عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بودجه‌های وزارت بهداشت باید بیشتر برای پیشگیری صرف شود.
کد خبر: ۷۹۴۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰ 06 November 2019
 

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، سمینار یک روزه «مدیریت خون بیمار» برای نخستین‌بار به همت اداره‌کل انتقال خون استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سالن همایش‌های بیمارستان امام رضا(ع) برگزار شد.

تورج احمدجویباری، متخصص داخلی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، در این مراسم اظهار داشت: بحث انتقال خون یک بحث پیوند است که نیاز به فرم آگاهانه رضایت را از طرف دریافت کننده خون دارد.

وی افزود: انتقال خون برای مصدومان حوادث، زایمان‌های حاد، نوزادان نیاز به تعویض خون و... یک روش نجات دهنده است، اما عوارضی هم دارد و نیاز است برای نجات جان بیماران و مصدومان به روز درخواست خون داده شود، نیاز به اهدای خون همیشه وجود دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، از هر 500 بیمار در دنیا یک مورد قصور پزشکی عنوان کرد و افزود: انتقال خون نیز جزو تزریقات پرخطر است و به این منظور اگر عارضه‌ای اتفاق بیفتد، ثبت و ضبط، تحلیل و ریشه‌یابی می شود.

جویباری تاکید کرد: هیچ‌وقت نمی‌توان از همه عوارض انتقال خون جلوگیری کرد، هر علائمی در موقع تزریق تا 24 ساعت پس از تزریق باید چک و کنترل شود.

این متخصص داخلی در خصوص وضعیت بیماران اورژانس، که با امضا سه پزشک، تزریق خون حیاتی است، گفت: تزریق خون به این بیماران نیاز به رضایت ندارد.

جویباری، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی را متولی سلامت دانست و افزود: منبع مالی باید در اختیار خریدار«بیمه» باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه معتقد بود، بودجه‌ها باید بیشتر برای پیشگیری صرف شود، برای جلوگیری از چاقی، امنیت سلامت آب و غذایی باید سرمایه گذاری شود، هر طرح کلان توسعه باید تضمین سلامت داشته باشد و اگر یک دلار برای پیشگیری صرف شود، 10 دلار برای درمان صرفه‌جویی می‌شود.

*نجات جان با نذر خون

خسرو فرهادی، متخصص بیهوشی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه این سمینار، اظهار داشت: تلاش می‌شود از فرآورده‌های خونی که توسط بانک خون تهیه می‌شود نهایت استفاده شود در اکثر مواقع یک واحد خون می‌تواند نجات بخش جان بیماری باشد.

فرهادی مرگ و میر در بیماران تروما را بسیار بالا دانست و افزود: شرایط بیماران تروما، پاره شدن عروق، سزارین‌های حاد و نوزادان نیازمند دریافت خون با یکدیگر فرق می‌کند، در تروما کلاس سه و چهار باید حتما خون کامل تزریق شود و در اطفال جانشینی مایعات باید با خون باشد، در بزرگسالان ظرفیت‌ها متفاوت است و بیماران دچار عارضه شوک باید با خون درمان شوند.

این متخصص بیهوشی ادامه داد: اقدام به موقع جراح و متخصص بیهوشی در سلامت و زنده ماندن بیماران بسیار موثر است و در اکثر مواقع تزریق یک واحد خون به بیمار نجات دهنده جانش است.

فرهادی در پایان از مردم متدین استان خواست، اگر نذری هم دارند یک واحد خون به بیماران اهدا کنند.

گفتنی است، در پایان مراسم از 6 نفر از سخنرانان از جمله خسرو فرهادی تقدیر شد

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار