عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی ساری با اشاره به اینکه بیشترین بارندگی در سواحل دریای خزر و دشت‌ها اتفاق افتاده است، گفت: هرچه به سمت ارتفاعات می‌رویم بارندگی‌ها کمتر می‌شود.
کد خبر: ۷۸۸۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵ 15 October 2019

عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: رامسر با ۹۴.۴ میلیمترو نوشهر ۸۵ میلیمتر بیشترین و ارتفاعات با کمتر از ۱۵ میلیمتر کمترین بارش را در ۲۴ ساعت گذشته در مازندران داشته‌اند.

رضا نوروز ولاشدی در گفت‌و گو با ایسنا، با اعلام اینکه از ابتدای مهرماه تا ۲۱مهرماه به‌عنوان سال آبی محسوب می‌شود، اظهار کرد: متوسط بارندگی‌ها در سال آبی کشور ۲۵۰_۲۴۵ میلیمتر بوده و رامسر طی ۲۱ روز گذشته با حدود ۲۵۰ میلیمتر بارش رکورددار سال آبی در کشور شده است.

وی با بیان اینکه این بارش‌ها موجب ورس یا خوابیدگی ساقه‌های برنج می‌شود، تصریح کرد: برخلاف برنج، این باران برای باغات بسیار مفید بوده و صدمه‌ای نمی‌زند.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی ساری با اشاره به اینکه بیشترین بارندگی در سواحل دریای خزر و دشت‌ها اتفاق افتاده است، گفت: هرچه به سمت ارتفاعات می‌رویم بارندگی‌ها کمتر می‌شود.

خوابیدگی برنج در غرب مازندران بر اثر بارندگی شدید

محمود رائینی عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفت‌وگو یی، با بیان اینکه برنج در مرحله گلدهی و دانه‌بندی به دماهای زیر ۱۷ درجه سانتی گراد بسیار حساس است، بیان کرد: باران‌های شدید بویژه در مراحل پایانی رویش برنج، روی خوابیدگی و در نتیجه دانه بندی آن اثرگذار هستند.

وی با اشاره به اینکه شدت و مقدار بارندگی‌ها در دو روز ۲۰ و ۲۱ مهرماه از غرب به شرق مازندران کاهش یافته است، افزود: بیشترین مقدار بارندگی در شهرستان‌های رامسر و نوشهر بود و در شرق مازندران مانند آمل، بابلسر و ساری مقدار بارندگی کمتر از ۵۰ میلیمتر بوده و دمای کمینه همه این شهرها نیز ۱۷ درجه سانتی گراد بوده است.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری خاطر نشان کرد: شالیزارها با دمای بحرانی روبرو نمی‌شوند و گیاهان زراعی و باغی دشت نیز آسیبی نخواهند دید.

رائینی یادآور شد: تنها خوابیدگی برنج در بخش غربی استان به دلیل بارندگی زیاد شاید رخ داده باشد که باید بازدید میدانی صورت گیرد./ایسنا

برچسب ها: رامسر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار