اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توان با رژیم غذایی سالم با اثرات مضر آلودگی هوا مقابله کرد، این مطلب را دنبال کنید.
کد خبر: ۷۹۴۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴ 07 November 2019

به گزارش تابناک سمنان: تعداد زیاد اتومبیل و موتورسیکلت پرمصرف، وسایل نقلیه سنگین با استاندارد‌های ضعیف که بیشتر با موتور‌های دیزلی کار می‌کنند از یک طرف و صنایع آلاینده واقع در حومه پایتخت همراه با زیرساخت‌های ضعیف برای توسعه عمومی حمل و نقل از سوی دیگر از اصلی‌ترین دلایل آلودگی شدید و خفه کننده هوای تهران است.

پایتخت نشینانی که ممکن است در بهار و تابستان کیفیت هوای بهتری را تجربه کنند، با بدترین کابوس خود در طول روز‌های سرد، خشک و بدون باران پاییز و زمستان مواجه هستند.

هریک از ما به عنوان شهروندان مسئول، وظیفه داریم که با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، انجام تست‌های بازرسی وسیله نقلیه یا حتی کاشت درختان در مقابل خانه‌های خود، راه حلی برای وخیم‌تر شدن آلودگی هوا پیدا کنیم، اما همچنین مسئول سلامت خود نیز هستیم. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان با رژیم غذایی سالم با اثرات مضر آلودگی هوا مقابله کرد؟ درادامه به ارائه برخی از راه حل‌ها در این زمینه می‌پردازیم.

 

آنتی اکسیدان‌ها را تا حد امکان در بدن خود ذخیره کنید!

آنتی اکسیدان‌هایی شامل سلنیوم و بتاکاروتن بهترین دوستان شما در روز‌های آلودگی خواهند بود. طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل زنگ، اسفناج، کلم و زردآلو سرشار از بتاکاروتن هستند. سلنیوم در غذا‌های دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات کامل یافت می‌شود.

غذا‌هایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند بهترین دشمن رادیکال‌های آزاد هستند.

اما رادیکال‌های آزاد چیست؟ رادیکال‌های آزاد مولکول‌های بسیار ناپایداری هستند که به طور طبیعی هنگام ورزش و هنگامی که بدن شما غذا را به انرژی تبدیل می‌کند تشکیل می‌شوند.

با این وجود بدن شما می‌تواند در معرض رادیکال‌های آزاد از انواع منابع محیطی، مانند دود سیگار، آلودگی هوا و نور خورشید هم قرار گیرد. این رادیکال‌ها می‌توانند باعث ایجاد "استرس اکسیداتیو" شوند، فرآیندی که باعث آسیب سلول شود.

استرس اکسیداتیو در انواع بیماری‌ها از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، آلزایمر، پارکینسون و بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن نقش دارد.

ویتامین‌های E، C: بهترین دشمنان آلودگی هوا

خوردن کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، نارنج، نارنگی و کاهو را در هر کجا که باشید، در داخل اتومبیل، خانه یا دفتر خود فراموش نکنید! آن‌ها سرشار از ویتامین C هستند و طبق مطالعات انجام شده، چنین مواد غذایی اثرات مضر آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.

ویتامین E را می‌توانید در جوانه گندم، روغن نباتی، گردو، بادام، زیتون و سبزیجات با برگ‌های سبز پیدا کنید. شیر، کره و زرده نیز منابع خوبی برای ویتامین E هستند.

یک سیب در روز سمیت سرب را از بین می‌برد!

روزانه یک سیب بخورید تا پکتین آن از شما در برابر سمیت سرب در هوا محافظت کند!

لبنیات را فراموش نکنید!

در روز‌های با آلودگی هوا، تا حد امکان شیر، ماست و سایر لبنیات مصرف کنید. این مواد حاوی فسفر، منیزیم و کلسیم هستند و به شما در مبارزه با اثرات آلودگی هوا بر بدن کمک می‌کند.

پروتئین موجود در شیر می‌تواند سرب را به صورت محلول درآورد و به این ترتیب مانع از جذب آن در بدن و همچنین از بین بردن آن شود. کلسیم و آهن باعث کاهش دوز جذب سرب شده و به این ترتیب شما را از آلودگی هوا محافظت می‌کنند.

سیر و پیاز دوستان خوش بوی شما در روز‌های آلوده هستند!

سیر و پیاز به شما کمک می‌کنند تا ریه‌های خود را سالم نگه دارید. آلیسین موجود در سیر به عنوان یک عامل طبیعی آنتی بیوتیک طبیعی در بدن عمل می‌کند و می‌تواند در از بین بردن عفونت‌های تنفسی که باعث انسداد ریه‌های شما می‌شود، کمک کند.

خوردن فست فود در روز‌های با آلودگی هوا ممنوع است!

فست فود‌ها تمام تلاش شما برای محافظت از آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا را بیهوده می‌کند. چنین غذا‌هایی را با لبنیات و سبزیجات جایگزین کنید تا سلامت شما بهبود یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار