وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح کرد:
نمکی گفت: ایران متعهد به اجرای کامل قطعنامه سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت در خصوص پوشش همگانی سلامت و توسعه پایدار بوده است.
کد خبر: ۷۸۸۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷ 15 October 2019

تحریم دارو و تجهیزات پزشکی، جنابت علیه بشریت است/ نگذارید سلامت مردم لگدمال زورگویی یک حکومت خودکامه شود

به گزارش خبرنگار تابناک سمنان: سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شصت و ششمین اجلاس وزاری منطقه مدیترانه شرقی که در سالن اجلاس سران با حضور رئیس جمهور و مدیرکل سازمان جهانی بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که اجلاس حاکمیتی شصت و ششمین وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی در سال ۲۰۱۹ را میزبانی کند.
 
او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران متعهد به اجرای کامل قطعنامه سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت در خصوص پوشش همگانی سلامت و توسعه پایدار بوده و در دولت یازدهم و دوازدهم، موفقیت‌های چشمگیری در عرصه سلامت به دست آورده است.

وزیر بهداشت گفت: جمهوری اسلامی ایران قبل از اعلامیه آلماتا مراقبت‌های بهداشتی برای دسترسی همه به بهداشت را مهیا داشت و در ۴ دهه گذشته با ایجاد ۱۷ هزار خانه بهداشت و پایگاه سلامت و اتصال آن به مراکز جامع سلامت به پوشش ۱۰۰ درصدی جمعیت روستایی و ۹۰ درصدی جمعیت شهری دست پیدا کند.

نمکی با اشاره به کاهش مرگ و میر مادران و کودکان به عنوان یک دستاورد بهداشتی در ایران، اظهار کرد: در دهه ۱۹۸۰ میلادی مرگ و میر مادران از ۲۰۰ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده به ۲۰ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده و در مرگ و میر کودکان از ۱۲۰ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده به ۱۳.۴ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده در سال ۲۰۱۸ رسیده است و افزایش پوشش ایمن سازی کودکان به ۹۸ درصد می‌رسد.

وزیر بهداشت با اشاره به دستاورد‌های بهداشتی ایران اظهار کرد: نظام مراقبت‌های بهداشتی ایران بار‌ها از سوی سازمان بهداشت جهانی مورد بازدید و تایید قرار گرفته است و در ماه می‌سال ۲۰۱۴ جمهوری اسلامی ایران طرح تحول سلامت را به تصویب رساند که هدف آن برقراری امکان دسترسی همگان به خدمات کیفی سلامت بدون تحمیل بار مالی سنگین و حمایت از اقشار کم درآمد جامعه بود.

نمکی با بیان اینکه پرونده الکترونیک سلامت در تابستان امسال به بهره‌برداری رسید، گفت: پرونده الکترونیک سلامت ریل‌گذاری بزرگ برای ورود به پزشکی خانواده، نظام ارجاع و اعمال گایدلاین‌ها است.

او با اشاره به بسیج ملی فشار خون بیان کرد: بی‌تردید یکی از چالش‌های عمده نظام سلامت در جهان بیماری‌های غیر واگیر در کشورهاست و در راس آن‌ها پرفشاری خون قرار دارد که به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود، در این زمینه جمهوری اسلامی ایران در تابستان گذشته بسیج ملی فشار خون را اجرایی کرد که برخلاف انتظار ۳۱ میلیون نفر از افراد بالای ۳۰ سال در این بسیج ملی مشارکت کردند و دو میلیون بیمار مبتلا به فشارخون بالا شناسایی شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

او اظهار کرد: در سیل ابتدای سال که ۲۵ استان کشور ایران را درگیر کرده بود، نظام سلامت ایران بدون هیچ گونه کمک فنی خارجی نشان داد که توانایی برخورد با حوادث و سوانح طبیعی را دارد و با سازمان یافتگی و رصد مستمر، حتی یک مورد اپیدمی و بیماری واگیردار روده‌ای ناشی از آب یا غذای آلوده گزارش نشد. اقدامات بی نظیر ایران می‌تواند به عنوان مدلی موفق در شرایط بحران برای سازمان بهداشت جهانی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وزیر بهداشت گفت: جمهوری اسلامی ایران ریاست نهمین کنوانسیون مبارزه با دخانیات را به عهده دارد. نگران درباره شیوع مصرف دخانیات هستیم و با توصیه به تشدید فعالیت‌ها در این زمینه از کشور‌ها تقاضا داریم که در راستای کاهش مصرف ۳۰ درصدی دخانیات تا سال ۲۰۲۵ و مبارزه با تجارت غیر قانونی دخانیات مساعدت کنند.

وزیر بهداشت کشورمان خطاب به دبیر کل سازمان بهداشت جهانی گفت: همانطور که دیروز مشاهده کردید همکارانم در سخت‌ترین شرایط یکی از موفقیت‌ترین الگو‌های بهداشتی درمانی را اجرا می‌کنند و در این شرایط توانستیم گواهی حذف سرخک را اخذ کنیم و در آستانه ریشه کنی مالاریا هستیم که اسنادی افتخار آمیز است.

او تحریم‌های ظالمانه آمریکا و ممانعت از دسترسی مردم ما به دارو تجهیزات پزشکی و غذا را تهدیدی برای سلامت مردم و به قول رئیس جمهور محترم جنایتی علیه بشریت دانست و گفت: از شما و سازمان بهداشت جهانی انتظار می‌رود که از مظلومیت مردم کشوری که می‌کوشد در اوج جنگ اقتصادی بدون عقبگرد گام‌های موثر در زمینه تامین و ارتقای سلامت مردم بر می‌دارد، قاطعانه دفاع کنید و نگذارید سلامت مردم صلح طلب ایران لگدمال زورگویی و عهدشکنی یک حکومت خودکامه شود.

وزیر بهداشت گفت: ما در داخل مرزهایمان اجازه نداده‌ایم سلامت مردم اعم از شیعه، سنی، زرتشتی، کلیمی و حتی زندانیان محکوم به اعدام پایمال سیاست شود و همه مردم خدمات سلامت یکسانی دریافت می‌کنند. سازمان بهداشت جهانی نباید اجازه دهد که سلامت هیچ فردی به دلیل جنگ طلبی، زورگویی و فقر ناشی از بی‌عدالتی لگدمال شود.

وزیر بهداشت گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهد باید توجه کرد تنها راه زمین‌گیر کردن بیماری‌های نوپدید در پشت مرز‌ها و کاهش آسیب به ملت‌ها، تعامل، هم افزایی و انتقال تجارب با مدیریت سازمان جهانی بهداشت است که همه باید به آن پایبند باشند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار