

اشتغال در تابستان امسال رکورد بسیار خوبی به جای گذاشت

روحانی با بیان اینکه اشتغال در تابستان امسال رکورد بسیار خوبی به جای گذاشت، گفت: در تابستان امسال نسبت به سال گذشته بیکاری به ده و نیم درصد کاهش پیدا کرده است و این به معنای موفقیت ایران در بخش اقتصادی است.

حدود ۴۰ درصد ارزش پول ملی افزایش پیدا کرده است

وی ادامه داد: شرایط اقتصادی مناسب تری نسبت به گذشته در صادرات و واردات داریم. تراز ما گرچه در شش ماه مثبت نیست، اما نسبت به شش ماه سال گذشته بهتر است و در مسیر درستی است. نرخ ارز از پارسال به امسال به سمت تعادل حرکت کرده و روند کاهشی داشته و طبق آمار بانک مرکزی حدود ۴۰ درصد ارزش پول ملی افزایش پیدا کرده است.

روحانی گفت: همه آمارها به ما می گوید که در مسیر آرامش اقتصادی در حرکت هستیم، البته دولت انتظار بیشتری داشت که بتواند به مردم بیشتر کمک کند.

از لحاظ سیاسی و اقتصادی شکست نخورده ایم

وی ادامه داد: از لحاظ سیاسی و بین المللی جمهوری اسلامی شرایط بسیار قوی و محکم تری دارد و در سازمان ملل هم برای ما کاملاً روشن بود و همه کشورهای دنیا اذعان داشتند که ایران از سال قبل قوی تر است. و همه ایستادگی و مقاومت ایران را تحسین می کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: البته ۱۸ ماه سختی پشت سر گذاشته شد و شرایط خوبی برای مردم نبود و فشارها مخصوصا به کسانی که درآمد ثابتی داشتند بیشتر وارد می‌شد اما این کار عظیم دولت بود که در این ۱۸ ماه شاخص های اقتصادی را علیرغم فشارهای سنگین اقتصادی خارجی برگرداند.

رییس جمهور تصریح کرد: امروز ما می توانیم به این موضوع تکیه کنیم که از لحاظ سیاسی و اقتصادی شکست نخورده ایم و از این لحاظ راه گذشته را ادامه دادیم و تلاش مان این است که دولت شرایط را برای زندگی مردم برگرداند به قبل از این ۱۸ ماه.

نگذاشتیم آمریکا بار خروجش از برجام را بر دوش ایران بگذارد

رئیس جمهور در پاسخ به اولین پرسش طرح شده توسط شبکه خبر مبنی بر چشم انداز رابطه ایران با فرانسه، انگلیس و آلمان در راستای خروج آمریکا از برجام، گفت: آمریکا به دلیل فشار افراطیون داخلی و رژیم صهیونیستی و عربستان که اعلام کردند همه تلاش‌شان را برای خروج آمریکا از برجام انجام دادند، اشتباهی کرد. ایران کار هوشمندانه ای انجام داد و نگذاشتیم آمریکا بار خروجش را بر دوش ایران یا کشورهای دیگر بگذارد. امروز به جز یکی دو کشور کوچک همه کار آمریکا را محکوم می کنند.

سه کشور اروپایی نتوانستند به قول های خود عمل کنند

وی با اشاره به پنج کشور باقی مانده در توافق برجام گفت: روابط ما با چین و روسیه خوب است اما سه کشور اروپایی به قول های خود نتوانستند عمل کنند. اقدامات ایران اتکا به ملت ایران و در قدم بعدی کاهش تعهداتش بوده است. از اردیبهشت امسال کاهش تعهدات را انجام دادیم. بعد آب سنگین را اعلام کردیم. در این دو ماه ضمن مذاکرات با اروپا به نتیجه نرسیدیم، مرحله دوم را با افزایش غنی سازی آغاز کردیم و اعلام کردیم زمان‌بندی برجامی را انجام نمی دهیم.

روحانی در همین راستا ادامه داد: آی ار دو و شش و هشت ما هم امروز کار می کند. آی آر هفت و نه ما هم کار می کند به زودی. به نظر من گام سوم اقدام خوبی است که ایران آغاز کرده است. اگر در این میان برگردند ما هم بر می گردیم به توافقات، اگر نه ما این روند را ادامه می دهیم.

منبع: ایسنا
برچسب ها: حسن روحانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار