مدیرگروه تغذیه مرکزبهداشت استان یزد خبرداد:
مدیرگروه تغذیه مرکزبهداشت استان یزد گفت: برنامه مکمل یاری برای جبران کمبود آهن و ویتامین D در یزد اجرا می‌شود.
کد خبر: ۷۹۵۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰ 09 November 2019

به گزارش تابناک سمنان: یوسف نقیایی مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد در گفت و گو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،گفت: کمبود عناصری مانند آهن، روی و بعضی ویتامین‌ها مانند A و D در کشور ایران شایع است و باید برنامه‌هایی برای پیشگیری و کنترل این کمبود انجام شود.

او فزود: یکی از این برنامه‌ها برای پیشگیری و کنترل کمبود آهن و ویتامین D مکمل یاری است به یک گروه سنی خاص که در معرض خطر کمبود یک عنصر و ویتامین هستند مکمل‌های دارویی تجویز می‌شود.

نقیایی ادامه داد: در این برنامه که به صورت کشوری از جمله در استان یزد برای دختران نوجوان که در مقاطع تحصیلی اول و دوم متوسطه اجرا می‌شود به این صورت که هفته‌ای یک بار قرص آهن را به مدت ۴ ماه دریافت می‌کنند.

او گفت: براساس تحقیقاتی که انجام شده است این طرح باعث می‌شود ذخایر آهن به مدت ۶ ماه تا ۱ سال برای بدن ذخیره شود پوشش این طرح برای دختران نوجوان استان یزد ۱۰۰ درصد انجام شده و در حال حاضر این برنامه در بسیاری از شهرستان‌ها شروع شده است.

نقیایی افزود: یکی دیگر از کمبود‌ها کمبود ویتامین D است که برای بدن ضروری است که علاوه بر افزایش جذب کلسیم در بدن و جلوگیری از پوکی استخوان می شود مانند؛ پیشگیری از ابتلا به برخی سرطان‌ها،  سرماخوردگی و افزایش سطح ایمنی بدن است.

او با بیان اهمیت ویتامین D برای بدن، گفت:  با قرار گرفتن نور مستقیم آفتاب  ویتامین D در بدن تولید می‌شود شهروندان باید توجه داشته باشند استفاده از نور مستقیم آفتاب باید  طوری باشد که به پوست ضرری نرساند.

همه گروه‌های سنی نیازمند ویتامین D

مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد همچنین از برگزاری برنامه‌های مکمل یاری ویتامین D  برای نوجوانان، جوانان، سالمندان، میانسالان و زنان باردار خبرداد و گفت: یکی از راهکار‌ها برای کمبود ویتامین D ارائه مکمل‌های ویتامین D به گروه‌های سنی مختلف است و تقریبا همه گروه‌های سنی به این ویتامین نیاز دارند.

او با تاکید بر برنامه مکمل یاری ویتامین D گفت: برنامه‌ای که در آینده اجرا می‌شود مکمل یاری ویتامین D برای دختران نوجوان مقاطع اول و دوم متوسطه است که به صورت ماهانه یک عدد قرص ویتامین D با دوز پنجاه هزار واحد بین المللی دریافت می‌کنند که اگر به مدت ۶ تا ۹ ماه به صورت ماهانه یک عدد این قرص را دریافت کنند می‌تواند ذخایر کافی را به مدت یکسال در بدن خود داشته باشد.

او افزود: این طرح به صورت پایلوت در شهرستان خاتم اجرا شد که همه پسران این مقاطع تحصیلی تحت پوشش قرار گرفتند.

نقیایی گفت: همه مکمل‌ها هم ویتامین و مواد معدنی در دوز‌های بیش از نیاز منجر به مسمومیت می شود و بنابراین مصرف بی رویه آن‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار