استرس (Stress) به معنای فشار و در اصطلاح به معنای فشار روانی است که می‌توان آن را احساس تنش درونی در اثر یک عامل فشار بیرونی یا درونی تعریف کرد.
کد خبر: ۷۹۵۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲ 09 November 2019

مهم‌ترین راهکار‌های مقابله با استرس را بشناسیم

به گزارش تابناک سمنان: ملیحه مکی آبادی کارشناس گروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت شیراز گفت: هرگاه فشاری بر شخصی وارد شود، واکنشی در او ایجاد می‌شود که می‌تواند علائم جسمی، روانی یا اجتماعی داشته باشد. به این واکنش غیراختصاصی «استرس» می‌گویند.

او افزود: در بسیاری از موارد استرس‌ها مفید و باعث افزایش کارایی جسم و روان و در نتیجه باعث هشیارانه‌تر عمل کردن و دستیابی به پاسخ سوالات یا رسیدن به اهداف می‌شود که به این استرس «خوشایند» یا «مثبت» می‌گویند. اما میزان بالای استرس عواقب متعددی از جمله کاهش کارایی، تنش درونی، غمگینی، اضطراب، افسردگی، اختلالات جسمی-روانی، اختلالات خواب، فراموشی و کاهش مقاومت بدن و ابتلا به عفونت‌های مکرر و سردرد به همراه دارد که منجر به استرس «ناخوشایند» یا «منفی» می‌شود.

مکی آبادی عوامل ایجاد کننده استرس را بیرونی و درونی عنوان کرد و ادامه داد: عوامل بیرونی، به میزان فشار بیرونی مربوط است که تحمل می‌کنیم. از جمله کشمکش با خانواده و دوستان، آب و هوا، سر و صدا، ترافیک، مرگ یکی از والدین، اعضای خانواده یا دوستان نزدیک، جدایی والدین، بیماری، سطح تحصیلات والدین، درآمد خانوده، محیط مدرسه و موارد مشابه.

او بیان کرد: همچنین عوامل درونی سخت‌تر قابل شناسایی هستند و در برگیرنده خواسته ها، احساسات و نگرش‌های ما هستند که شامل مواردی نظیر تمایل به داشتن عملکرد عالی در شغل، شاد کردن دیگران، کمال طلبی، احساس حسادت و خشم می‌شود.
چگونه استرس خود را کنترل کنیم؟

این کارشناس گروه سلامت تصریح کرد: مردم به شیوه‌های مختلف در برابر استرس واکنش نشان می‌دهند، این واکنش به استرس «مقابله» نامیده می‌شود. مقابله تلاش‌هایی است که فرد برای کنترل و اداره توقعات محیطی و درونی و تعارضات موجود بین آن‌ها انجام می‌دهد.

روش‌های صحیح کنترل استرس

او اظهار داشت: یکی از راه‌های اصلی مقابله با استرس، تلاش‌هایی است که معطوف به برطرف کردن مشکل یا مسئله استرس آور یا کاهش آنهاست که به آن «مقابله‌های مسئله مدار» گفته می‌شود.

مکی آبادی، مقابله‌های مسئله مدار را مثل فکر کردن در مورد مشکل، جستجوی اطلاعات، استفاده از مهارت حل مسئله، آموزش رفتار جرات مند، برنامه ریزی، مدیریت زمان، مقابله با افکار غیرمنطقی و جایگزینی تفکر مثبت به جای تفکر منفی، مراجعه به روانشناس و متخصص دانست.

او تصریح کرد: یکی دیگر از راه‌های کنترل استرس «مقابله‌های هیجان مدار» است. کوشش‌های معطوف به کاهش احساسات و هیجان‌های منفی ناشی از موقعیت استرس آور که هدف آن‌ها آرام ساختن خود و رهایی از آشفتگی و پریشانی ناشی از واقعه استرس آور است.

کارشناس گروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت شیراز، مقابله‌های هیجان مدار را مثل گوش دادن به نوا‌های آرامش بخش و نشاط آور، ورزش کردن، تفریح، مسافرت، دعا و عبادت و فعالیت‌های معنوی، خواب آرام، تغذیه مناسب، حمایت اطرافیان، ایجاد ارتباط با دیگران و جلب حمایت‌های اجتماعی، تکنیک‌های آرام سازی (ریلکسیشن) نام برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار