رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران گفت: صادرات قیر بدون رعایت الزامات و ضوابط استاندارد امکان‌پذیر نیست.
کد خبر: ۷۹۴۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵ 07 November 2019

///

به گزارش تابناک سمنان: محسن ورزشکار رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره خام فروشی قیر، گفت: خام‌فروشی قیر یک اصطلاح اشتباه است و اصولا قیر خام وجود ندارد. قیر بر اساس استاندارد‌های معتبر ملی و بین المللی از مشخصات تعریف شده‌ای برخوردار است.

او ادامه داد: علاوه بر لزوم دارا بودن گواهی استاندارد ملی ایران برای صادرکنندگان، قیر‌های صادراتی در گمرکات کشور توسط سازمان استاندارد نمونه برداری و کنترل می‌ شود تا عملا صادرات قیر بر اساس ترم‌های اینکو ترمز مورد توافق خریدار و فروشنده محقق شود.

ورزشکار افزود: صادرات قیر بدون رعایت الزامات و ضوابط استاندارد امکان‌پذیر نیست و به هیچ عنوان قیر خام نداریم.

 

رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران گفت: هم اکنون ۲ نوع وکیوم باتوم نرمال و مرغوب به عنوان ماده اولیه کارخانه‌های تولیدکننده قیر توسط پالایشگاه‌های کشور در بورس کالا عرضه می‌ شود. به نحوی که وکیوم باتوم تولید و عرضه شده توسط پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، اراک و آبادان با توجه مشخصات فنی مربوطه به عنوان وکیوم باتوم نرمال و محصول پالایشگاه‌های بندر عباس و شیراز به عنوان وکیوم باتوم مرغوب عرضه می‌ شود.

ورزشکار افزود:  با توجه به شرایط و مشخصات وکیوم باتوم مرغوب تولید شده در پالایشگاه‌های بندرعباس و شیراز، این محصول به میزان ۵ درصد گرانتر از وکیوم باتوم نرمال سایر پالایشگاه‌ها قیمت گذاری می‌ شود که در اکثر مواقع مشابه گرید‌های استاندارد قیر است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه مشخصات فنی وکیوم باتوم عرضه شده توسط پالایشگاه بندرعباس نزدیک به قیر است از این رو پروسه تبدیل این محصول به قیر از طریق روش بلدینگ یا مخلوط شدن با وکیوم باتوم نرمال و یا سلاپس امکان پذیر بوده و در عمل این نوع وکیوم باتوم مرغوب بر خلاف وکیوم باتوم نرمال جهت تولید قیر نیازی به فرایند هوادهی ندارد.

او با اشاره به صادرات قیر و وکیوم باتوم، گفت: هم اکنون وکیوم باتوم عرضه شده توسط پالایشگاه‌ها در رینگ داخلی بورس کالای ایران عرضه می‌شود، لیکن کل قیر صادراتی تولید شده از این وکیوم باتوم در رینگ صادراتی بورس کالای ایران عرضه می‌ شود. اهم کشور‌های مقصد صادراتی ایران، کشور‌های هند، پاکستان، امارات، عمان، شرق آفریقا و جنوب شرق آسیا هستند.

ورزشکار بیان کرد: با توجه به سرمایه گذاری‌های انجام شده توسط شرکت‌های تولید کننده قیر، ایران از ظرفیت لازم جهت صادرات بالغ بر ۴ میلیون تن و به ارزش بیش از یک میلیارد دلار برخوردار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار