به تازگی ردپای جلیل سبحانی یکی از همدستان اکبر طبری در پرونده پتروشیمی مشخص شده است.
کد خبر: ۷۹۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷ 24 October 2019

به گزارش تابناک سمنان: از اواسط مرداد ماه بود که رسیدگی به پرونده مفاسد پتروشیمی در شعبه ۳ دادگاه ویژه جرایم و مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام آغاز شد.

این پرونده با دارا بودن ۲۵ متهم از جمله پرونده‌های بزرگ فساد تولیدی کشور به حساب می‌آید و ۱۴ متهم پرونده به اتهام اخلال عمده در نظام تولیدی کشور از طریق خرید مواد اولیه پتروشیمی در بازار آزاد به میزان۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو  اخلال انجام داده‌اند، اما گویا این پرونده تنها این ۲۵ متهم را ندارد و ردپای افرادی جدید هم در آن دیده شده است.

اما صبح روز گذشته بود که قاضی مسعودی مقام از دست داشتن جلیل سبحانی که برخی او را جعبه سیاه پتروشیمی نامیده‌اند در این پرونده بزرگ خبر داد.

به گفته مسعودی مقام سبحانی یکی از متهمان پرونده اکبر طبری است که در پرونده مفاسد پتروشیمی هم نقش دارد.

جلیل سبحانی کیست؟

جلیل سبحانی متولد ۱۳۴۳ در شازند اراک است و مدیر عاملی شرکت اسپک از شرکت‌های زیر مجموعه پتروشیمی را در کاخانه خود دارد و دارای اطلاعات بسیار زیادی درباره فساد بزرگ شرکت پتروشیمی است و می‌توان او را یکی از مهره‌های اصلی پرونده دانست.

شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات مواد شیمایی صنایع پتروشیمی یا همان اسپک از سال ۷۷ در داخل کشور تأسیس شد و یک سال پس از آن جلیل سبحانی ابتدا به عنوان مدیر یکی از واحد‌ها و پس از آن به عنوان مدیر بازرگانی و مهندسی آغاز به کار کرد.

پس از گذشت ۱۰ سال از آذر ماه سال ۸۸ و در زمان وزارت مسعود میر کاظمی در وزارتخانه نفت شرکت اسپک در کنار شرکت بازرگانی پتروشیمی وارد روند خصوصی سازی شدند و در یک معامله بسیار مبهم بیش از ۵۵ درصد سهام شرکت بازرگانی پتروشیمی و شرکت‌های تابعه آن کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان واگذار شدند و از آنجایی که اسپک هم به شرکت بازرگانی پتروشیمی تعلق داشت خصوصی شد و از آن زمان تاکنون جلیل سبحانی مدیر عاملی آن را بر عهده دارد.

ردپای همدست طبری در پرونده ۶ میلیارد یورویی

متهم ردیف اول پرونده پتروشیمی رئیس هیئت مدیره شرکت اسپک بود

عمده‌ترین فعالیت شرکت اسپک واردات کاتالیست از چین و فروش آن به نام کاتالیست داخلی بود.

این شرکت به همراه مدیران خود با لابی و رانت بسیار زیاد محصولاتی که کیفیت نداشتند را وارد کرده و به بهانه به جیب زدن پول‌های کلان آن‌ها را به نام محصول با کیفیت داخلی فروخته‌ است؛ اما رد پای جلیل سبحانی با روشن شدن ارتباط کاری نزدیک او با رضا حمزه لو متهم ردیف اول پرونده پتروشیمی پر رنگ‌تر شد.

حمزه لو از تاریخ ۱۴ اردبیشهت ماه سال ۹۰ و در زمان مدیر عاملی سبحانی به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت اسپک انتخاب شد، اما حمزه لو تنها متهمی نیست که با شرکت اسپک ارتباط دارد، در همین زمان مدیر عاملی سبحانی عباس صمیمی که یکی دیگر از متهمان پرونده است به عنوان عضو هیئت مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی در حال فعالیت بود.

بر اساس کیفر خواست صادر شده متهمان پرونده پتروشیمی از سال ۸۹ تا ۹۱، ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو در نظام اقتصادی کشور اخلال کرده‌اند.

ردپای همدست طبری در پرونده ۶ میلیارد یورویی

واکنش رئیس قوه قضاییه به رشوه‌های اخذ شده

اما همان طور که گفته شد ردپای جلیل سبحانی تنها در پرونده پتروشیمی وجود ندارد، بلکه او یکی از همدستان اکبر طبری مدیر معزول قوه قضاییه است.

طبری در دوره رئیس قبلی قوه قضاییه معاونت اجرایی این قوه را بر عهده داشت و به گفته سخنگوی دستگاه قضا تا کنون ۱۷ نفر از جمله دو قاضی در پرونده طبری بازداشت شده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه در رابطه با پرونده طبری و در نشست مجلس خبرگان رهبری گفت: در خود قوه قضاییه با مواردی مواجه شدیم و رشوه‌هایی اخذ شده که بهت آور هستند، از آپارتمان‌های ۶۰۰ متری گرفته تا ویلا‌های ۴ هزار متری در شمال که در نوع خود کم نظیر هستند.

حال نام متهم بازداشت شده جدیدی مطرح شده است که هم در پرونده پتروشیمی نقش داشته است و هم در پرونده طبری نام او وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار