استادیار ایمونولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: افراد گول تبلیغات نادرست در رابطه با قارچ گانودرما را نخورند.
کد خبر: ۷۹۴۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰ 05 November 2019

به گزارش تابناک سمنان: شمس‌الدین اطهاری، در رابطه با تبلیغات و کلاه‌برداری‌های انجام شده در مورد قارچ گانودرما در فضای مجازی، اظهار کرد: اخیرا تبلیغات بسیاری در فضای مجازی منتشر می‌شود که حکایت از اثربخشی قارچ گانودرما در پیشگیری یا درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر بوده که افراد در جوامع امروزی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. قارچ گانودرما از هزاران سال پیش در طب سنتی چین و آسیای‌شرقی مورد استفاده قرار می‌گرفت و به عنوان نمادی از سلامتی و طول عمر از موارد قابل احترام شمرده می‌شد.

گانودرما؛ معجزه کلاهبرداران

وی افزود: در فضای مجازی، قارچ گانودرما به عنوان یکی از کامل‌ترین مواد غذایی و درمان اکثر بیماری‌ها معرفی می‌شود که جایگزین و مکمل بسیاری از دارو‌های شیمیایی است و در این تبلیغات گسترده، قارچ مذکور به عنوان محصول طبیعی شگفت‌انگیزی معرفی می‌شود که به عنوان معجونی شفابخش در درمان بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی به کار می‌رود.

این مسئول تصریح کرد: بر اساس تبلیغات انجام شده در رابطه با قارچ گانودرما در فضای مجازی، افراد گمان می‌کنند این قارچ نقش معجزه‌آسایی در درمان بسیاری از بیماری‌ها داشته و قادر است طیف وسیعی از بیماری‌ها را درمان کند که این خود نشانگر تبلیغات نادرست در مورد اثرات این قارچ است.

اطهاری با اشاره به درمان متفاوت بیماری‌هایی که بر اساس تبلیغات نادرست صورت گرفته، قارچ گانودرما درمان می‌کند، ادامه داد: با اندکی تامل بر مکانیسم‌های بیماری‌هایی که قارچ گانودرما قادر به درمان آن است کاملا مشخص خواهد شد که درمان هر یک از بیماری‌ها و مشکلات کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. به‌عنوان مثال آنچه که در مورد اثرات درمانی این قارچ خیلی پررنگ شده است در درمان بیماری Vitiligo پیسی، بَرَص، لک و پیس و درمان سرطان بوده. ویتیلیگو؛ یک بیماری خودایمن است که برای درمان یا حداقل کنترل آن باید پاسخ‌های سیستم ایمنی را کنترل کرده یا کاهش داد.

استادیار ایمونولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان افزود: درمان بیماری Vitiligo و ممانعت از افزایش شدت آن باید پاسخ‌های سیستم ایمنی مهار شوند و برای درمان اکثر توده‌های سرطانی باید پاسخ‌های سیستم ایمنی را افزایش داد. حال این قارچ چگونه می‌تواند تشخیص دهد این فرد دچار بیماری خودایمن شده یا سرطان که بر اساس آن پاسخ‌های سیستم ایمنی را افزایش یا کاهش دهد، تعجب‌آور است. بالاخره طبق ادعا‌های کذایی، این قارچ سیستم ایمنی را تقویت می‌کند یا تضعیف؟ افزایش‌دهنده آنتی‌بادی است! یا ایجادکننده آداپتاسیون در سیستم ایمنی؟!

وی تصریح کرد: محصولات طبیعی همیشه بی‌خطر نبوده و عوارض حاصل از مصرف خودسرانه این قارچ می‌تواند آسیب‌های جدی به کبد و کلیه، مخاطات، دستگاه گوارش و سایر احشا وارد می‌کند. استفاده از نام طب سنتی و چینی برای افزایش فروش این قارچ نمی‌تواند تضمین کننده اثرات درمانی آن و تایید بی‌خطر بودن این قارچ و امثال آن باشد که این نوع تبلیغات کلاه‌برداری محض و سوءاستفاده از باور مردم بر طب سنتی است.

این مسئول ادامه داد: مطالعات جامع، کامل و نظام‌مند موجود نشانگر تاثیر گانودرما بر اکثر بیماری‌ها و از جمله ویتیلیگو است که تاکنون انجام نشده و تنها یک سری اطلاعات پراکنده وجود دارد که نمی‌توان با اطمینان بر آن‌ها استناد کرد و با توجه به جستجو‌های انجام شده در پایگاه‌های اطلاعاتی علمی نشان‌دهنده عدم وجود شواهد کافی بوده و تاکنون سازمان‌های غذا و دارو در اکثر کشور‌ها مجوز‌های الزام برای مصرف درمانی این قارچ بر روی انسان را با حذف دارو‌های اختصاصی آن بیماری صادر نکرده‌اند.

استادیار ایمونولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان با تاکید بر کذب بودن تبلیغات مجازی در رابطه با درمان بسیاری از بیماری‌ها، اظهار کرد: با توجه به تبلیغات کذب و اغواگرانه در رابطه با قارچ گانودرما و هزینه هنگفت برای خرید این قارچ، افراد خطرات جانی جدی را بر خود وارد نکنند و باید پذیرفت آنچه که در این سایت‌های تبلیغاتی و فضای مجازی به چشم می‌خورد، کلاهبرداری جدیدی با هدف مالی، تبلیغات وسیع و نادرست و نیز با سوءاستفاده از نام طب سنتی و گیاهان دارویی و تبلیغ‌کنندگان به شیادی جدید خود رنگ و لعاب علمی داده‌اند.

اطهاری خاطرنشان کرد: از مردم درخواست می‌کنم گول تبلیغات دروغین را نخورده و به افراد شیاد اعتماد نکنند، از مصرف خودسرانه این قارچ خودداری کرده و قبل از مصرف هر نوع فرآورده این قارچ و موارد مشابه، حتما با پزشک خود مشورت کنند تا در معرض آسیب‌های جدی قرار نگیرند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار