شلیک سه خمپاره به پایگاه آمریکایی در بغداد، ادعای جدید نتانیاهو درباره موشک‌های ایران، دیدار پترسون با وزیران خارجه ایران و روسیه و ترکیه و کنترل ارتش سوریه بر ۹۰ کیلومتر از مرز‌های خود با ترکیه از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به عدم تأیید مرگ بغدادی از سوی سازمان ملل نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۹۲۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳ 30 October 2019

تابناک / شلیک سه خمپاره به پایگاه آمریکایی در بغداد، ادعای جدید نتانیاهو درباره موشک‌های ایران، دیدار پترسون با وزیران خارجه ایران و روسیه و ترکیه و کنترل ارتش سوریه بر ۹۰ کیلومتر از مرز‌های خود با ترکیه از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به عدم تأیید مرگ بغدادی از سوی سازمان ملل نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ «فرحان حق» سخنگوی سازمان ملل، روز دوشنبه در کنفرانسی خبری گفت: سازمان ملل نمی‌تواند اعتبار اظهارات آمریکا درباره کشته شدن «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش را تأیید کند و معتقدیم که چنین اطلاعاتی باید توسط طرف‌های مختلفی تأیید شود. وی در این باره گفت: «ما نمی‌توانیم صحت این موضوع را تأیید کنیم.»

«ادموند فیتون»، هماهنگ کننده تیم بازرسان سازمان ملل درباره گروه‌های تروریستی نیز گفت: این تیم نمی‌تواند کشته شدن ابوبکر البغدادی را تأیید کند؛ اما اظهارات آمریکایی‌ها در این باره را جدی می‌گیرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا عصر روز یکشنبه در یک نشست خبری در کاخ سفید از کشته شدن البغدادی در عملیات نیروهای ویژه این کشور در شمال غرب سوریه خبر داد.

وزارت دفاع روسیه نیز روز گذشته اعلام کرد که هیچ گونه اطلاعات موثقی درباره عملیاتی ادعایی ارتش آمریکا در حمله به محل اختفای البغدادی در ادلب سوریه ندارد.

وزارت دفاع روسیه افزود: اطلاعات ضد و نقیض درباره عملیات آمریکا، تردیدها درباره صحت و به خصوص موفقیت آمیز بودن این عملیات را افزایش می‌دهد.

شلیک سه خمپاره به پایگاه آمریکایی در بغداد

شبکه خبری العربیه طی خبری اعلام کرد، سه موشک به پایگاه التاجی در شمال بغداد اصابت کرد.

پایگاه التاجی، که یکی از مکان‌های حضور نظامیان آمریکایی در عراق به شمار می‌آید، در 27 کیلومتری شمال بغداد است.

پس از آن پایگاه خبری شبکه عراقی السومریه به نقل از منابع امنیتی خبر داد، سه خمپاره به نزدیکی پایگاه التاجی در شمال بغداد اصابت کرده است.

عدم تایید مرگ بغدادی از سوی سازمان ملل/شلیک سه خمپاره به پایگاه آمریکایی در بغداد/ ادعای جدید نتانیاهو درباره موشک‌های ایران/ دیدار پترسون با وزیران خارجه ایران و روسیه و ترکیه

این منابع اضافه کردند، این حادثه عصر روز دوشنبه روی داده و تلفات انسانی در پی نداشته است.

طی هفته‌های اخیر پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق در پایتخت این کشور و دیگر استان‌ها مورد حملات خمپاره‌ای و موشکی قرار گرفته است.

ادعای جدید نتانیاهو درباره موشک‌های ایران

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه مدعی شده، ایران موشک‌های دوربردی در یمن مستقر کرده که می‌تواند فلسطین اشغالی را هدف قرار دهد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در کنفرانس خبری مشترک با «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا حضور داشت مدعی شد: «ایران به دنبال ساخت سلاح‌های نقطه‌زن است؛ یعنی موشک‌هایی که بتواند هر نقطه‌ای در خاورمیانه را  هدف قرار دهد.»

وی اضافه کرد: «آنها دارند این سلاح‌ها را داخل ایران می‌سازند. می‌خواهند آنها را در عراق و سوریه مستقر کنند و زرادخانه موجود در لبنان با ۱۳۰ هزار راکت را به زرادخانه‌ای با سلاح‌های نقطه‌زن تبدیل کنند.»

نتانیاهو گفت: «آنها به دنبال ساخت چنین سلاح‌هایی هستند و البته همین حالا استقرار آنها در یمن را با هدف رسیدن به اسرائیل از آنجا آغاز کرده‌اند.»

دیدار پترسون با وزیران خارجه ایران و روسیه و ترکیه

 گیر پترسون، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه دوشنبه شب در کنفرانس مطبوعاتی خود در ژنو گفت: من پیش از آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه، سه شنبه شب با وزیران خارجه ایران و روسیه و ترکیه دیدار خواهم کرد.

وی افزود: مصوبات کمیته قانون اساسی سوریه براساس یک مکانیزم توافقی و نه درصدی گرفته خواهد شد و تأیید قانون اساسی جدید از طریق رأی مردمی انجام خواهد شد.

عدم تایید مرگ بغدادی از سوی سازمان ملل/شلیک سه خمپاره به پایگاه آمریکایی در بغداد/ ادعای جدید نتانیاهو درباره موشک‌های ایران/ دیدار پترسون با وزیران خارجه ایران و روسیه و ترکیه

وی تصریح کرد: کمیته قانون اساسی به تنهایی نمی‌تواند درگیری در سوریه را حل و فصل کند. عمل این کمیته در چارچوب احترام به منشور‌های سازمان ملل و مصوبات مربوط به آن است.

پترسون گفت: اپوزیسیون و دولت سوریه درخصوص اصلاحات قانون اساسی و اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت اتفاق نظر دارند و ۱۵۰ عضو کمیته قانون اساسی نشست‌های خود را از یکم ماه آینده میلادی آغاز خواهند کرد و بعد از آن، کمیته تدوین قانون اساسی با ۴۵ عضو با سهم مساوی همه طرف‌ها تشکیل خواهد شد.

وی افزود: تعیین زمانی برای پایان کار کمیته قانون اساسی ممکن نیست و این اولین باری است که اپوزیسیون و دولت سوریه درباره آن توافق می‌کنند. قانون اساسی سال ۲۰۱۲ به علاوه قانون‌های اساسی دیگری، مبنای کار کمیته تدوین قانون اساسی خواهد بود.

کنترل ارتش سوریه بر ۹۰ کیلومتر از مرزهای خود با ترکیه

پیشروی ارتش سوریه در مرزهای این کشور با ترکیه در چهارچوب عملیات استقرار نیروهای سوری که چند روزی است همزمان با توقف درگیری‌ها در شمال سوریه آغاز شده است، همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری سانا در این باره گزارش داد، ارتش سوریه در این عملیات موفق شدند نیروهای خود را در حدود ۹۰ کیلومتر در حد فاصل میان شهر راس العین تا قامشلی،‌ مستقر کند.

بر اساس این گزارش، استقرار نیروهای سوری در این منطقه در راستای عمل به وظیفه ملی مبنی بر دفاع از خاک کشور و آمادگی آنها برای مقابله با حملات ترکیه علیه خاک سوریه است.

خبرنگار سانا گفت، یگان‌هایی از ارتش سوریه عملیات استقرار خود را در روستاها و شهرک‌های «دودان- قصر شرک-حاصدة فوقانی-عامودة-الجوهریة-تل حمدون- خرزة فوقانی-الدار- ابو جرادة- القرمانیة- کربشک- السلام علیک- ربة حاج ابراهیم- العرادة- لبوة- فقیرة- الابراهیمیة- مشیرفة الاسعدیة- باب الفرج –و الشکریه» در منطقه «تل تمر» واقع در ریف شمال غربی الحسکه آغاز کرده‌اند.

طی دو روز گذشته، یگان‌های ارتش سوریه تسلط خود را بر روستای أم حرملة، باب الخیر، أم عشبة، الأسدیة در ریف جنوب شرقی شهر رأس العین تقویت کرده و مسافت خود را تا مرزهای ترکیه به سه کیلومتر کاهش داده بودند. به موازات استقرار در این شهرک در مرز با ترکیه، ارتش سوریه همچنین در شهر درباسیه در شمال شرق الحسکه نیز مستقر شده و هنگام ورود، اهالی شهر به استقبال ارتش رفتند.

ارتش سوریه نیمه شب گذشته پس از گذشت هفت سال، در شهرک «عامودا» از توابع استان «الحسکة» در شمال شرق سوریه مستقر شد. عامودا در نزدیکی مرز با ترکیه قرار دارد و پس از عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کُرد -طبق توافق روسیه و ترکیه در سوچی- ارتش سوریه اندک اندک مساحتی را که تحت کنترل می‌گیرد، افزایش می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار