در واکنش به سیاست‌های دولت ترامپ در قبال سوریه؛
«دیوید پترائوس» در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان درباره سیاست‌های دونالد ترامپ مسائلی را بیان کرد.
کد خبر: ۷۹۳۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶ 03 November 2019

رئیس سابق سیا: ترامپ سبب سلب اعتماد به آمریکا شده است

به گزارش تابناک سمنان به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، ژنرال «دیوید پترائوس» رئیس سابق سیا تصریح کرد سیاست‌های دونالد ترامپ درباره کُرد‌های سوریه سبب سلب اعتماد به آمریکا شده است.

رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که زمانی فرمانده نیرو‌های مرکزی آمریکا در عراق و افغانستان بود در گفت‌وگو با این شبکه اعلام کرد: هنوز حدود بیست هزار داعشی در منطقه‌ای گسترده حضور دارند. این گروه ضربه‌های جدی را یکی پس از دیگری متحمل شده است.

پترائوس درباره واکنش ترامپ به کشته شدن ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش افزود: سخنان وی در این خصوص با رفتار‌های مشابه رئیس جمهور ترامپ همخوانی داشت. او از طرح چنین سخنانی در نشست‌های خبری لذت می‌برد. او مانند باراک اوباما، رئیس جمهور سابق سخنانی را مطرح کرد که زمان کشته شدن اسامه بن لادن در سال دو هزار و یازده مطرح شد. البته ترامپ پس از اعلام این خبر، نشست خبری برگزار کرد. شاید در کاخ سفید افرادی بودند که با خودشان می‌گفتند جناب رئیس جمهور، مسئله را بزرگ نکن. ترامپ افشاگری چندان بزرگی انجام نداد. اما به هرحال، این شیوه در کاخ سفید مرسوم است. البته پنتاگون و کاخ سفید بعدا جزییات بیشتری از این رویداد را از حالت طبقه بندی محرمانه خارج و منتشر کردند.

پترائوس در ادامه افزود: نظر بنده درباره خارج کردن نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه و تنها گذاشتن کُرد‌ها مانند نظر میچ مک کانل، رهبر جناح اکثریت در کنگره آمریکاست که گفته است خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه، اشتباه راهبردی بسیار بزرگ بود. انجام دادن این کار به صورت ناگهانی و بدون داشتن برنامه‌ای روشن و بدون اطلاع دادن به شرکا و دوستانمان در ائتلاف تشکیل شده و بدون اطلاع دادن به انگلیس و همچنین بدون رایزنی با کُرد‌های سوریه و بمباران پایگاه‌هایمان پس از خروج نیرو‌ها به منظور جلوگیری از دست یافتن سوریه و روسیه و ایران به این پایگاه‌ها اشتباه بود.

پوی تاکید کرد: ما باید بسیار تلاش کنیم تا اعتبار خود را دوباره بازسازی کنیم تا نه تنها اعتماد مجدد کُرد‌ها را به دست بیاوریم بلکه در سراسر جهان باید این کار را انجام بدهیم. برخی کار‌ها مهم است. وقتی شما خط قرمزی تعیین می‌کنید و بعدا مشخص می‌شود که خط قرمز نبوده است یا اگر سخنان شما از حد اقدامات واقعی تان فراتر می‌رود، در طول زمان، اعتبار شما تضعیف می‌شود. این مسئله بسیار جدی است زیرا وقتی به بازدارندگی و بازداشتن دشمنان فکر می‌کنیم باید مدنظر داشت مفهوم بازدارندگی این است که دشمنان شما نه تنها درباره توانمندی‌های شما بلکه درباره خواست و اراده شما برای استفاده از این توانمندی‌ها چه تصوری دارند. به هرحال، این وضع سبب ضعیف شدن اعتماد به ایالات متحده می‌شود.

پنجم آبان ترامپ در نشستی خبری درباره تایید خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی اعلام کرد که او با گریه و زاری زیاد مثل یک «سگ» به هلاکت رسید. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار