خبر رسمی نابودی جسمی سرکرده داعش برای رئیس‌جمهور آمریکا به دلایل گوناگون «خبری بسیار بزرگ» است که انتظارات فراوانی از آن دارد.
کد خبر: ۷۹۲۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶ 28 October 2019

به گزارش تابناک سمنان: رئیس‌جمهور امریکا ساعتی پیش، پس از زمینه‌سازی رسانه‌های این کشور و پیام توییتری مبهم خود او مبنی بر اینکه «خبری بزرگ رخ داده»، در یک نشست خبری در کاخ سفید اعلام کرد ابوبکر البغدادی در عملیات نیروهای ویژه آمریکا در سوریه «مثل سگ مُرده است». 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه روز شنبه (به وقت محلی) به سبک و سیاق اکنون کلیشه‌ای خود در پیامی توییتری و مبهم بدون هیچ توضیحی اعلام کرد: «همین حالا اتفاق بسیار بزرگی رخ داد».

انهدام یک مرده متحرک/ ترامپ از لاشه البغدادی چه می‌خواهد؟

دقایقی بعد کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای مبنی بر اینکه «رئیس‌جمهور ساعت ۹ صبح یکشنبه (ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران) درباره مسئله‌ای بسیار مهم صحبت خواهد کرد» بر شدت این ابهام افزود و تمام توجه رسانه‌ها و ناظران به سوی واشنگتن جلب شد که این «اتفاق بسیار بزرگ» چیست و ترامپ قرار است درباره چه چیزی سخن بگوید.

همزمان نشریه نیوزویک به نقل از منابع نظامی آمریکا در «خبری فوری» اعلام کرد «ابوبکر البغدادی در عملیات هواییِ نیرو‌های ویژه آمریکا در روستای باریشا در استان ادلب در شمال غرب سوریه کشته شده است».

پس از خبر نیوزویک، دیگر رسانه‌های نزدیک به دولت ترامپ قطره‌چکانی جزئیات بیشتری از این «عملیات ویژه»، از مشارکت ۵۰ تا ۷۰ نیروی ویژه آمریکا و ۶ بالگرد در این عملیات تا بررسی «DNA» لاشه البغدادی و اطمینان از تعیین هویت او، منتشر کردند.

در این بمباران خبری درباره قتل سرکرده داعش، مقامات عراق و ترکیه نیز بر مشارکت در عملیات قتل البغدادی تأکید کردند. مقامات امنیتی عراق اعلام کردند محل دقیق اختفای البغدادی در سوریه را آن‌ها در اختیار واشنگتن قرار داده‌اند، موضوعی که مقامات نظامی آمریکا نیز تأیید کردند. واشنگتن، اما به سرعت ادعای آنکارا را رد کرد. یک مقام نظامی آمریکا درگفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» تأکید کرد «ترکیه هیچ نقشی در عملیات قتل البغدادی نداشته است» تا شاید سند قتل البغدادی تنها به نام آمریکا ثبت شود.

خبر هلاکت ابوبکر البغدادی، سرکرده یکی از مخوف‌ترین سازمان‌های تروریستی قرن حاضر دیگر برای افکار عمومی جهان چندان جذابیتی ندارد، نه به این دلیل که چند بار پیش از این نیز خبر مرگش اعلام شده بود، بلکه به این دلیل روشن که داعش نزدیک به دو سال است که از نظر سازمانی منهدم شده و تقریبا هیچ قلمرویی در عراق و سوریه در اختیار ندارد و عملاَ از نظر عملیاتی خنثی شده است.

انهدام یک مرده متحرک/ ترامپ از لاشه البغدادی چه می‌خواهد؟

چند سالی از آن روزها می‌گذرد که سیاه‌جامه‌گان نقاب‌بوشِ داعشی در خیابان‌های عراق و سوریه جولان می‌دادند و بخش عظیمی از خاک این دو کشور را اشغال کردند و با «خلافت اسلامی» خود برای همه شاخه‌وشونه می‌کشیدند. در آن سال‌ها تروریست‌های چندملیتی داعش هر روز با شیوه‌های جدید هولناک کشتار، مردم جهان و منطقه را حیرت‌زده می‌کردند.

عناصر داعش چنان رعب و وحشتی در جهان پراکنده بودند که همه گویا آن‌ها را «مردمانی شکست‌ناپذیر» می‌دانستند. اما سرانجام با رشادت و از خودگذشتی نیرو‌های مقاومت منطقه و متحدانشان، ماشین کشتار داعش در عراق و سوریه متوقف و مردمان این کشور از شر این سازمان تروریستی رهایی یافتند.

سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده میدانی مقاومت منطقه ۳۰ آبان ۹۶ در پیامی به رهبر انقلاب پایان رسمی سازمانی داعش و مرگ خلافت البغدادی را اینگونه اعلام کرد «حقیر به عنوان سرباز مکلف شده از جانب حضرتعالی در این میدان، با اتمام عملیات آزادسازی البوکمال (شهری در مرز سوریه و عراق) آخرین قلعه داعش، با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی – صهیونیستی و برافراشتن پرچم سوریه، پایان سیطره این شجره خبیثه ملعونه را اعلام می‌کنم.»

حقیقتاً نیز پس از این پیام پیروزمندانه سردار سلیمانی، داعش هیچ عملیات قابل‌توجهی نداشته و ابوبکر البغدادی نیز عملا مرده متحرکی بود که گهگاهی رسانه‌ها، خبری از فرار او را از مکانی به مکان دیگر مخابره می‌کردند. حتی در این مدت انتشار فایل‌های صوتی منتسب به او نیز دیگر هیچ توجهی را جلب نمی‌کرد. مردم جهان نزدیک به دو سال است که عملا فهمیده‌اند داعش و البغدادی هیچ نشانه‌ای از حیات را از خود بروز نمی‌دهند. اما اکنون سوال این است که چرا پیداشدن لاشه البغدادی برای رئیس‌جمهور ترامپ خبری «بسیار بزرگ» است و این همه هیاهوی رسانه‌ای برای چیست؟

انهدام یک مرده متحرک/ ترامپ از لاشه البغدادی چه می‌خواهد؟


برای پاسخ به این سوال باید به موقعیت کنونی ترامپ در فضای سیاسی داخلی آمریکا توجه داشت. رئیس‌جمهور آمریکا هم‌اکنون به علت پرونده موسوم به «اوکراین گیت» در مخصمه بزرگی گرفتار شده و رقبای دموکراتش وانمود می‌کنند که برای استیضاح و برکناری او بسیار جدی هستند. ترامپ در چنین وضعیتی نیاز به یک خبر و اتفاق «بسیار بزرگ» دارد تا خود را از این مخصمه سیاسی رها کند.

از سویی دیگر یک سال بیشتر به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی نمانده و ترامپ هنوز در سیاست خارجی و داخلی خود دستاورد چشمگیری در چنته ندارد تا پیروزی او را تضمین کند یا دست‌کم با دست پُر در میدان رقابت حاضر شود. نمایش هیجانی امروز دولت آمریکا و ترامپ در حماسی‌کردن مرگِ جسمی یک تروریست خودپرورده سناریویی کلیشه‌ای و تکراری بود.

اوباما و دولت پیشین آمریکا نیز برای انتخاب مجدد در اردیبهشت ۱۳۹۰ یعنی یک سال قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پس از سال‌ها نابودی سازمان القاعده در نطقی تلویزیونی با ژستی غرورآمیز خبر هلاکت «اسامه بن لادن»، سرکرده این گروه تروریستی را اعلام و نابودی بن لادن را یکی از دستاورد‌های بزرگ دولت خود معرفی کرد.

نمی‌دانیم اعلام مرگ بن لادن در پیروزی مجدد اوباما چقدر تأثیر داشته است، اما روشن است ترامپ با اجرای دوباره این نمایش انتظارات فراوانی دارد. آیا هیاهوی رسانه‌ای او بر سر لاشه البغدادی پایدار خواهد بود؟ آیا بحث استیضاح او به حاشیه خواهد رفت و ترامپ می‌تواند در رقابت‌های ریاست‌جمهوری از برگه هلاکت البغدادی استفاده کند؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار