معاون عمرانی استاندار عنوان کرد:
سمنان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با اشاره به کم‌آبی در این استان از وجود 10 منطقه ممنوعه و یک دشت بحرانی در این استان خبر داد.
کد خبر: ۷۹۴۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵ 05 November 2019

3

به گزارش تابناک سمنان: منوچهر فخری در آیین اختتامیه و افتتاحیه هشتمین و نهمین دوره " طرح ملی دانش آموزی نجات آب" در استان سمنان اظهار کرد: براساس مطالعات علمی انجام شده در 22 منطقه و دشت استان، 10 منطقه به عنوان منطقه ممنوعه و یک دشت نیز به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی آن به عنوان منطقه بحرانی اعلام شده است.

وی با بیان اینکه چهار هزار و 805 حلقه چاه در سطح استان وجود دارد افزود: میزان استفاده از منابع زیرزمینی در استان سمنان از مرز 80 درصد نیز گذشته است. ضمن اینکه بیش از ۸۷ درصد آب‌های استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان از کمبود۱۵۰ میلیون مترمکعبی در مخازن آبی این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: باید با فرهنگسازی در مصرف میزان استفاده از منابع آبی در استان کاهش بیابد و دانش آموزان نقش مهمی در این مهم خواهند داشت.

فخری از برنامه‌ای پنج ساله برای کاهش 100 درصدی میزان برداشت از آب های زیرزمینی خبر داد و اضافه کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده  باید هرساله ۲۰ درصد از مصرف آب‌های زیرزمینی کاهش بیابد.

وی انتقال آب بین‌حوضه‌ای به استان را ضروری خواند و گفت: با تاکیدات مسئولان کشوری انتقال آب از خارج استان به نتایج بسیار خوبی رسیده است ..

فخری بر ضرورت مدیریت مصرف آب به عنوان یک ضرورت یاد کرد و با بیان اینکه منابع آبی باید برای نسل‌های آینده و فرزندان ما نیز حفظ شود افزود: فرهنگ سازی در امر نجات آب و حفظ این مایه حیاتی یکی از ضروریات اصلی است.

وی به نقش مهم دانش آموزان در این فرهنگ‌سازی پرداخت و از دانش آموزان به عنوان سفیران طرح داناب نام برد و اظهار کرد: در همه این سال‌ها و در هر مقطعی که برای فرهنگ‌سازی در بخشی از آموزش و پرورش و دانش آموزان بهره گرفته شده نتایج مطلوبی داشته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با اشاره به برخی پروژه‌های سدسازی در این استان گفت: خوشبختانه با تلاش مسوولان استان قرارداداولیه و تخصیص اعتبار برای دو سد فینسک و روزیه در راستای حفظ و نگهداری آب در استان انجام شده است. همچنین استفاده از آب ذخیره در سد کالپوش نیز با هدف حفظ منابع آبی و مدیریت مصرف آب، در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به سهم بالای بخش کشاورزی از مصرف آب اظهار کرد: آبیاری سنتی امروز در تمام دنیا منسوخ و کشورهای توسعه یافته به سمت استفاده از روش‌های آبیاری نوین و سیستم های هوشمند، کشت های گلخانه ای و جایگزین کردن گیاهان دارویی و درختان کم آب‌بر رفتند لذا در همین راستا در کشور و استان نیز گام‌های خوبی در چند سال اخیر برداشته شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار